10 245 läst ·
10 svar
10k läst
10 svar
Val av jordkabel 4 eller 5 ledare
Självbyggare
· Jämtlands län
· 174 inlägg
Grävde ner 100 meter, nxxv - u 4g10mm mellan mitt bostadshus och min snickeri lokal. Tänkte dra vidare till min nybyggda gårdsverkstad därifrån skulle bli ca 40 meter markkabel till gårdsverkstan. Funderar på om jag ska fortsätta med N1xv - U 4g10mm eller köpa N1XV -R 5G1O mm och gå över till 5-ledar system. 5 ledar kabeln är i dag billigare än 4 ledar kabel. Jag har 20a huvudsäkring i mätarskåpet
I snickeriet har jag 32a uttag som är avsäkrat 20a.
I snickeriet har jag 32a uttag som är avsäkrat 20a.
Redigerat:
Bra ide , men hur är det med det som alla talar om och poängterar som första status vid förläggning av jordkablar , inte fel att veta lite om utlösningsvilkoret , vad tänker du säkra med eftersom det är snickeri/verkstad och vad har du nu
Självbyggare
· Jämtlands län
· 174 inlägg
Det var min elektriker som bestämde kabelvalet enligt honom var det inget problem att gå vidare med 40 meter kabel till till gårdsverkstan. Men jag kommer troligtvis att säkra upp huvudsäkringenh vid huset till 25a snickeriet ligger idag på gränsen med 20a för hyvel och spånfläkt. Den nybyggda verkstaden tänkte jag säkra 20a, enligt min elektriker var det inga problem med denna kabel. Min fundering var om man skulle övergå i från snickeriet med 4-ledare till 5-ledarsystem till gårdsverkstan.
Självbyggare
· Jämtlands län
· 174 inlägg
Det var min elektriker som bestämde kabelvalet enligt honom var det inget problem att gå vidare med 40 meter kabel till till gårdsverkstan. Men jag kommer troligtvis att säkra upp huvudsäkringenh vid huset till 25a snickeriet ligger idag på gränsen med 20a för hyvel och spånfläkt. Den nybyggda verkstaden tänkte jag säkra 20a, enligt min elektriker var det inga problem med denna kabel. Min fundering var om man skulle övergå i från snickeriet med 4-ledare till 5-ledarsystem till gårdsverkstan.
Självbyggare
· Jämtlands län
· 174 inlägg
Vad är fördelen med att övergå till 5-ledarsystem med separat nolla och jord i stället för 4-ledarssystem
Normalt 4 ledare , då ska PEN som det heter ( är noll och jord i samma ledare ) vara minst 10 m2 , tar du 5 ledare så är noll respektive jord i var sin ledare och du kan klara dig med 6 m2 normvärde 25 amp , i ditt fall nu så tar du 5X10 m2 , normvärde säkring 35 amp och mindre spänningsfall vid belastning
Menar du kvadratmeter med m2?
Jag är medmeten om att jag är näst intill allergisk mot felaktiga enheter. Det har inget med dålig stavning att göra.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Det är aldrig för sent att gå över till 5-ledarsystem och det finns inga nackdelar som jag kommer på i hastigheten, bara fördelar:H _hemmasnickaren skrev:
- Du slipper den farliga PEN-ledaren som orsakar en farlig situation ifall den går av.
- Du slipper potentialskillnader mot jord pga spänningsfall i PEN-ledaren som kan störa.
- Du slipper belastningsströmmar som inte går via PEN utan via jord tillbaka vilket kan orsaka störande fält.
- Du får sammantaget en bättre elmiljö.
- Dock vinner du inget spänningsfall till dina maskiner om arean är densamma.
Klicka här för att svara
