Hej!

Hoppas någon här kan ge mig en ledtråd. För ett antal år sedan, när jag renoverade badrummet, tog elektrikern som var här bort en central på ovanvåningen som han tyckte var onödig och kopplade helt enkelt ihop trådarna som kom ut från metallrören (bly?) i väggen. Han lät det vara så då jag skulle renovera denna vägg senare. Nu är det dags för det, och jag tyckte mig märka en svag gnista när två av dessa rör kom mot varandra. Mycket riktigt har jag en spänning på 2.4 volt mellan ett av rören och de övriga. Vad kan detta bero på? Något som kryper i denna slinga? Jag har 236 volt fas-jord i slingan, men något är märkligt när jag tar en testpenna (med skala): då går inte fasen upp till 220 (visar 110 som är steget under), och nollan visar 36 (som är ett av stegen). Där slingan utgår, vid rören ovan i väggen, har jag 220 respektive 0. Är detta ett vanligt "fel" i gamla hus? Huset är gammalt, men infälld el är gjord i slutet av femtiotalet.

Är kass på att söka här, så jag ber om ursäkt om detta redan avhandlats.

Tack på förhand!

Vid dylika fall är det viktigt att ha koll på hur man mäter. Vad är det för instrument du använder för de olika mätningarna? Det enda pålitliga i dessa sammanhang är en spänningsprovare som har en låg impedans som filtrerar bort "spökspänningar", dvs en tvåpolig galvanisk mätning. Andra instrument riskerar bara att man får klia sig i huvudet, i onödan.

Spänningsprovare med tvåpolig testfunktionalitet, kablar och olika adaptrar.

Utan säkra mätningar är det svårt att gissa. Jo man kan gissa på allt möjligt som spänningsfall i PEN-ledare, kapacitivt och induktivt kopplade spökspänningar, bruten skyddsjord mm, fullt naturliga fenomen eller allvarliga fel. Det bör inte finns en potential mellan rören, det tyder på ett fel. Det kan t.ex vara läge för en isolationsprovning av ledarna i rören.

Det är också av vikt att veta hur kretsarna ser ut. Vart går rören, var är de bortre ändarna inkopplade? Hur ligger rören tillsammans med andra? Detta för att kunna bilda sig en uppfattning om troliga orsaker.

Bland de mätningar som är intressanta finns även resistansmätning mellan rören och känd skyddsjord. För spänningsmätningar kan det vara intressant att se skillnaden med ström på/av, dvs stäng av eventuella apparater, speciellt tunga förbrukare. Om det handlar om spänningsfall kan det vara förbrukare i andra änden av huset.

• Gilla
Slugge och 1 till
  • Laddar…
Ja, är ganska vanligt, sök på elkvalitet så kan du läsa om vagabonderande strömmar. Men kan ju vara intressant att fundera över var dessa uppstår och varför, ofta ganska svårt då man kanske inte har full överblick.

Det kan även bero på andra saker, men gnistrar det riktigt är det nog något du bör undersöka närmre.

• Gilla
Tornhuset
  • Laddar…
Tack för svar!

Skall söka ordentligt på elkvalitet. Och det är billiga instrument jag har. Lyckades frilägga ett rör till, rör B, så att det inte har kontakt med rör A från centralen. Om röret jag pratade om tidigare är rör C så har jag mellan A och C 2.4 volt när spottarna i taket är på, och 1.7 volt med dessa av. Mellan rör A och B har jag 0.6 volt, men mellan B och C kan jag inte uppmäta någon potentialskillnad! Kan nog låna ordentliga instrument senare.

Nu var det en ytterst svag gnista jag såg, och det har ju förmodligen varit så här ett par år. Tycker ni att jag borde ta tag i detta akut? Skall alla rör ha kontakt med varandra så att potentialerna utjämnas, eller det gör det bara värre? Jag har, med billigt instrument, ca 1 Kohm mellan jord och rör A från centralen, men oändlig (nåja) resistans mellan jord och de övriga rören. (Det går för övrigt inte jord ut i rör B och C.)

Tack igen!

T Tornhuset skrev:
Tack för svar!

Skall söka ordentligt på elkvalitet. Och det är billiga instrument jag har. Lyckades frilägga ett rör till, rör B, så att det inte har kontakt med rör A från centralen. Om röret jag pratade om tidigare är rör C så har jag mellan A och C 2.4 volt när spottarna i taket är på, och 1.7 volt med dessa av. Mellan rör A och B har jag 0.6 volt, men mellan B och C kan jag inte uppmäta någon potentialskillnad! Kan nog låna ordentliga instrument senare.

Nu var det en ytterst svag gnista jag såg, och det har ju förmodligen varit så här ett par år. Tycker ni att jag borde ta tag i detta akut? Skall alla rör ha kontakt med varandra så att potentialerna utjämnas, eller det gör det bara värre? Jag har, med billigt instrument, ca 1 Kohm mellan jord och rör A från centralen, men oändlig (nåja) resistans mellan jord och de övriga rören. (Det går för övrigt inte jord ut i rör B och C.)

Tack igen!
Det du bör göra är att se till att rören blir oåtkomliga igen, så som tanken med dessa är. Det blir svårt för dig att komma åt rören för att kunna jämna ut potentialen.
Och ingen fejkjord, rören hör hemma innanför väggar eller tak, då du ska in och arbeta med dem kan du sammanbinda åtkomliga punkter med en jordad batterikabel eller liknande, om du upplever obehag av dessa 5 Volt. Är egentligen aldrig fel om man kan hamna mellan föremål med okänd potential.

• Gilla
Tornhuset
  • Laddar…
Jag tolkar det som att rör C matar spottar i taket. Det du mäter mot rör A med spottarna på kan då vara kapacitivt eller induktivt kopplad spänning som inte är någon fara.

Jag tolkar dig också som att du sett en gnista vid ett tillfälle, inte att du kan återskapa den?

Det bör inte gå någon mätbar ström mellan rören, men om rör C har blivit kapacitivt uppladdat kanske det kan ge en liten urladdning mot rör A som verkar ha en visst jordkontakt.

Rören ska inte vara jordade, eller jo egentligen, men man vet ingenting om alla skarvar som finns ifall det blir en bra skyddsjordning. En JFB är väldigt bra här. Det är egentligen inte bra med enkelisolerade ledare i metallrör, det är inte tillåtet idag.

Det låter hur som helst som att det inte är någon fara på taket här, men försök gärna få in byte av dessa ledningar i renoveringsplanen.

• Gilla
Tornhuset
  • Laddar…
Tack igen Slugge och Bo!

Rör C matar en hall och ett rum. Jag har 1.2 volt mellan rör A och C med vad jag tror obelastat, och samma om jag sätter på en dammsugare på 1800w (matad av C). Det är när jag sätter på spottarna, drivna av transformator, som det ökat till 2.2-2.4, och då kan jag även, om jag duttar A och C mot varandra, skapa en gnista. Vi pratar om en mikroskopisk gnista som man får titta väldigt noga efter.

Elektrikern tog som sagt bort en central som rören gick till, och tanken var/är att istället hugga in en dosa i väggen (det är det jag förbereder för nu). Alla rören kommer från "samma håll", så det är lätt för mig att sätta ihop dessa så att de får kontakt. Tycker ni jag skall göra detta? Att byta ut metallrören är tyvärr inget alternativ, för då får jag typ riva/hugga sönder halva huset. De gamla FK i rören är i god form, och det är bytt mot nya FK på vissa ställen. Slutligen, om jag tolkar er rätt så behöver jag inte vara överdrivet orolig.

Tack igen!

• Gilla
Slugge
  • Laddar…
....glömde skriva: jordfelsbrytare har jag (två stycken), de installerades när jag fick bytt huvudcentralen till ny med dvärgbrytare. Då tror jag den elektrikern förlängde metallröret som matar övervåningen med en bit plaströr sista biten till nya centralen, så metallröret är definitivt inte jordat.

T Tornhuset skrev:
....glömde skriva: jordfelsbrytare har jag (två stycken), de installerades när jag fick bytt huvudcentralen till ny med dvärgbrytare. Då tror jag den elektrikern förlängde metallröret som matar övervåningen med en bit plaströr sista biten till nya centralen, så metallröret är definitivt inte jordat.
Låter mysko, hur kan det slå gnistor om röret är av plast?

Röret är säkert inte medvetet jordat men kan på något sätt ändå fått en liknande potential, men troligen inte. Men låter inte som något större på din beskrivning, precis som Bo skrev kan du testa att isolationsprova din anläggning för att kunna sova lugnt.

• Gilla
Tornhuset
  • Laddar…
Det är bara sista biten (av rör A) vid huvudcentralen i källaren som är av plast. På ovanvåningen, där jag kan se en mikrognista mellan A och C, kommer det bara ut metallrör. När det börjar gnista i plaströren, då tar jag min Biltemamultimeter och springer...

Hoppas ni är kvar för ett par avslutande frågor. Rören ser ni på bilden nedan. Jag har en ca.1 volt med Biltemamultimeter mellan det övre röret (C ovan) och de tre övriga som sitter ihop, 2 volt med transformator till spottarna igång. Med last parallellt (glödlampa) har jag 0.0 volt. MEN jag kan som sagt få mikrognistor när rören duttar i varandra. (Inbillar mig även att det kittlar till väldigt lite i fingret om jag trycker ordentligt på båda.)

Elektrikerns förslag då han tog bort undercentralen var att skära upp ett lite större hål i en dosa att gjuta in i väggen, så att alla rören går in i detta hål. Då vill jag att de har ordentlig kontakt så det inte ligger och smågnistar, och det kan jag få t.ex. genom att naja ihop dem med en ledare (vid deras ändar så det syns i dosan. Låter detta bra? Om jag förstod Slugge rätt så var det bra att potentialutjämna.

Jag kan ju här naja med en del avskalad gulgrön som jag sedan kopplar till jordtråden som finns här, och på så sätt jorda rören. Men jag har förstått att det finns delade meningar om detta. Vad tycker ni? (Jag har läst många trådar här på forumet nu.) Jag får då in jord i väggen/dosor i ojordade rum, men det är väl inget problem då det som sagt är i dolt i väggen?

Tack på förhand!

Elektriska rör och kablar som går in i ett hål i väggen, med synliga ledningar och betong.

Jag tror att detta är helt normalt och att det handlar om att rören blir kapacitivt uppladdade vilket möjligen kan ge en liten gnista. Glödlampstester visar ju att det inte handlar om några signifikanta strömmar. Så, sov lugnt.

Den naturliga fortsättningen är att isolationsmäta ledarna mot slangen. Troligen kommer man dock inte att finna några isolationsfel - det skulle visa sig i dina spänningsmätningar. Men du kan ju resistansmäta med din enkla multimeter. Det ska inte finnas någon kontakt mellan L/N och slangen men möjligen kan du mäta upp en kontakt mellan PE och slang.

Att skyddsjorda slangen är en god ide, fast endast om dina JFBer skyddar denna grupp. Faran med att skyddsjorda metallrör i väggar är att skarvar kan vara bristfälliga vilket gör att kortslutningsströmmar kan ge upphov till brand i skarvarna. Du kommer ju bara åt att ansluta skyddsjord i ändarna. En JFB tar bort den risken.

Sedan har du helt rätt i att slangarna inte får föra in skyddsjord i rum med enbart ojordade uttag. Där får du se till att slangarna inte är exponerade.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.