tommib tommib skrev:
Kopplat TN-S kan du köra med 5G6 (givet G2 huvudsäkring och rimlig förimpedans). Om du vill koppla TN-C behöver du 4G10. Det finns ingen särskild fördel med att köra TN-C om allt ändå ska göras om.
Varför måste faserna vara 10kvmm för?

X xLnT skrev:
Varför måste faserna vara 10kvmm för?
Bra synpunkt Xl.
Det som beskrivs är en 4G10 som är ledare samt yttermantel, det vill säga en hel kabel. Av ekonomiska skäl väljer man då att alla ledare är lika.

Det skulle ju även kunna vara ett rör med lösa ledare i, till exempel 4 RK, och då är din tanke riktigt med klenare fasledare.

S Slugge skrev:
Bra synpunkt Xl.
Det som beskrivs är en 4G10 som är ledare samt yttermantel, det vill säga en hel kabel. Av ekonomiska skäl väljer man då att alla ledare är lika.

Det skulle ju även kunna vara ett rör med lösa ledare i, till exempel 4 RK, och då är din tanke riktigt med klenare fasledare.
När vi är inne på kabeln.. Av ekonomiska skäl. Är det tillverkarens eller köparens skäl? Är det alltså teoretiskt dyrt att tillverka en kabel som har 3 6mm2 och en 10mm2 ledare? Eller görs det inte av andra skäl?

Tänkte på det vid ett annat tillfälle nämligen när jag var på jakt efter en bra gummikabel till att koppla släp. Då ville jag ha något i stil med 11 ledare varav 5 st 1mm2, 3 st 2,5 mm2 och 3 st 4 mm2. Men det kunde jag icke för mitt liv hitta utan gav upp. Men det är kanske så att det är svårt att tillverka med olika storlekar på ledarna?

Edit: annars skulle man ju kunna tro att med regelverket som finns borde det finnas en marknad för en kabel med 3st 6mm2 och en 10mm2

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
När vi är inne på kabeln.. Av ekonomiska skäl. Är det tillverkarens eller köparens skäl? Är det alltså teoretiskt dyrt att tillverka en kabel som har 3 6mm2 och en 10mm2 ledare? Eller görs det inte av andra skäl?

Tänkte på det vid ett annat tillfälle nämligen när jag var på jakt efter en bra gummikabel till att koppla släp. Då ville jag ha något i stil med 11 ledare varav 5 st 1mm2, 3 st 2,5 mm2 och 3 st 4 mm2. Men det kunde jag icke för mitt liv hitta utan gav upp. Men det är kanske så att det är svårt att tillverka med olika storlekar på ledarna?

Edit: annars skulle man ju kunna tro att med regelverket som finns borde det finnas en marknad för en kabel med 3st 6mm2 och en 10mm2
Är ju som regel så att den kabel som det säljs mest meter av kan hålla mest fördelaktigt pris, skillnaden i materialpris lan inte väga upp detta. Jämför exempelvis priserna på 5G4 vs 5G6.

Finns kablar med förstärkta nolledare, detta kan behövas i vissa applikationer där fasförskjutningen gör att för mycket ström går i nollan, men denna misstänker jag kostar betydligt mer.

Sen så finns det egentligen ingen mening att göra en sån kabel du beskriver då det redan finns 4G10 som alternativ, visst, lite enklare att koppla och lite mindre kopparåtgång.

tommib
Det är sannolikt krångligare att få till olikstora ledare men det förekommer kabel som är sådan, t.ex. i larminstallationer. Det är en uttalad nischprodukt.

Vad gäller kraftkabel med 3x6+10 så finns det väldigt liten anledning att tillverka en sådan när 3x10+10 eller 4G10 är en standardprodukt som kan användas till annat än husmatningar.

C
tommib tommib skrev:
Det är sannolikt krångligare att få till olikstora ledare men det förekommer kabel som är sådan, t.ex. i larminstallationer. Det är en uttalad nischprodukt.
När det gäller signalkabel så finns det många exempel på "assymetriska" kablar.
Men jag antar att när det gäller kraftkablar så följer de en standard. Uppenbarligen har de inte pratat ihop sig med de som ligger bakom standarden som säger att PEN skall vara >= 10 mm² :)

• Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.