Hej.
Har gamla elradiatorer som inte används. Alla element har kablar som kommer upp från golvet. Min fråga är vad jag ska göra med dessa? Hade helst velat få bort rören som kablarna kommer ifrån eftersom jag vill ha en täckande golvlist. All ström är givetvis bruten. Tack på förhand / Andreas
Har gamla elradiatorer som inte används. Alla element har kablar som kommer upp från golvet. Min fråga är vad jag ska göra med dessa? Hade helst velat få bort rören som kablarna kommer ifrån eftersom jag vill ha en täckande golvlist. All ström är givetvis bruten. Tack på förhand / Andreas
Vad ska ha för värme efter dom här . Finns bara två sätt . 1 Rycka ledningarna fram till central och kapa rören 2 Sätta sockeldosor med uttag i och göra om till vägguttag, det finns troligtvis nolla med där men måste mätas ut, står det 230V på elementen så går det bra att få vägguttag
Då blir det lite knepigare att få till det, mycket svårt att fälla in dom i väggen då dom ligger helt utanför vägglivet ner under golvet, det som kan göras är att sätta en täcklist utanför innan sockel är på plats och ställa sockeln direkt mot listen, kommer att se bra ut då det endast syns någon decimeter
Allt går ju om man vill.
1. Skär av rören längs med golvet, fräs spår i väggen, trä på vitt kabelhölje (finns att köpa per lpm) och sätt fotlist över. Visst, du behöver jacka lite i bakkant på listen men det går.
Nackdelarna med detta förslag är att ledningarna kan bli svåra att byta utan att listen demonteras. Dessutom kommer troligtvis inte listen täcka hålet i golvet. Fog löser dock det.
2. Montera vertikal Elkanal över rören, dimension typ 18x35. Stöt sedan listen mot denna kanal
1. Skär av rören längs med golvet, fräs spår i väggen, trä på vitt kabelhölje (finns att köpa per lpm) och sätt fotlist över. Visst, du behöver jacka lite i bakkant på listen men det går.
Nackdelarna med detta förslag är att ledningarna kan bli svåra att byta utan att listen demonteras. Dessutom kommer troligtvis inte listen täcka hålet i golvet. Fog löser dock det.
2. Montera vertikal Elkanal över rören, dimension typ 18x35. Stöt sedan listen mot denna kanal
Jaha, att du endast tänkte ha nya radiatorer i sovrummen och att övriga skulle bort var ju hyfsat väsentlig information. Då blir det jag skrev ovan inte så passande.M Mulle83 skrev:
Klicka här för att svara