39 157 läst ·
17 svar
39k läst
17 svar
Electrolux: 2 Spisplattor fungerar inte....ibland
Hej,
Jag har en Electrolux EKC 70751, spis med keramikhäll. På sistone har jag märkt att de 2 främre plattorna, en stor och en liten, har slutat fungera mitt i matlagningen. Använder jag bara den stora och den slutar fungera kan jag inte heller starta den lilla, däremot fungerar "varma plattan indikatorn" fastän plattan inte blivit varm på den lilla plattan, och vice versa. Det hjälper inte att stänga av spisen och börja om. De 2 bakre plattorna och ugnen fungerar utan anmärkning. Någon som har en idé om vad som är fel?
Jag har en Electrolux EKC 70751, spis med keramikhäll. På sistone har jag märkt att de 2 främre plattorna, en stor och en liten, har slutat fungera mitt i matlagningen. Använder jag bara den stora och den slutar fungera kan jag inte heller starta den lilla, däremot fungerar "varma plattan indikatorn" fastän plattan inte blivit varm på den lilla plattan, och vice versa. Det hjälper inte att stänga av spisen och börja om. De 2 bakre plattorna och ugnen fungerar utan anmärkning. Någon som har en idé om vad som är fel?
Moderator
· Stockholm
· 57 730 inlägg
Spontant låter det som du har blivit av med en fas, kolla säkringarna i centralen. Det som talar emot det är att det ofta är en fas som driver de vänstra, och en som driver de högra, plattorna. Men på din spis kanske det är främre/bakre som är uppdelade.
Fast felsymptomen stämmer inte riktigt för mig.
Du kanske borde kontrollera anslutningarna där kapen kommer in i spisen.
Fast felsymptomen stämmer inte riktigt för mig.
Du kanske borde kontrollera anslutningarna där kapen kommer in i spisen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 826 inlägg
Plattorna brukar vara uppdelade på två faser. Hur det är på din spis vet jag inte men det kan vara av värde att veta ifall de två faserna är uppdelade på tvären eller på längden, dvs om felet finns på en o samma fas eller två olika. Det går att prova genom att skruva ur två av tre säkringar, om du inte råkar ha en trepolig säkring.
Ligger problemet på en o samma fas så handlar det också om en o samma elektronikenhet så det går fortfarande inte att säga ifall det är problem med strömmatningen eller om det är internt i spisen. Den innehåller som sagt elektronik som kan gå sönder.
Ligger problemet på en o samma fas så handlar det också om en o samma elektronikenhet så det går fortfarande inte att säga ifall det är problem med strömmatningen eller om det är internt i spisen. Den innehåller som sagt elektronik som kan gå sönder.
De ligger på samma fas. Jag bytte termostatvreden, båda främre till båda bakre och trodde att det lyckades, men en halvtimme in i matlagningen gick stora plattan inte att starta om, ej heller den lilla trots att den inte varit på under matlagningen.
Nu har jag kört och försökt forcera fram felet, dock utan att lyckas.Nu fungerar det hur bra som helst.
Jag hoppas att jag har åtgärdat något okänt glapp under min felsökning
Nu har jag kört och försökt forcera fram felet, dock utan att lyckas.Nu fungerar det hur bra som helst.
Jag hoppas att jag har åtgärdat något okänt glapp under min felsökning
Moderator
· Stockholm
· 57 730 inlägg
Som sagt, leta efter glappkontakter. Börja med att titta i perilexuttaget där spisen är ansluten, kolla anslutningskabeln, kolla kopplingsplinten där den är ansluten i spisen.
Om du kan mäta så mät om du har spänning (mot jord) i uttaget, på kopplingsplinten osv.
Om du kan mäta så mät om du har spänning (mot jord) i uttaget, på kopplingsplinten osv.
En del hällar kan få för tät inbyggnad och när man nyttjar flera ”plattor” blir hällen överhettad och stänger ner delar av hällen.
Kolla att ventilationsgaller inte är instängda.
Kolla att ventilationsgaller inte är instängda.
Det här är en spis. Det sitter iofs en fläkt på baksidan som startar när man använder ugnen, för att kyla luckan.L Leif i Skåne skrev:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 730 inlägg
Det där kan vara en tanke. Fläkten som du säger skall kyla luckan, skall även kyla elektroniken, iallafall i vissa spisar. Så om du tycker att fläkten inte går som den brukar, så kan det vara problemet.
Bästa svaret
Moderator
· Stockholm
· 57 730 inlägg
Här var en tråd i höstas om en inbyggnadsugn. där elektroniken blev överhettad för att fläkten inte gick. Felet i det fallet var komponenten som styr fläkten. En rolig mackapär som får in en styrsignal som värmer upp den. När den är varm släpper den på ström till fläkten. När ugnen stängs av kopplas styrspänningen bort, men då värms ju mackapären fortfarande av ugnen, så den fortsätter leda ström till fläkten tills ugnen svalnar.
Hade ett liknande problem med min ugn/spis för ett tag sedan, visade sig att det blivit glapp i väggkontakten/perilexuttaget och det hade till och med smält lite. Så om du inte redan gjort det så dra ut spisen och kolla kontakten. Du lär nog se med blotta ögat om det varit glapp där, alternativt så lär kontakten bli varm om du använt spisen ett tag.
Moderator
· Stockholm
· 57 730 inlägg
Vid de tillfällen som det har hänt, har ugnen varit igång samtidigt?
nej, inte alltid,
Nu har jag kollat bruksanvisningen och där står det att fläkten startar alltid när man sätter på ugnen och med fördröjning bär man kör hällen. hustrut hade jag gjort fläskpannkaka, mums, när jag kom hem och efter vi ätit kollade jag om hällen funkade. Det gjorde den inte, på de främre plattorna.Nu har jag konstaterat att fläkten inte startar med ugnen så det är nog som Hempularen skrev. felsökning/reservdel införskaffas.
Nu har jag kollat bruksanvisningen och där står det att fläkten startar alltid när man sätter på ugnen och med fördröjning bär man kör hällen. hustrut hade jag gjort fläskpannkaka, mums, när jag kom hem och efter vi ätit kollade jag om hällen funkade. Det gjorde den inte, på de främre plattorna.Nu har jag konstaterat att fläkten inte startar med ugnen så det är nog som Hempularen skrev. felsökning/reservdel införskaffas.