Om du själv har installerat givaren bör du ha vetskap om du kan byta givaren och hur den är monterad.
Svårt för oss andra att sitta inne med denna information.
Sensorn är vanligtvis av motståndstyp (NTC/PTC) och kan kontrollmätas med en vanlig multimeter.
Svårt för oss andra att sitta inne med denna information.
Sensorn är vanligtvis av motståndstyp (NTC/PTC) och kan kontrollmätas med en vanlig multimeter.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Jag skulle nog gissa att det inte är givaren som är dålig, utan termostaten, eller inkopplingen till termostaten, om man får den felangivelsen.
Felet betyder i princip att termostaten inte ser givaren. Det kan bero på ett rent fel i termostaten, dålig kontakt i kopplingsplinten där den är inkopplad. Eller avbrott i ledningen ned till givaren, dålig kontakt mellan kabeln och givaren, eller avbrott i själva givaren.
I den kedjan så är den mest sannolika felkällan vid inkopplingen i termostaten, det är den sämsta delen av kedjan. Att det blir spontant avbrott på en kabel där det bara går små strömmar som här, är något som bara inte händer. Kopplingen mellan kabel och givare är fabriksgjord, och extremt osannolik felkälla, för ett spontant fel. Själva sensorn är robust och går i princip inte sönder av sig själv. Elektroniken i termostaten som känner av att sensorn finns där är lite lagom komplicerad, med många tänkbara felkällor.
Felet betyder i princip att termostaten inte ser givaren. Det kan bero på ett rent fel i termostaten, dålig kontakt i kopplingsplinten där den är inkopplad. Eller avbrott i ledningen ned till givaren, dålig kontakt mellan kabeln och givaren, eller avbrott i själva givaren.
I den kedjan så är den mest sannolika felkällan vid inkopplingen i termostaten, det är den sämsta delen av kedjan. Att det blir spontant avbrott på en kabel där det bara går små strömmar som här, är något som bara inte händer. Kopplingen mellan kabel och givare är fabriksgjord, och extremt osannolik felkälla, för ett spontant fel. Själva sensorn är robust och går i princip inte sönder av sig själv. Elektroniken i termostaten som känner av att sensorn finns där är lite lagom komplicerad, med många tänkbara felkällor.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

