Jag ska installera en rörelse sensor som bara skall driva ett litet relä som drar mindre än 1W (ett Shelly 2,5)
Jag behöver dra kabeln i ett befintligt rör som inte har massor av plats. Kabeln kommer även att vara synlig ca 2 decimeter väderskyddad men utomhus.

Sensorn är jordad, eller? jord är ansluten till plast. Inte kan den göra någon nytta eller?
har ni förslag på lämplig kabel som skall vara vit, det går säkert att räkna ut men om jag tittar på den interna dragningen i sensorn skulle jag säga att de kablarna är 0,5 möjligen 0,75mm.

Förslag?

20190408_193537.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elanslutningsenhet med öppet lock och synliga kablar och skruvanslutningar, föreslagen för installation av en rörelsesensor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Valfri installationskabel godkänd för utomhusbruk som EKK/EXQ/EQQ/EXLQ/EKLK/EQLQ 4G1.5 mm² utom EKRK. Plinten för skyddsjord finns där enbart för att skarva in- och utgående kabel. Då du har en skyddsledare med den kabel du installerar kan du ju bara parkera skyddsledaren på denna plint. 1.5 mm² får plats, mindre får inte användas. Arbetet är behörighetskrävande.

leby leby skrev:
Jag ska installera en rörelse sensor som bara skall driva ett litet relä som drar mindre än 1W (ett Shelly 2,5)
Jag behöver dra kabeln i ett befintligt rör som inte har massor av plats. Kabeln kommer även att vara synlig ca 2 decimeter väderskyddad men utomhus.

Sensorn är jordad, eller? jord är ansluten till plast. Inte kan den göra någon nytta eller?
har ni förslag på lämplig kabel som skall vara vit, det går säkert att räkna ut men om jag tittar på den interna dragningen i sensorn skulle jag säga att de kablarna är 0,5 möjligen 0,75mm.

Förslag?

[bild] [bild]
Vad är den säkrad?
EQLQ 4g1.5

R Raket67 skrev:
Vad är den säkrad?
EQLQ 4g1.5
Säkrat 10A, det är iof i Spanien men låt oss låtsas i Sverige. Man får alltså inte använda klenare än 1,5 även om allt internt i sensorn bara är 0,5mm kabel? Finns det kabel som är 3 trådig utan jord, typ brun, blå och svart! Alla kablar du angav bo är väl ”stela” eller är någon mjukare?

tommib
I Sverige får man inte använda klenare kabel än 1,5 kvmm. Vad som gäller i Spanien och vilka kablar som finns på marknaden där har jag ingen aning om.

Installationskablar är normalt stela och ska vara det. Undantaget är N1XV, som du sannolikt inte vill ha här. Anslutningskablar är flexibla men får istället inte användas i fast installation (i Sverige). Det finns kabel benämnd EKK 3X1,5 som inte innehåller gulgrön ledare men den är såpass ovanlig för konsumenter att det är lättare att välja 4G1,5.

• Gilla
leby
  • Laddar…
Tommib summerar det bra på slutet men jag vill fylla i med att kablar med areor mindre än 1,5 får inte användas för FAST installation. Vad det gäller anslutningskablar så kan dessa mycket väl få installeras fast om tillverkaren anger detta. Att anslutningskabel typ ”gummikabel” (H07RN-F) inte får installeras fast har nog de flesta elektriker lärt sig av sin äldre handledare. Men tänk, om man sätter några klammer på en sådan då brinner det direkt! Såklart inte, faktum är att kabeln t.ex. är godkänd för förläggning i rör i mark (gäller inte alla tillverkare)

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.