Markkabel till garage

5k läst  91 svar

1. K
    Medlem Nivå 2
    Tjena, jag är ny här som användare på forumet men läsare sedan länge.
    Jag tänkte inhandla markkabel som ska gå från elskåp till garage (ca35m). Lutar åt N1XV och lägga i rör. Min fråga är om dimensionering på kabeln.

Garaget kommer fungera som bilverkstad, dvs. billyft (16A) kompressor (16A) samt några trefashandskar + belysning+uttag. Kommer användas endel maskiner och verktyg etc.

Elskåp är avsäkrat med 25A i huset. Vad kan det krävas för dimension på kabel från elskåp till garage?

Jag kommer inte göra inkoppling själv men vill köpa material för att förbereda för elektriker

2. N
    Tillbyggare · Nivå 8
    Jag hade dragit en N1XV 5g6, men man bör samtidigt räkna på dimensionering en av kabeln så att man klara utlösningsvilkoren. För att kunna göra det behöver du ta kontakt med din elnätsägare och ta reda på förimpendansen.

3. U
    Medlem · Nivå 9
    För att kunna svara exakt så måste man veta värde på förimpedans och kortslutningsström
    Dessa kan fås från nätägaren.
    Annars kan man ta det säkra före det osäkra och lägga en för grov kabel.

4. P
    Medlem · Nivå 9
    Jag valde 5g10, skillde inte många hundralappar mot 5g6 och då är man på säkra sidan.
    Köpte 30m på elbutik.se för75kr/m och sen köpte jag biltemas gula elefantslang för299kr/25m

5. N
    Tillbyggare · Nivå 8
    Bra tips, jag hade dock köpt ett dubbelväggigt rör med slät insida. Det är mycket stabilare och deformeras inte. Dessutom är det mycket lättare att dra kabel i det. Finns på ex https://www.rinkabyror.se/artikel/dubbelvaggigt-kabelskyddsror-50-42-gul/

6. K
    Medlem Nivå 2
    Många svar snabbt här, roligt :) Ett rör med slät insida hade jag tänkt att lägga i vilket fall. Men då gör jag nog så att jag köper 5g10 för att vara säker. Tror det var 70kr/m på Ahlsell med lite rabatter så det är väll dumt att snåla. Jag hade även tänkt att gräva ner en nätverkskabel för att ha accesspunkt till wifit, kan man lägga den i samma rör eller blir det galet ?

7. Demmpa
    Husägare · Nivå 20
    El och nätverk går att lägga i samma rör/slang eftersom elen kommer gå i en kabel och inte bara trådar.
    Däremot kan det vara fördel ur andra aspekter att dra nätverket i separat slang.

8. U
    Medlem · Nivå 9
    Om nätverkskabeln är fiber så stämmer det.
    Annars ska det separeras. Avståndet beror på om det är oskärmad eller skärmad kabel

• Laddar…
  9. H
    Moderator · Nivå 25
    Fast då skulle det handla om störningar, det är inget problem i praktiken. Såvida man inte ger sig på att använda skärmad nätverkskabel, ytterst få sådana är korrekt installerade, med fel installation plockar de upp mer störningar än oskärmad kabel.

Att ha skärmad nätverkskabel är mest motiverat för att styra ex. en svetsrobot i en bilfabrik, eller en induktionsstålugn på ett stålverk.

• Laddar…
  10. Demmpa
    Husägare · Nivå 20
    I exakt vad i det jag skrev är det som inte stämmer?

På vilka kontorsplatser mm är ethernetkabeln förlagd åtskilld nätkabel?

11. D
    Medlem · Nivå 17
    Jag skulle valt en skärmad nätverkskabel om den läggs i samma rör.

I kontor är ledningarna alltid förlagda i olika rör, de får inte samförlägas med FK. På stege ligger de i allmähet på olika sidor.

12. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Helt fel. Det finns ingen fördel att välja skärmad nätverkskabel i detta fallet utan bara nackdelar .

Skärmad kabel används i extrema miljöer och av folk som inte vet bättre.

• Laddar…
  13. D
    Medlem · Nivå 17
    Du minskar de kapacitiva störningarna på nätverkskabeln, visserligen tål den mycket, men jag har svårt att se de negativa effekterna, om man inte kopplar fel.

14. U
    Medlem · Nivå 9
  15. H
    Moderator · Nivå 25
    Tabellen ser ut att vara avsedd att gälla signalkablar i största allmänhet. Nätverkskablar är gjorda för att tåla enorma "common mode" störningar. Har du däremot en enkel ringledning för dörrklockan, så skulle den troligen kunna bli störd så att dörrklockan plingar till om man slår på en stor förbrukare. Om den går en längre sträcka bredvid en kraftkabel.

Svårigheten med jordad nätverkskabel är att hålla koll på risken för jordslingor. Kopplar du båda ändar till jord, så ökar störnivån i kabeln dramatiskt jämfört med att vara helt oskärmad.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: