Jag ska installera en badtunna på altanen och tänkte använda ett befintligt elrör som går dit. Röret innehåller i dag en enfasgrupp 1,5 kvadrat med gamla färger. Jag har åtminstone två förbrukare som kräver egen fas, elvärmare 3 kW och poolvärmepump 1,4 kW, sen finns det cirkulationspump och belysning. Problemet är elvärmaren på 3 kW.
Att kasta elvärmaren är alltid ett alternativ, då tre ggr. 10 A då räcker, men då finns ingen backup.
Kan/får man dra fram 2,5 kvadrat, men säkra en fas16 A och de två övriga 10A?
Eller måste jag dra fram 2,5 kvadrat, säkra av alla faser 16A och sedan gå ner till 10A på två faser vid altanen?

Man kan alltid säkra en kabel lägre än vad den tål och är godkänns för. Men det kan bli en viss förvirring om en 3-Fas grupp har olika säkringar då den skall helst säkras med en trippelsäkring som har samma värde och bryter alla faser samtidigt.

O
Varför inte säkra alla 16A? Säkringar är enbart till för att skydda ledningarna mot överlast och som kortslutningsskydd. Är ledningarna dimensionerade för 16A ser jag ingen anledning att säkra av dem lägre. En ansluten förbrukare påverkas inte av säkringens storlek.

• Gilla
Mikael St och 3 till
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Varför inte säkra alla 16A? Säkringar är enbart till för att skydda ledningarna mot överlast och som kortslutningsskydd. Är ledningarna dimensionerade för 16A ser jag ingen anledning att säkra av dem lägre. En ansluten förbrukare påverkas inte av säkringens storlek.
Cirkulationspumpen har en anslutning med stickkontakt som jag tänkte behålla och då blir det 16A i ett vägguttag, även belysningen blir ju då avsäkrad med 16A och bör dras med 2,5 kvadrat

Man kan behöva tänka sig för vad man pluggar i ett uttag avsäkrat med 16 A men normalt ska det inte vara något problem. Du har ju (väl?) en JFB som kan ta de farliga felfallen.

Men kommer du att köra värmepump och elvärmare samtidigt? Annars borde du kunna klara dig med 16A enfas.

P Plutus skrev:
Jag ska installera en badtunna på altanen och tänkte använda ett befintligt elrör som går dit. Röret innehåller i dag en enfasgrupp 1,5 kvadrat med gamla färger. Jag har åtminstone två förbrukare som kräver egen fas, elvärmare 3 kW och poolvärmepump 1,4 kW, sen finns det cirkulationspump och belysning. Problemet är elvärmaren på 3 kW.
Att kasta elvärmaren är alltid ett alternativ, då tre ggr. 10 A då räcker, men då finns ingen backup.
Kan/får man dra fram 2,5 kvadrat, men säkra en fas16 A och de två övriga 10A?
Eller måste jag dra fram 2,5 kvadrat, säkra av alla faser 16A och sedan gå ner till 10A på två faser vid altanen?
Ja, du kan och får om du har erforderlig auktorisation eller gör det yrkesmässigt inom ett företags egenkontrollprogram.

Vet inte vad du menar med elvärmare, vad värmer den och hur drivs den idag?
Ser inga större bekymmer med att ha ett uttag avsäkrat 16A, väldigt vanligt idag, du får ju ha en nyare modell bara, som är klassad för just det.

När jag skulle dra ut de gamla kablarna ur röret gick det så trögt att jag vågade inte ge mig på 5x2,5, det var bara ett 16 mm. rör så det fick bli 5x1.5 istället så elvärmaren blir inte inkopplad och 10A avsäkring, allt frid och fröjd.
Ja, det finns jordfelsbrytare, värmaren är en vattenvärmare som följde med badtunnan, tänkte ha den inkopplad som reserv om poolvärmepumpen stannar, men nu blir det inte så.

Ja du får inte 5 st 2,5 kvmm trådar i ett 16 rör. Här finns folk som påstår sig ha lyckats, men då är det troligen en kort sträcka, utan böjar och en massa kabelsmörjmedel.

• Gilla
Plutus
  • Laddar…
Be en elektriker mäta upp impedansen. Om det är ok kan du säkra kabel 13ampere och då klarar det 3 kW-patronen

• Gilla
Plutus
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ja du får inte 5 st 2,5 kvmm trådar i ett 16 rör. Här finns folk som påstår sig ha lyckats, men då är det troligen en kort sträcka, utan böjar och en massa kabelsmörjmedel.
Om man köper en PEX-isolerad installationskabel och tar bort höljet då?
Antar det bryter mot reglerna då det inte är dess användningsområde.. Men är det en dum idé? ;)

Regler bryter det mot, men kan man dra i dem utan besvär så går de ju att använda. Den tråd man ska använda i rör ska ha lite tjockare isolering än vad spänningen kräver just för att ge lite extra mekanisk skydd vid idragningen.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Jag har dragit i en mantlad 5g2,5 i ett 16-rör. Det var dessutom för easy-tiden. Runt 2008

J Johan456 skrev:
Jag har dragit i en mantlad 5g2,5 i ett 16-rör. Det var dessutom för easy-tiden. Runt 2008
Nej, det går inte, inget jag skulle rekommendera i alla fall. Sen är det kanske inte fullt ut 16 mm utan 15,2 eller så, även hyfsat tjockt ytterhölje. Men en pexisolerad 5G1,5 brukar gå rätt bra, man kan känna på ledarna först, hur hårt dessa tycks sitta.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Regler bryter det mot, men kan man dra i dem utan besvär så går de ju att använda. Den tråd man ska använda i rör ska ha lite tjockare isolering än vad spänningen kräver just för att ge lite extra mekanisk skydd vid idragningen.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ok Bo.. Om vi drar ut ledarna ut en N1XV 5G1,5 då och dimensionerar för max 90 grader istället för 70?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.