6 590 läst ·
14 svar
7k läst
14 svar
Hur mycket el drar en drossel?
Jag har en enda stolpe på gården med en 125W kvicksilver som precis lagt av.
Jag har hittat att det finns ersättningslampor med LED som fungerar att skruva i direkt utan att koppla om något, men min fråga är hur många W allt gammalt i armaturen drar?
Jag funderar på att sätta i denna istället för att bygga om något.
https://www.granngarden.se/ljuskalla-led-till-kvicksilverarmatur-27w-3500-lumen-e27/p/1250637
Går det att räkna ut hur mycket allt som sitter kvar kommer att förbruka så att jag vet om det är bättre att bygga om det när jag ändå tar mig upp i luften där den sitter?
Jag har hittat att det finns ersättningslampor med LED som fungerar att skruva i direkt utan att koppla om något, men min fråga är hur många W allt gammalt i armaturen drar?
Jag funderar på att sätta i denna istället för att bygga om något.
https://www.granngarden.se/ljuskalla-led-till-kvicksilverarmatur-27w-3500-lumen-e27/p/1250637
Går det att räkna ut hur mycket allt som sitter kvar kommer att förbruka så att jag vet om det är bättre att bygga om det när jag ändå tar mig upp i luften där den sitter?
Vi bytte på alla 33 stolpar i vår förening för tre år sedan. Vill minnas att det var 50 - 80 watt, dvs 2-3 gånger mer än de nya ledljuskällorna. Drosslarna sitter kvar i stolparna, räckte med att flytta 1 sladd direkt till lampsockeln istället för att gå via drosseln.
Det låter inte rimmlig. Förlusterna i drosseln borde vara marginella.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Förlusterna i drosseln är dessutom beroende av vilken ström som går i drosseln, sätter du in LED så minskar strömmen, och därmed förlusten i drosseln. En förlust på 80w låter orimligt högt.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Förlusten blir värme, hur varm blir drosseln efter typ en timme?
Protte
Protte
Oberoende förlustens storlek tar det inte mer än någon minut att fixa när lampan byts. bara att med någon klämma koppla hop de två trådarna som går till drosseln och samtidigt ta bort de andra två som går till kondensatorn. Så har man tagit bort de två felkällorna som ändå inte gör någon nytta efter bytet och spara några W både för drosselns järnförluster och onödig reaktiv ström genom kondingen som inte har något att faskompensera.
Förlusten i drosseln skulle jag tro ligger Fe ca: 5 W och Cu som lastberoende vid original fulllast i samma härad.
Förlusten i drosseln skulle jag tro ligger Fe ca: 5 W och Cu som lastberoende vid original fulllast i samma härad.
Tack för alla svar än så länge. Jag har köpt hem en sådan ljusskälla från Granngården som jag länkade i trådstarten, vilket är en Unison art nr 4600020 och som är gjord för att skruvas i direkt utan att koppla om något.
Jag har nu skickat ett mail till unison.se för att försöka få fram info om ifall denna modell på något sätt kräver att drossel och kondensator sitter kvar eller om man kan koppla bort dem. Om det funkar på båda sätt så är det ju ett smart alternativ när man i förväg inte vet hur hårt skruvar och annat sitter fast efter alla år i väder och vind.
För övrigt, dagen efter att jag köpt hem denna ljuskälla så hade lampan tänt sig när timern slog till, efter att ha varit helt svart i några dagar. Är detta något som brukar kunna ske med dessa kvicksilverlampor eller ska jag redan nu börja misstänka ett elfel någonstans? (Jag tog för givet att det var ålder eftersom den suttit där i 10-15 år)
Jag har nu skickat ett mail till unison.se för att försöka få fram info om ifall denna modell på något sätt kräver att drossel och kondensator sitter kvar eller om man kan koppla bort dem. Om det funkar på båda sätt så är det ju ett smart alternativ när man i förväg inte vet hur hårt skruvar och annat sitter fast efter alla år i väder och vind.
För övrigt, dagen efter att jag köpt hem denna ljuskälla så hade lampan tänt sig när timern slog till, efter att ha varit helt svart i några dagar. Är detta något som brukar kunna ske med dessa kvicksilverlampor eller ska jag redan nu börja misstänka ett elfel någonstans? (Jag tog för givet att det var ålder eftersom den suttit där i 10-15 år)
Ersättarna likt den du skaffat kräver aldrig att drosseln sitter kvar det är alltid fördelaktigt att ta bort den och kondingen. Både för att få bort felkällor som åldras och en liten vinst genom minskade förluster.Bjurran skrev:
Tack för alla svar än så länge. Jag har köpt hem en sådan ljusskälla från Granngården som jag länkade i trådstarten, vilket är en Unison art nr 4600020 och som är gjord för att skruvas i direkt utan att koppla om något.
Det stämmer som du säger. Jag fick detta bekräftat av företaget idag.GK100 skrev:
Det de påpekar och som jag redan vet men som kan vara värt att nämna för andra som ramlar över tråden är att om man kopplar om armaturen så försvinner typ-godkännandet vilket skulle kunna leda till problem vid ett eventuellt försäkringsärende.
Med det sagt så är detta troligtvis en bra typ av ljuskälla. Man kan köpa hem den och bestämma sig när man väl är uppe i luften. Släpper skruvarna och det är enkelt att göra en säker omkoppling så skulle jag koppla om det och samtidigt iaf göra en koll så att det ser ok ut. Vill man inte ändra något eller om allt oxiderat ihop så byt bara ljuskällan.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Typgodkännandet faller väl om man sätter i en "felaktig" ljuskälla, armaturen är godkänd för kvicksilver men man sätter i en LED som den inte är godkänd för.
DOCK i min värld så skulle jag aldrig ens fundera över något typgodkännande med eller utan drossel om jag byter till LED.
Protte
DOCK i min värld så skulle jag aldrig ens fundera över något typgodkännande med eller utan drossel om jag byter till LED.
Protte
Intressant poäng, har faktiskt aldrig tänkt i den banan.prototypen skrev:
Vart drar man den gränsen? Betyder det att alla lampor som man bytt till LED i i hela huset inte längre har kvar sitt typgodkännande om den var gjord för glödljus?
Ursprungsfrågan kvarstår dock, hur mycket drar allt gammalt som sitter där (om vi nu förutsätter att det är i bra skick och inte har onormal förbrukning av den anledningen)? Har som alltid försökt att hitta något med vår store sökmotorvän, men använder nog fel termer.
Jag håller med om att 80W låter orimligt högt, men jag har faktiskt ingen aning om hur man räknar på det.
Jag håller med om att 80W låter orimligt högt, men jag har faktiskt ingen aning om hur man räknar på det.
Kopparförlusten blir nog runt 1/20 mot original och järnförlusten 1/3. Summerat i häradet 5-10 W. Men som sagt koppla bort allt om möjligt och givetvis utan att bry dig för mycket kring formaliatramset. Just den delen har gått långt överstyr numera, att förstå vad och hur och varför man gör något är det viktiga oavsett i alla lägen.
I ditt fall då kanske tom en förbättring både säkerhets- och driftsäkerhetsmässigt att bli av med de gamla onödiga komponenterna.
I ditt fall då kanske tom en förbättring både säkerhets- och driftsäkerhetsmässigt att bli av med de gamla onödiga komponenterna.
Då antog du rätt stora förluster i orginalfallet va?
Klicka här för att svara