H Husqvarna220Ac skrev:
Om det är inom samma fastighet, men även lagligt mellan 2 fastighetheter om det är samma ägare.
Inte om de har olika serviser (med några få undantag).

Kanske lika mellan olika elbolag, här är det fullt lagligt om det är samma ägare mellan fastigheterna..

Behöver ju inte dra kabel imellan om de har varsin servis.

Snarare lite olika hur olika nätägare väljer att följa lagen. Det är ju samma lag oavsett vem som äger nätet...

Jag har problemet hemma att i princip alla byggnader står på olika fastigheter och matas från 'huvudbyggnaden'. När jag pratade med elbolaget om diverse saker jag ville ändra på så nämnde dom bland annat det och sa att det egentligen inte är tillåtet längre, men ingenting dom aktivt letar upp och anmäler.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Men ursprungsfrågan gäller väl om man hyr ut bostäder? Det är väl ganska vanligt att man hyr en lägenhet och antingen har elen inbakad i hyran, eller betalar baserat på en undermätare utan att ha ett eget nätavtal? I båda fallen säljer ju fastighetsägaren elen vidare.

Vet till 100% att här är det godkänt om det är samma ägare att dra kabel mellan fastigheter.

Är väl nätägaren som tolkar/sätter sina regler i sitt område.

H Husqvarna220Ac skrev:
Vet till 100% att här är det godkänt om det är samma ägare att dra kabel mellan fastigheter.

Är väl nätägaren som tolkar/sätter sina regler i sitt område.
El till hus med olika fastighetsbeteckning är det konsession på. Dvs får endast göras av den som har konsessionsrätt på det området. Mellan hus/byggnader på samma fastighet får du dra eget undernät från det som du har inkommande servis på. Ex som i TS fall.

Det drivs just nu en kampanj för att ändra på detta och vissa drar DC nät mellan sina fastigheter (med olika beteckning) för att komma runt konsessionsrätten.

Kollade detta bara förra året, och elbolaget sa detta var okej om det vara samma ägare på bägge fastigheterna, så att så vart det

R Robert-san01 skrev:
Det drivs just nu en kampanj för att ändra på detta och vissa drar DC nät mellan sina fastigheter (med olika beteckning) för att komma runt konsessionsrätten.
Hmm, om jag förstått rätt spelar det ingen roll om det är DC-nät eller inte, koncessionsrätten gäller ändå. Det kommunala fastighetsbolaget här lyckades få dispens från detta för ett område med hyresfastigheter men det satt tydligen hårt åt.

H Husqvarna220Ac skrev:
Kollade detta bara förra året, och elbolaget sa detta var okej om det vara samma ägare på bägge fastigheterna, så att så vart det
Snällt av dem, men det upphäver inte koncessionsrätten.

A alfista skrev:
Hmm, om jag förstått rätt spelar det ingen roll om det är DC-nät eller inte, koncessionsrätten gäller ändå. Det kommunala fastighetsbolaget här lyckades få dispens från detta för ett område med hyresfastigheter men det satt tydligen hårt åt.
Kollade och det är jordbruksfastighet som är undantagna. De får ha max 1000V AC eller 1500V DC utan koncession.

https://www.ei.se/sv/for-energiforetag/el/Natkoncession/undantag-fran-kravet-pa-natkoncession-ikn/

Laddstolpar kan man också sätta om lite hur som helst (31§).

R Robert-san01 skrev:
Kollade och det är jordbruksfastighet som är undantagna. De får ha max 1000V AC eller 1500V DC utan koncession.
Najs, det kände jag inte till.
För den som undrar om varför någon skulle fippla med DC-nät så handlar det i allmänhet om el från solceller på ett flertal byggnader, i synnerhet vill man ofta utnyttja tak i lite olika väderstreck för att "följa" solen.

Lite "Teori":
M-bus (någon enstaka gång kallad metering bus) är en enkel 2-trådskommunikation som kan användas (praktiskt) för upp till ca 50 mätare. Det finns många "mätare" med denna standard, el, vatten, gas, ... Kommunikationen är i princip RS-232 i 300 - 2400 baud, men med lustiga spänningar (ca +40V för etta, ca 26V för nolla, varje enhet skall dra 1 mA ström i vila/som nolla, eller 10 mA som etta när den svarar på addresserat tilltal.

Standarden är publik och finns på internet, skulle inte förvåna om det det finns kod för PI eller annan "maker-plattform". Från mastern kan man läsas av aktuell mätarställning i en ansluten mätare, och ev även några underordnade saker, spänning, ström, förbrukning sedan senaste månadsskifte etc. Men man kan aldrig nollställa själva mätaren!

Systemet är robust, men om man inte vill bygga själv behövs det en "adapter" eller någon modul som samlar in och gör web-server, vilket bla Emu säljer. Kommersiellt används Elvaco och Piigabs prylar en hel del, men prislappen är också kommersiell...

Det finns också mätare som talar över DUPline, en annan 2-trådsbuss som primärt är konstruerad för styrning, men som kan mycket mer än så. Säljs av tillverkarens svenska dotterbolag, Carlo Gavazzi (ligger i Karlstad). Här kommuniceras med ca 1 kHz bithastighet och vanligen 1024 bitar per cykel, och krävs ett antal bittar för att läsa av en elmätare - jag vet inte exakt hur många kommunikationscykler som krävs för säg 8 siffror, men storleksordningen 4 + 4 bitar x 4 cykler = ca 4 sekunder för bara de lästa siffrorna, ev aktivering mm därtill. Men den bussen kan också användas för annan styrning, och används i det som kallas "Smart house". (www.smarthouse.nu). Du skulle alltså kunna dra den bussen till båda småhusen och därmed få en gemensam/central styrning för vad Du önskar (både till och från de små husen).

För att läsa av en elmätare en gång i veckan lär hastigheten inte vara något problem!

Modbus är en (från början) industriinriktad buss för styrsystem, som är lite knölig, där man från en master läser vissa adresser i anslutna slavar, och måste veta exakt vad det står i adresserna, vilket format som används för kodning av tal etc. Inte min favorit...

Mätare med Ethernet, t.ex. EMU Pro är väldigt smidigt när det bara är någon enda mätning man vill göra!

• Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.