Go middag alla el-experter!
Hur många branchregler bryter denna installation mot? Satt tidigare en porslinsarmatur där doslocket sitter nu.. Men den tyckte vi inte behövdes pga en ny starkare taklampa en bit ut i taket. Paxfläkten är ju dubbelisolerad, men sitter ju i mina ögon lite för nära takduschen.. Eller?
Kom gärna med input på andra lösningar om ni tycker det..
Mvh. Jona!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur många branchregler bryter denna installation mot? Satt tidigare en porslinsarmatur där doslocket sitter nu.. Men den tyckte vi inte behövdes pga en ny starkare taklampa en bit ut i taket. Paxfläkten är ju dubbelisolerad, men sitter ju i mina ögon lite för nära takduschen.. Eller?
Kom gärna med input på andra lösningar om ni tycker det..
Mvh. Jona!
Produkter som diskuteras: "Paxfläkten"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Det är möjligt att denna installation bryter mot områdesreglerna i badrum, men det viktiga är om det är torrt i taket så att fukt inte tränger in i takdosan. Den ser också ut att sitta med den centrumskruv, så innanmätet ska inte kunna bli berörbart från duschen. Fläkten ska tåla lite fukt men inte takdosan.
Ang regler så behöver vi först o främst veta takhöjden. Det ser ut att vara väldigt lågt i tak på bilden. Är takhöjden över 225 cm så sitter takdosan i oklassat område vilket innebär att den får sitta där, fast bara om det är torrt i taket. Fläkten sitter med all säkerhet i område 1, och där får badrumsfläktar installeras, de är avsedda för det.
Ang regler så behöver vi först o främst veta takhöjden. Det ser ut att vara väldigt lågt i tak på bilden. Är takhöjden över 225 cm så sitter takdosan i oklassat område vilket innebär att den får sitta där, fast bara om det är torrt i taket. Fläkten sitter med all säkerhet i område 1, och där får badrumsfläktar installeras, de är avsedda för det.
Tjena Bo!
Takhöjden vid dosan är 223 cm ög.. Badrummet ligger i en källare. Det borde väl vi kunna klassa som godkänt då?
Lite fukt blir det väl alltid i ett badrumstak.. Men man skulle kanske dra lite silikon runt dosan, och vid kabelinförningen?
Takhöjden vid dosan är 223 cm ög.. Badrummet ligger i en källare. Det borde väl vi kunna klassa som godkänt då?
Lite fukt blir det väl alltid i ett badrumstak.. Men man skulle kanske dra lite silikon runt dosan, och vid kabelinförningen?
Ska du silikona så gör det bara på den sida som vetter mot duschen för det är bättre om luften kan cirkulera lite så att ev fukt torkar, men så länge det inte ligger vattenpärlor på takpanelen ska det inte vara nått problem.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
