Hej.
Har gamla elradiatorer som inte används. Alla element har kablar som kommer upp från golvet. Min fråga är vad jag ska göra med dessa? Hade helst velat få bort rören som kablarna kommer ifrån eftersom jag vill ha en täckande golvlist. All ström är givetvis bruten. Tack på förhand / Andreas

• Oanvända elradiatorers kablar som sticker ut från ett hål i golvet vid en vägg under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Vad ska ha för värme efter dom här . Finns bara två sätt . 1 Rycka ledningarna fram till central och kapa rören 2 Sätta sockeldosor med uttag i och göra om till vägguttag, det finns troligtvis nolla med där men måste mätas ut, står det 230V på elementen så går det bra att få vägguttag

Tack för svaret. Ska byta till modernare element. Stämmer bra, 220v står det på elementen.Får nog kontakta en elektriker. / Andreas

H
Då blir det lite knepigare att få till det, mycket svårt att fälla in dom i väggen då dom ligger helt utanför vägglivet ner under golvet, det som kan göras är att sätta en täcklist utanför innan sockel är på plats och ställa sockeln direkt mot listen, kommer att se bra ut då det endast syns någon decimeter

Vägguttaget kommer väl vara i vägen för det nya elementet då? Det befintliga vägguttaget som sitter till vänster är ej jordat. Bör det vara jordat uttag till en elradiator?

Allt går ju om man vill.

1. Skär av rören längs med golvet, fräs spår i väggen, trä på vitt kabelhölje (finns att köpa per lpm) och sätt fotlist över. Visst, du behöver jacka lite i bakkant på listen men det går.
Nackdelarna med detta förslag är att ledningarna kan bli svåra att byta utan att listen demonteras. Dessutom kommer troligtvis inte listen täcka hålet i golvet. Fog löser dock det.

2. Montera vertikal Elkanal över rören, dimension typ 18x35. Stöt sedan listen mot denna kanal

H
M Mulle83 skrev:
Vägguttaget kommer väl vara i vägen för det nya elementet då
Trodde först att du ville ta bort elementen helt, därav svaret med sockeldosa, det med jordat vägguttag har inte varit där förut, blir det jordat så får du dra om till jord i hela det rummet

På tal om jordade elradiatorer i ett ojordat rum. Utan att dra teorin, köp dubbelisolerade radiatorer när du nu ändå byter dessa. Nobö har t.ex. sådana och de är inte dyrare eller sämre än deras jordade dito.

Ser ut som 3 fas med nolla som sedan går vidare till nästa element eller dylikt med 1 fas.
Om flera element skall kopplas till en säkringsgrupp är det väl svårt att undvika rördragningen?

arneri68 arneri68 skrev:
Ser ut som 3 fas med nolla som sedan går vidare till nästa element eller dylikt med 1 fas.
Om flera element skall kopplas till en säkringsgrupp är det väl svårt att undvika rördragningen?
Vad menar du?

Kan jag sätta ubåtar på resp sladd och in i en kopplingsdosa? Är det godkänt att göra?

M Mulle83 skrev:
Kan jag sätta ubåtar på resp sladd och in i en kopplingsdosa? Är det godkänt att göra?
Du kan sätta en dosa och sätta ubåtar på ja, men varför? Är det tills de nya radiatorerna kommer. Normalt levereras nämligen radiatorerna med dosa.

Har inte tänkt så långt. Ska endast ha elradiatorer i sovrummen och det verkar som de är kopplade på en slinga. Tanken är ju att ta bort alla övriga element i huset.

M Mulle83 skrev:
Har inte tänkt så långt. Ska endast ha elradiatorer i sovrummen och det verkar som de är kopplade på en slinga. Tanken är ju att ta bort alla övriga element i huset.
Jaha, att du endast tänkte ha nya radiatorer i sovrummen och att övriga skulle bort var ju hyfsat väsentlig information. Då blir det jag skrev ovan inte så passande.

J Johan456 skrev:
Vad menar du?
Du har tre faser + nolla + jord i det vänstra röret, dvs 3 säkringar. Röret till höger har en fas. Om du har en fas kan du max koppla in 2300 watt totalt om du har en 10 A säkring.
Skriv lite mer utförligt vad du vill göra så får du bättr svar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.