hej

Va idag och köpte ett ojordat Elko-uttag. Men på baksidan finns där i mitten en snabbkoppling för skyddsjord.. Aldrig varit med om detta innan, VARFÖR sätta en sådan koppling på ett ojordat eluttag, någon som har ett bra svar?

Svart ojordat ELKO Plus vägguttag med 2 hål och snabbkoppling på baksidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojordat Elko-eluttag i förpackning med en ovanlig snabbkoppling för skyddsjord synlig på baksidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

H
Om du mot förmodan ska gå vidare till ett jordat utrymme så är det en överkopplingspunkt, sen att dom bara vill ha en produkt på hyllan och byta lock mellan ojord och jord, billigare tillverkning med bara en sort

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Det är säkert för att minska antalet varianter i deras produktion. På det här viset är det bara fronten som måste tillverkas i två varianter.

• Gilla
Härryda2015 och 4 till
  • Laddar…
H Hjulbent skrev:
Om du mot förmodan ska gå vidare till ett jordat utrymme så är det en överkopplingspunkt, sen att dom bara vill ha en produkt på hyllan och byta lock mellan ojord och jord, billigare tillverkning med bara en sort
Nu när man tänkt till lite själv med så är det ju ganska uppenbart.. Kändes bara så konstigt i första tanken sent på kvällen :crysmile:(y)

Hur är plinten märkt? Jag tycker mig se en allmänt jordsymbol där, inte skyddsjord.
Sedan läste jag i nån standard för lite sedan som jag inte kommer ihåg nu vilken det var att jordplintar som är avsedda för överkoppling (skarvning) och som inte används av appararen själv ska märkas med en bokstav, tror det var E. Jag måste ha noterat detta någonstans men hittar det inte nu...
Illustration av fyra olika jordsymboler: allmän, skyddsjord, funktionsjord och chassijord.

• Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hur är plinten märkt? Jag tycker mig se en allmänt jordsymbol där, inte skyddsjord.
Sedan läste jag i nån standard för lite sedan som jag inte kommer ihåg nu vilken det var att jordplintar som är avsedda för överkoppling (skarvning) och som inte används av appararen själv ska märkas med en bokstav, tror det var E. Jag måste ha noterat detta någonstans men hittar det inte nu...
[bild]
Det är för allmän skyddsjord, fel av mig!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.