E Edgarsven skrev:
Det som är samma mellan här och där är att en byggnad med el alltid bara ska ha en jordpunkt mot marken, aldrig flera. Du förbättrar inte jorden mot mark genom att slå ner fler jordspett (inkopplade på olika ställen), du försämrar. Detta då överspänningar i marken från åska dels kan leta sig upp i dessa jordpunkter och dels kan kan leda runt överspänningar i din byggnad med följd att du kan förstöra både ledningar och utrustning på vägen.
Det är sant, flera oberoende jordtag ska man inte ha för det kan orsaka obehagligt stora potentialskillnader mellan olika ledande delar i byggnaden. Därför ska alla jordtag kopplas samman som bilden i mitt inlägg ovan visar. Annars kan ju inte ett jordtag bestå av flera spett. Om detta görs bra så ser huset detta som ett enda jordtag.

Vid åskskydd vill man få ned blixtströmmen i jorden så "direkt" som möjligt, utan att den går ut i nätets PEN och orsakar stora potentialskillnader mellan jord och skyddsjord. Därför vill man att dessa jordtag har en övergångsresistans på högst 10 ohm med förhoppningen att den mesta strömmen går ned där .

Men vi bör kanske backa lite i tråden och titta på TS växelriktare och vilken slags jordning den egentligen kräver och vilken koppling den har mot nätet.

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, det är naturligtvis generellt sant. Men jag vill ändå slå ett slag för videon ovan. Den har bra och tydlig grafik för precis varför det är dumt att ha flera olika utspridda kontakter med "sann" jord vid ett blixtnedslag i närheten. (För alla de som inte tvingades räkna på just det fallet i el-fält-kursen då... Videon är roligare... :))
Jag kollade inte på klippet först men nu har jag skummat det och som sagt är det inriktat på jordning typ åskskydd och deras jordtag mm. Så det stämmer precis som du säger att det ger en vettig bild kring detta och att inte kludda med diverse mer eller mindre dåliga särjordtag. Just passusen kring vertygsmaskiner var riktigt udda men ett typexempel på när "tillverkarens anvisningar" leder fel.

Men lite kan jag nog få in här också kring vad jag skrev först om att ta info från tex USA, Kanada när det gäller elsystemen. I deras fall är det vanlig ja troligen krav enligt de regler som nämndes i klippet med en lokal jordelektrod vid varje abonnents servisintag "utility" så problemet kommer naturligt för dem med minst ett krävt jordtag. Hos oss då väldigt ovanligt med något sånt om inte tex reservkraft är installerat och om TS ordnar ett och som nämnts här binder samman allt bra är det inte dåligt eller fel på sättet som togs upp i filmen.

• Gilla
Edgarsven och 2 till
  • Laddar…
E Edgarsven skrev:
Det som är samma mellan här och där är att en byggnad med el alltid bara ska ha en jordpunkt mot marken, aldrig flera. Du förbättrar inte jorden mot mark genom att slå ner fler jordspett (inkopplade på olika ställen), du försämrar. Detta då överspänningar i marken från åska dels kan leta sig upp i dessa jordpunkter och dels kan kan leda runt överspänningar i din byggnad med följd att du kan förstöra både ledningar och utrustning på vägen.
Det är i princip riktigt och kan vara bra som tumregel för en anläggning av TS typ. Men generellt är det bra att ordna många sammankopplade punkter mot jord över en yta, blir dock för dyrt och omfattande och till liten nytta i en liten privat anläggning.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ts meddelar att han inte har glömt tråden men det har chokat sig på jobbet.
Jag har bara skumläst lite och ska läsa tråden lite bättre så fort det lugnar ner sig. men är det någon information jag kan bistå med för att underlätta?

Det är två olika tak på garage och hus som det ska upp solceller på.
På huset så skär takstegen till murstockarna rakt i genom solcellsmontaget så där ska jag kunna klättra så säkert som möjligt.

P Mattiaz skrev:
Det finns många olika teorier vad som gäller verkar det som men i mitt fall så står det i monteringsanvisningen att solcellsmodulerna ska jordas. Likaså bärstället. Dessutom så är det krav på isolationsövervakning på dc-sidan.
Jag är inte så jädra sugen på att låta elektrikern ansluta alltihop till jordskenan i centralen. Jag är lite orolig för risken att leda ner åskan.

Jag tänkte ta RK och ansluta alla paneler till skenorna.

Jag skulle vilja ansluta en vajer till skenorna på taket och slå ner några vinkeljärn i marken för att slippa leda in det till centralen.

Det skulle isf bli två eller tre separata jordtag om det ställer till något.

Låter det vettigt? Elektrikern har nog inte riktigt full koll misstänker jag.
Antar att du menar funktionsutjämning? Den ledaren ska isf vara utförd med minst 4 kvmm CU och ha rosa färgmärkning.

Sedan är det arbetet ett elinstallationsarbete som enbart får utföras av elinstallationsföretag.

Mikael_L
P Mattiaz skrev:
Kan man mäta övergångsresistansen till jordtaget med vanlig multimeter, mätt mellan jordskenan på huset och jordtaget?
Jag tvivlar på ett vanlig multimeter driver tillräckligt stor mätström för att kunna ge den minsta tillförlitliga mätning.

GK100 GK100 skrev:
Men lite kan jag nog få in här också kring vad jag skrev först om att ta info från tex USA, Kanada när det gäller elsystemen. I deras fall är det vanlig ja troligen krav enligt de regler som nämndes i klippet med en lokal jordelektrod vid varje abonnents servisintag "utility" så problemet kommer naturligt för dem med minst ett krävt jordtag. Hos oss då väldigt ovanligt med något sånt om inte tex reservkraft är installerat och om TS ordnar ett och som nämnts här binder samman allt bra är det inte dåligt eller fel på sättet som togs upp i filmen.
Ja, så är det visst. Och man skall vara medveten om skillnaderna. Men här i Sverige så har vi ju haft likande resonemang och tongångar, även om vi inte har lokala jordtag. Jag tänker då på PUS-reglerna som gäller idag. Skälet till dessa bottnar ju i samma resonemang som videon visar.

Själv så har jag ju t ex både vattenrör samt fjärrvärme in i huset (med källare i lerjord) som är förbundet med "sann" jord, förutom PEN-ledare in, så där kan det ju bli märkbara, eller iaf mätbara, skillnader, redan innan blixten slagit ner. (Ingen utjämning, för gammalt hus för det).

Nu har jag läst instruktionen för växelriktaren (Fronius) och jag finner ingenstans att solcellerna skall anslutas till jord.
Kan isolationsövervakningen fungera ändå?
Däremot så står det i anvisningarna till solcellerna (Heckert) och bärstället (Heckert) att dessa ska jordas.

P Mattiaz skrev:
Nu har jag läst instruktionen för växelriktaren (Fronius) och jag finner ingenstans att solcellerna skall anslutas till jord.
Kan isolationsövervakningen fungera ändå?
Däremot så står det i anvisningarna till solcellerna (Heckert) och bärstället (Heckert) att dessa ska jordas.
Solcellspaneler är klass II. De ska inte skyddsjordas. Om de ska anslutas till jord handlar det om funktionsutjämning av EMC-skäl. Isolationsövervakningen har inget med funktionsutjämningen att göra.

Fråga ditt elinstallationsföretag som ska göra jobbet. De ska kunna det där.

Jag upplever inte att dom har koll på detta. Därav den här tråden. Och, nej det finns ingen annan firma i byn.

Nästa steg är då att fråga Fronius och Heckert, men det är inte ens säkert att de vet, utan man får söka svaren i de produktstandarder som ligger till grund för konstruktionen. Har du några referenser till standarder i anvisningarna? Det ska stå i CE-försäkran. Länkar till specar för Fronius och Heckert vore också bra, om jag nu får tid o lust att läsa dem...

H
Jag har i mitt arbete slagit ner många jordspett för plasma skärmaskiner runt om i sverige. Jag kan säga att det är inte lätt att få bra jord med ett sådant jordspett.
Det har visat sig när jordspätten blir uppmätta efteråt att det blir höga ohmtal.

Vad är det för metertal på spettet?

F
H H-Thomasson skrev:
Jag har i mitt arbete slagit ner många jordspett för plasma skärmaskiner runt om i sverige. Jag kan säga att det är inte lätt att få bra jord med ett sådant jordspett.
Det har visat sig när jordspätten blir uppmätta efteråt att det blir höga ohmtal.
Vad är det för plasma skärmaskiner som har jordspett?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.