Hej
En säkring hade gått i källarn till en vattenpump. När jag skulle byta smältsäkringarna så upptäckte jag att 1 av 3 säkringar i elcentralen saknar en passdel. Dom andra hade men inte en och tyckte de var lite skumt. Ska de vara så eller inte?

• Gilla
Gargamel2013
  • Laddar…
tommib
Nej, det ska inte vara så. Dessutom borde det ge problem för att en normal säkring blir för kort vilket en del löste med några 50-öringar i säkringshållaren.

Se till att en ny passdel kommer på plats snarast.

Mikael_L
Det kan vara själva porslinet som är trasigt, men metallen sitter kvar i botten.

Ser du ett gängat skruvhål, ca M4, i mitten så saknas precis hela passdelen, sitter det istället en metallpryl stor som ungefär gamla 10-öringen eller 25-öringen, kan vara rund (ovanligt) eller sexkantig eller någon annan form, så har troligen porslinsdelen pajat.

Aningens trixigt och lätt att ställa till det och få en stöt om man ska få bort en trasig passdel ifall det inte går att bryta strömmen före.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Jo hela passdelen är borta men vi hade en extra passdel i ett skåp och när man tittar in i hålet där säkringen ska in så ska de finnas ett litet gängat hål där själva passdelen ska vara men där är typ en skruv där så man kan inte skruva in en passdel. De är precis som att passdelen måste vara en hona för att få in men sånt finns inte vad jag vet. Ska kolla närmare på de där sen.

Kan det vara någon som dragit i passdelen snett och tagit i så att den vridits av och bara gängan sticker ut? Eller så kanske någon satt i en skruv med avsikten att få en universal passdel. Båda delarna är givetvis fel.

Jo riktigt skumt, de blir en behörig elare snarast eller att man fixar själv bara bryta huvudströmen så man inte får en riktig stöt

R Robinjanserius skrev:
Jo hela passdelen är borta men vi hade en extra passdel i ett skåp och när man tittar in i hålet där säkringen ska in så ska de finnas ett litet gängat hål där själva passdelen ska vara men där är typ en skruv där så man kan inte skruva in en passdel. De är precis som att passdelen måste vara en hona för att få in men sånt finns inte vad jag vet. Ska kolla närmare på de där sen.
Då är det kanske som Mikael_L skriver att porslinet på passdelen har pajat och försvunnit.
Hur ser "skruven" ut, kan du ta en bild? Det är troligtvis enkelt att fixa själv, se till att bryta strömmen först bara.

Bryt hela centralen, och ta en platttång, alt köp ett PK verktyg, behövs ingen elektriker för detta..

Och innan du påbörjat arbetet: Mät att det är spänningsfritt. Lita aldrig på brytare.

• Gilla
mrpeterteter och 3 till
  • Laddar…
Mycket riktigt hade porslinet på passdelen gått sönder för piggen till passdelen var kvar i centralen. Så de var bara att ta bort och sätta in ny passdel. Mycket smidigt. Tack för all hjälp för nu funkar det.

• Närbild på en öppen passdel i en elcentral, med piggen kvar efter att porslinet gått sönder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mikchr och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.