Hej,

Hade ett eluttag som var tänkt att användas för ventilationsaggregatet men vars elrör blev träffat vid betonghåltagningen. Så nu rykte det uttaget. Enklaste lösningen jag ser nu är att ta el från det utanpåliggande uttaget som fjärrvärmeväxlaren är kopplad till, 10A säkring. Min fråga är, kommer det att funka eller behöver den egen säkring?

Mikael_L
Är det säkring till själva energimätaren för fjärrvärmen?
I så fall är det nog inte så lyckat att dela den med något annat, den brukar ganska ofta vara plomberad.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Är det säkring till själva energimätaren för fjärrvärmen?
I så fall är det nog inte så lyckat att dela den med något annat, den brukar ganska ofta vara plomberad.
Amatör här, men du menar alltså ifall energimätare och fjärrvärme är kopplade till varsin eller samma säkring?

Är uttaget oplomberat är det bara att koppla in ventilationen. Men inte med en skarvdosa utan med ett riktigt uttag.

Mikael_L
Jag vet faktiskt inte riktigt vad det är som försörjs från det uttaget du tänkte på
Men ifall det är debiteringsmätaren så brukar det inte vara någon hit att ta ström till något annat från den säkringen.
Nu skrev du att det fanns ett uttag (också?) på den säkringen, det indikerar att debiteringen inte går på den gruppen.

Kan man inte åtgärda det avkapade då? Går väl kanske att bila upp lite och dra ut och ha det utanpåliggande?

Matas vägguttaget till fjärrvärmecentralen direkt från din gruppcentral,eller matas det via en plomberad kapsling med 2 mindre säkringar?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.