Igår gick en säkring till ena fasen, det stod och blinkade och lös svagt så det snappade jag direkt att en gått.
Nu idag så går inte ena bärbara datorn igång, stereon är död och ett par spottlights i badrummet är mörka. Hänger det ihop med fasen? Eller en tillfällighet?

Edit: även dom aktiva högtalarna till stereon är döda.

Redigerat:
hsd
Det kan mycket väl hänga ihop

Mikael_L
Ofunkar prylarna oavsett vilket vägguttag du sätter de i?

Eller såhär, har du ström i uttagen där dessa saker inte fungerar?, kolla med att koppla in någon lampa eller så som du vet fungerar.

Ja, testat med lampa och det lös. Pratade med f-bolaget nu och dom tar rep upp till marknadsvärdet så jag lämnar in.

Mikael_L
Jag blir orolig.
Jag tycker att du ska kontrollera så du inte har nollsläpp någonstans.
I fasadmätarskåp, servis-ledning eller i säkringscentralen.

Har du ett sånt problem är det inte sista gången elektronik kommer paja för dig. :(

• Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
Fanns det någon vettig anledning till att huvudsäkringen löste ut? var dte någon mer säkring som löste ut? Har du jordfelsbrytare, utlöst?

Normalt så löser en huvudsäkring bara om det antingen finns en överbelastning av just den fasen under längre tid. Eller vid en riktig praktkortslutning. Med praktkortslutning menar jag något i stil med en felkoppling, där man med viss möda kopplat ihop fas och jord, med en riktigt bra koppling, eller liknande.

men i överbelastningsfallet, så handlar det om att man kanske kör bastun, samtidigt som värmepumpen kör för fullt, även med tillkosttselement, och vattenkokare i köket, tvättmaskin igång på samma fas osv, allt på en gång.

Om det inte finns någon sådan naturlig förklaring, och du dessutom har prylar som gått sönder. Då verkar det ju som säkringen kan ha gått för att du fått kraftig överspänning på den fasen. Det kan ju hända pga. någon olyckshändelse i elnätet, men det är exreeemt ovanligt. Lite vanligare, och väldigt farligt, är om du fått nollsläpp, som Mikael nämnde.

Det ger lite slumpartad spänning, du kan få allt mellan 0 och 400V i vägguttagen. Dessutom kan man drabbas av att allt jordat blir strömförande.

Mikael_L
Om du äger en multimeter skulle du åtminstone kontrollera de tre fasspänningarna.

Mät någonstans där du kommer åt varje fas mot noll, de bör ha ganska lika spänning, skiljer det mer än 5V så är det oroande.

Denna mätning ger absolut inga säkra indikationer. Det kan se helt perfekt ut men ändå finnas ett fel, det kan även visa lite väl stor spänningsskillnad utan att det är fel.
Men spänningsskillnad är en ganska bra indikation ändå. Problemet är mest att det motsatta inte betyder att allt är bra.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Är inte hemma just nu men det va inget kopplat med elen på ett halvår då en elgubbe satte in laddbox.
Det enda som inte va normalt nu va att jag körde värmekabeln i hängrännan, den brukar va avslagen.
Ingen säkring är varm nu i alla fall i huvudskåpet.
Ingen jordfelsbrytare hade löst, har en i varje skåp (2 st).

Men ingen annan säkring hade löst?

Laddboxen, pågick det laddning när detta hände?

Just laddning av elbilar har börjat lösa huvudsäkringar. Har fått förklara för tyå olika släktingar varför de blivit av med elen i stora delar av huset. Och där kan man tänka sig att det fungerar för det mesta, men en kall dag kanske värmesystemet råkar köra för fullt i någon timme samtidigt med laddning av bilen.

• Gilla
TheProfile och 1 till
  • Laddar…
Värmekabel i hängrännan, tror jag har relativt låg effekt, men den kan ju få kortslutning.

Jag vet inte om bilen va färdigladdad.
Ingen annan säkring hade gått.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Om du äger en multimeter skulle du åtminstone kontrollera de tre fasspänningarna.

Mät någonstans där du kommer åt varje fas mot noll, de bör ha ganska lika spänning, skiljer det mer än 5V så är det oroande.

Denna mätning ger absolut inga säkra indikationer. Det kan se helt perfekt ut men ändå finnas ett fel, det kan även visa lite väl stor spänningsskillnad utan att det är fel.
Men spänningsskillnad är en ganska bra indikation ändå. Problemet är mest att det motsatta inte betyder att allt är bra.
Många elmätare kan visa fasspänningarna så det är där man bör kolla först.

Elektronik kan ta skada av underspänning också som inträffar vid bakmatning via trefasförbrukare när en huvudsäkring löser. Men här är det så mycket som pajat som gör att man kan misstänka andra fel. En batteridriven laptop borde definitivt inte gå sönder av detta.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
När det gäller laptoppen, är det "bara" laddaren som gått, eller är hela datorn paj?

Om datorn som sådan skall skadas av något som har med nätet att göra, så måste det vara något i stil med åsknedslag. Typ minst 5000V.

Datorn är hel, testade ny laddare så det va den som va paj.
Reparatören till stereon ( Beosound 9000 och Beolab 8000) trodde nätdelarna hade gått. Ska lämna in i morrn.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.