Hej, Min svärmor har problem i sitt kök. Hon bor i lägenhet i ett femvåningshus och ibland hörs det ett fräsande ljud och man kan se som små blixtar mellan spisen och diskbänken som är i rostfritt. Det syns inga märken i metallen. Kan detta bero på vagabonderande strömmar? Skulle lösningen vara att jorda diskbänken till nätjord eller att kapa vattenrören som är av koppar o sätta in en bit PEX-slang där istället?

Mikael_L
Jag skulle börja med att kontrollera att spisen är korrekt och ordentlig skyddsjordad.

• Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Hyresrätt eller bostadsrätt? Om det är hyresrätt är väl det första man gör att ringa värden.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Det låter som sagt mer som att spisen inte är korrekt jordad, och en spis har ganska ofta krypströmmar. Något element börjar bli dåligt och det blir överledning till jord, som då inte är ansluten (kanske). Detta kan vara väldigt farligt.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
P
Kan komma från diskbänken. Vi hade exakt samma fel där felet kvarstod efter utbyte av spisen.

Erik_Hansson skrev:
Kan komma från diskbänken. Vi hade exakt samma fel där felet kvarstod efter utbyte av spisen.
Men felet kan ju sitta före spisens anslutning, så det gäller ju att kolla i uttaget/dosan att det finns skyddsjord, så att bara byta spis behöver inte avhjälpa felet.

Redigerat:
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
5
Händer det bara när spisen är igång?

Om inte själv, så låt någon elkunnig mäta spänningen mellan spisen och vasken! Där skall vara 0 Volt eller ett par Volt max.
Felet får man typiskt vid dålig nolla i elcentralen, det tyder på att det inte finns en jordfelsbrytare i lägenheten.
Det vanliga är glapp i nollskruven som sitter under en liten lucka i säkringslådan. En elektriker mäter och fixar det enkelt.

Det är en hyresrätt och en "elektriker" från bostadsbolaget har varit och tittat. Naturligtvis så uppkom felet inte just då. Jag har inte mätt om det finns någon spänning däremellan men jag kan tänka mig att det är en hög spänning men låg ström eftersom det blir en gnista som hoppar mellan spisen över till diskbänken. Jag är själv elkunnig men jag vill inte rota själv i detta då jag inte har någon behörighet utan tänkte om det finns någon som vet vad detta beror på innan jag gör en ny felanmälan.

Att ge sig på att kapa vattenrör och byta ut dessa i en hyresrätt hade iallafall jag inte gjort.
Hyresvärden ansvarar för att elinstallationerna är säkra och gjorda på korrekt sätt.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
HandySmurf HandySmurf skrev:
Det är en hyresrätt och en "elektriker" från bostadsbolaget har varit och tittat. Naturligtvis så uppkom felet inte just då. Jag har inte mätt om det finns någon spänning däremellan men jag kan tänka mig att det är en hög spänning men låg ström eftersom det blir en gnista som hoppar mellan spisen över till diskbänken. Jag är själv elkunnig men jag vill inte rota själv i detta då jag inte har någon behörighet utan tänkte om det finns någon som vet vad detta beror på innan jag gör en ny felanmälan.
Oftast är vatten rör i gamla byggnader verklig jord och kan användas som mätreferens mot elektrisk jord = Nollan

I gamla fastigheter använde man vattenrören som nolla, när man byter till servis i plast för vatten, mister huset sin nolla som flyter som en summa av alla belastningar i huset se Youtube klipp nedan.

• Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
HandySmurf HandySmurf skrev:
Om du har möjlighet att mäta, så skulle jag föreslå att du med säkringar till spisen brutna, först mäter spänning mellan spis och diskbänk. Dels (om du inte har hög spänning där) mäter resistans mellan diskbänk o spis. Resistansen skall vara nära noll.

Diskbänken bör vara äkta jord, och spisen skall vara jordad.

P
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Men felet kan ju sitta före spisens anslutning, så det gäller ju att kolla i uttaget/dosan att det finns skyddsjord, så att bara byta spis behöver inte avhjälpa felet.
Givetvis. Det skulle isf vara två fel; läckström eller kortslutning samt att jord är brutenbruten/dålig.

5
Men gnistrar det oavsett om du har spisen på eller ej?
Anledningen till att jag frågar är att det lika gärna skulle kunna vara grannen som har fel i anläggningen.
Så att man inte utesluter det

Redigerat:
Vi ska kanske inte heller utesluta statisk elektricitet, att diskbänken är potentialfri och laddas upp av någon aktivitet på diskbänken. Lågspänning ger inga blixtar som hoppar. Vad handlar det om för avstånd mellan diskbänk och spis, 5 mm?

• Gilla
50procent
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.