Hej!

Vi har nyligen flyttat in i ett gammalt hus med tveksam el-installation. Jag skulle installera taklampor i tre intilliggande rum, men stickproppsuttag saknas, det hänger alltså bara lite kablar ur hålen i taken. Varje rum har en strömställare med tillhörande "lamphål".

Första bytet gick bra, jag mätte först noggrant med en s.k. spänningsdetektor och upptäckte till min förvåning att blå kabel var fas/tändtråd, och orange kabel var nolla. I övrigt verkar det fungera som det skall, spänningen bryts när man slår om lampknappen, detta verifierade jag med detektorn tills jag kände mig helt säker och installerade den nya lampan. (Funkar bra)

Det andra rummet ser installationsmässigt liknande ut, men med skillnaden att hur jag än slår om lampknappen verkar det ligga spänning på fasen/tändtråden hela tiden, i alla fall enligt min detektorpenna. :( Samma sak gäller det tredje rummet, och där är dessutom färgen på nollan vit.

Mina frågor är:
1. Betyder detta att strömställarna bryter nollan istället för fasen?!
2. Är det en enkel operation att vända på kablarna i strömställaren och skulle det lösa problemet? Eller kräver det ny kabeldragning/jobbiga skarvar?
3. Är det något annat jag bör speciellt tänka på eller hålla ögonen öppna för i samband med detta, förutom att såklart bryta säkringen och kontrollmäta innan jag börjar koppla?

(I ett annat parallellt universum har jag råd att hyra in en behörig elektriker som löser problemet, synd att vi inte är där...)
 
Dessa beröringsfria spänningsdetektorer är alltför känsliga och kan inte användas för att särskilja tändtråd och nolla i ett lamputtag. Eftersom tändtråden är potentialfri ("hänger i luften") när strömbrytaren är avslagen och ingen lampa är ansluten så fångar spänningsdetektorn upp kapacitivt kopplad spänning från närliggande fasledare. Fasledaren behöver löpa tillsammans med tändtråden en liten sträcka, så därför kan man få olika utslag på olika platser. Du kan alltså inte använda spänningsdetektorn som grund för att göra några omkopplingar, utan då behövs först inspektion och ev mätning med en riktig spänningsprovare.

Du pratar inte om skyddsjord så jag antar att det då endast är två trådar som kommer ur taket, eventuellt tre ifall strömbrytaren är en kronomkopplare. Att hålla rätt på tändtråd och nolla är strunt samma, men identifiering av skyddsjordsledare är av yttersta vikt. Och det går inte att mäta fram vilken det är i gamla bostäder utan JFB.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Om man har Orange och Vit som tändtråd och en Blå, så tyder det på en modern elektriker varit där. Orange har bara använts på senare tid.
Finns det en Gul/Grön kabel också som inte användas?
Det kvittar (som Bo sa) lampan skall kopplas mellan Blå och tändtråd.
 
Tack för de snabba svaren!

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Dessa beröringsfria spänningsdetektorer är alltför känsliga och kan inte användas för att särskilja tändtråd och nolla i ett lamputtag. Eftersom tändtråden är potentialfri ("hänger i luften") när strömbrytaren är avslagen och ingen lampa är ansluten så fångar spänningsdetektorn upp kapacitivt kopplad spänning från närliggande fasledare. Fasledaren behöver löpa tillsammans med tändtråden en liten sträcka, så därför kan man få olika utslag på olika platser. Du kan alltså inte använda spänningsdetektorn som grund för att göra några omkopplingar, utan då behövs först inspektion och ev mätning med en riktig spänningsprovare.
Jag har förstått att dessa enkla instrument kan ge felutslag, den mäter enligt utsago ner till 5V, men jag är faktiskt överraskad att så mycket som 5V plockas upp kapacitivt! Men precis som du säger indikerade den faktiskt ända ut i lampskärmen på nya lampan, vilket gjorde mig lite nervös efter installation. Tilläggas bör dock att endast en av kablarna (blå) ger utslag på detektorn, så jag förväntar mig att de andra är nolla resp. skyddsjord... Jag får väl rota fram multimetern från garaget för att vara på den säkra sidan.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du pratar inte om skyddsjord så jag antar att det då endast är två trådar som kommer ur taket, eventuellt tre ifall strömbrytaren är en kronomkopplare. Att hålla rätt på tändtråd och nolla är strunt samma, men identifiering av skyddsjordsledare är av yttersta vikt. Och det går inte att mäta fram vilken det är i gamla bostäder utan JFB.
Nja, jag nämnde inte detta med skyddsjord eftersom min nya lampa inte har någon anslutning för skyddsjord, och orginalet som satt där inte heller hade någon anslutning för skyddsjord, men visst finns det även en gul-grön kabel i hålen! Men som sagt, dessa bara hänger där och slutar i en tom "sockerbit"-variant. Missar jag något viktigt här, eller vill vi bara försäkra oss om att jag inte kopplar in skyddsjord på fas/nolla? :)

Bör jag spänningsmäta med multimeter mellan gul-grön (förmodad) jord och de andra två tåtarna för att reda ut vilken som är fas? Hur skiljer man ens på jord och nolla - sitter inte dessa ihop ändå, nånstans i elskåpet?

L Leif i Skåne skrev:
Om man har Orange och Vit som tändtråd och en Blå, så tyder det på en modern elektriker varit där. Orange har bara använts på senare tid.
Finns det en Gul/Grön kabel också som inte användas?
Det kvittar (som Bo sa) lampan skall kopplas mellan Blå och tändtråd.
Ja, enligt ryktet gjordes det nån slags el-sanering i huset i modern tid, men jag är ändå skeptisk, och det finns fortfarande frågetecken. Jag håller med dig - färgkombon känns nutida, men som sagt - bara blå kabel indikerar spänning, så det känns inte som att den orangea är tändtråd? Och det är en infälld kabeldragning, så blå borde ju varit nolla... Och tittar man i lamphålet i taken går där en massa trådar i regnbågens alla färger, men dessa sticker alltså inte ut utan fortsätter nog någon annanstans.
 
Redigerat:
En helt oinkopplad ledare som går parallellt med en spänningssatt kan ha upp till 230V.
 
  • Gilla
Kaleidocore
  • Laddar…
K Kaleidocore skrev:
Nja, jag nämnde inte detta med skyddsjord eftersom min nya lampa inte har någon anslutning för skyddsjord, och orginalet som satt där inte heller hade någon anslutning för skyddsjord, men visst finns det även en gul-grön kabel i hålen! Men som sagt, dessa bara hänger där och slutar i en tom "sockerbit"-variant. Missar jag något viktigt här, eller vill vi bara försäkra oss om att jag inte kopplar in skyddsjord på fas/nolla? :)

Bör jag spänningsmäta med multimeter mellan gul-grön (förmodad) jord och de andra två tåtarna för att reda ut vilken som är fas? Hur skiljer man ens på jord och nolla - sitter inte dessa ihop ändå, nånstans i elskåpet?
Det var skyddsjord i den fasta installationen jag menade. Att lampan inte kräver skyddsjord minskar riskerna lite, men det är fortfarande viktigt att du ansluter lampan till tändtråd och nolla, och inte tändtråd och skyddsjord.

Att särskilja nolla och skyddsjord kan jag inte ge någon instruktion till. Det kräver lite mer kunskap och närvaro på plats. Försök inte mäta nånting innan du vet vad du mäter på. I ett gammalt hus kan vad som helst förekomma. Utan JFB i anläggningen är det omöjligt att mäta fram vilken som är nolla och vilken som är skyddsjord. Det måste börja med att man tittar sig omkring, kikar i dosor etc till dess man är säker på vilken som är vad. Sedan kan man mäta att det är god kontakt.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Försök inte mäta nånting innan du vet vad du mäter på. I ett gammalt hus kan vad som helst förekomma. Utan JFB i anläggningen är det omöjligt att mäta fram vilken som är nolla och vilken som är skyddsjord.
Tror bestämt vi har en jordfelsbrytare ("JFB"?) i elskåpet i källaren, den delen är hyffsat modern och har dragits om på senare tid...

I åtminstone två av lamphålen framgår det ganska tydligt vilket par som är fas/nolla, då där har funnits sockerbitar från föregående lampinstallation. Och det ser ut som att gul-grön tråd är framdragen i alla hål, och på något sätt har skarvats med röd tråd, vilket tydligen är en äldre färgstandard för skyddsjord...

Att skilja på fas/nolla är som jag förstår det inte superviktigt (dock bättre ur säkerhetssynpunkt om "ringen" på lampsockeln är nolla), men vad som skrämmer mig är att det tycks ligga spänning på en av de tre trådarna hela tiden, även när jag bryter på strömställaren. Är det något som kan gå fel om jag tar fram multimetern och spänningsmäter mellan tåtarna? Om vi tänker oss att den beröringsfria mätaren ger felindikation p.g.a. kapacitiv spänning, t.o.m. upp till 230V enligt @useless , hur ser jag detta bättre på multimetern?

Tack!
 
O
K Kaleidocore skrev:
Att skilja på fas/nolla är som jag förstår det inte superviktigt (dock bättre ur säkerhetssynpunkt om "ringen" på lampsockeln är nolla), men vad som skrämmer mig är att det tycks ligga spänning på en av de tre trådarna hela tiden, även när jag bryter på strömställaren.
Det är mycket riktig så det blir om man bryter nollan.

I normalla fallet så går fasen (L) från matningen till strömbrytaren. Tillbaks från strömbrytaren kommer tändtråden (L') som är den brutna fasledaren. Det som sedan går iväg till lampan är tändtråd (L´), nolla (N) och skyddsjord (PE). Det betyder att när du bryter strömmen i strömbrytaren så är det ingen ström i tändtråden (L´) och därmed är ingen av ledarna som går till lampan strömförande när brytaren är av. Slår du på brytaren blir L´ = L och lampan tänds eftersom du nu har en sluten strömkrets från L --brytare--> L´ --> lampa --> N.

I din felaktiga koppling så går nollan till strömbrytaren istället för fasen. Till lampan går då alltid en spänningsförande fas, en bruten nolla och en skyddsjord. Lampan tänds visserligen när du trycker på brytaren och kopplar ihop nollan så att det blir en sluten strömkrets L ---> lampa ---> N' --brytare--> N, och slocknar när nollan bryts, men det är inte så lyckat att alltid ha spänning i lampsockeln.

Felet ligger alltså inte i lampan eller i strömbrytaren. Istället ligger felet i kopplingsdosan som finns mellan din strömbrytare och din lampa. I en del hus finns inte den dosan utan takdosan för lampan används som central kopplingspunkt. I det fallet så är felet där. Du behöver alltså ta reda på hur just din anläggning ser ut. Sen måste felet rättas i den dosan. Istället för att nollan går till strömbrytaren så skall fasen gå dit. Istället för att fasen går till lampan skall nollan gå dit.
 
  • Älska
Kaleidocore
  • Laddar…
Jag har bott i ett hus där samtliga taklampor bröts med nollan i kontakten. Så nog är det möjligt
 
  • Gilla
Kaleidocore
  • Laddar…
C
K Kaleidocore skrev:
hur ser jag detta bättre på multimetern?
Det är en mycket bra fråga.
Här argumenteras ju ofta för att alltid använda multimetern istället för den opålitliga spänningsprovaren, men här är ju ett typexempel på när multimetern på motsvarande sätt riskerar att ge en farlig falsk indikation på att det är spänningslöst, men där spänningsprovaren ger indikation.
Det säkraste är nog att använda både och.

Om man misstänker att spänningsprovaren indikerar på en inducerad spänning, bryt först och främst spänningen till hela gruppen (vilket man borde gjort från första början). Om inte det hjälper, bryt spänningen till närliggande grupper. Det täcker nog upp 99% av fallen.
 
  • Gilla
Kaleidocore
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Felet ligger alltså inte i lampan eller i strömbrytaren. Istället ligger felet i kopplingsdosan som finns mellan din strömbrytare och din lampa. I en del hus finns inte den dosan utan takdosan för lampan används som central kopplingspunkt. I det fallet så är felet där. Du behöver alltså ta reda på hur just din anläggning ser ut. Sen måste felet rättas i den dosan. Istället för att nollan går till strömbrytaren så skall fasen gå dit. Istället för att fasen går till lampan skall nollan gå dit.
Tack, det var nyttig information! Det verkar mycket riktigt som att själva lamphålet ("takdosan") används som central kopplingspunkt, jag undrade just varför så mycket "onödig" kabel var dragen dit!

Nu när du säger det är ju det enda rimliga att en enkel tråd (L) dras från takdosan ner till strömbrytaren, och tillbaka. I mitt naiva sinne kom både fas och nolla från okänt ställe nerifrån och passerade genom strömbrytaren på väg upp till lampan... :oops:

Jag hade föredragit strömbrytarens enkla kopplingsplint mot dessa jobbiga "sockerbits-varianter" man skarvat med i dosan, men nu förstår jag i alla fall hur det ligger till! Friskt kopplat, hälften brunnit? ;)
 
C cpalm skrev:
Det säkraste är nog att använda både och.
(y)

C cpalm skrev:
Om man misstänker att spänningsprovaren indikerar på en inducerad spänning, bryt först och främst spänningen till hela gruppen (vilket man borde gjort från första början). Om inte det hjälper, bryt spänningen till närliggande grupper. Det täcker nog upp 99% av fallen.
Och med "gruppen" menar du...? Säkringen som går till "den delen av huset"?

Det är lite si och så med säkringarna och vad dom påstås styra... :rolleyes:
 
C
K Kaleidocore skrev:
Och med "gruppen" menar du...? Säkringen som går till "den delen av huset"?
Det är lite si och så med säkringarna och vad dom påstås styra... :rolleyes:
Ja, precis. Men är det minsta lilla tveksamhet, stäng av huvudströmbrytaren!
 
  • Gilla
Kaleidocore
  • Laddar…
K Kaleidocore skrev:
Tror bestämt vi har en jordfelsbrytare ("JFB"?) i elskåpet i källaren, den delen är hyffsat modern och har dragits om på senare tid...
Det som är intressant för detta fall är om denna JFB skyddar de lamputtag vi pratar om här. Det gör det möjligt att via mätning se skillnad på nolla och skyddsjord ifall det inte framgår 100% tydligt annars. Men av din beskrivning att döma är det svårt att ge råd utan att se installationen. Lite foton kan ev hjälpa. Vet inte vad för slags "sockerbitsvarianter" du har och hur det ser ut i dosorna.

K Kaleidocore skrev:
Är det något som kan gå fel om jag tar fram multimetern och spänningsmäter mellan tåtarna?
O ja,

Detta är ett exempel på en spänningsdetektor, beröringsfri. De är notoriskt opålitliga och kan egentligen bara påvisa skillnader.
Spänningsprovare med gul och svart design och röd spets för mätning i elinstallation.

Detta är ett exempel på en multimeter. Dessa är betydligt mer pålitliga då de mäter galvaniskt men kan liksom spänningsdetektorn visa falska spänningar i potentialfria tändtrådar pga kapacitiv koppling från en intilliggande fasledare. Det finns mängder av trådar på forumet där folk är förvirrade när de mäter typ 120 V i lamputtaget trots att strömbrytaren är av.

Digital multimeter visar noll, använd för att mäta spänning i elinstallationer.

Detta är ett exempel på en spänningsprovare. Det är en sådan man ska använda för att mäta i en elinstallation. De har en lägre impedans som "filtrerar bort" dessa spökspänningar så dessa är pålitliga och de enda man ska använda som grund för att dra slutsatser och göra omkopplingar. Jag ser ingenting i denna tråd som tyder på att dina strömbrytare bryter nollan.

Digital multimeter med display som visar 230 V, använd för mätning i elinstallationer.
 
  • Gilla
Oldfart och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.