Byggahus.se
Det finns många olika teorier vad som gäller verkar det som men i mitt fall så står det i monteringsanvisningen att solcellsmodulerna ska jordas. Likaså bärstället. Dessutom så är det krav på isolationsövervakning på dc-sidan.
Jag är inte så jädra sugen på att låta elektrikern ansluta alltihop till jordskenan i centralen. Jag är lite orolig för risken att leda ner åskan.

Jag tänkte ta RK och ansluta alla paneler till skenorna.

Jag skulle vilja ansluta en vajer till skenorna på taket och slå ner några vinkeljärn i marken för att slippa leda in det till centralen.

Det skulle isf bli två eller tre separata jordtag om det ställer till något.

Låter det vettigt? Elektrikern har nog inte riktigt full koll misstänker jag.
 
DC övervakning finns inbyggt i växelriktaren.

Jag drog upp jord för att kunna ansluta, men varför ska man jorda?? Är väl ingen som är där uppe.

Och ska man jorda, så skall detta anslutas till jordspett, aldrig till husets central.
 
Jag har fått uppfattningen att panelerna måste jordas för att övervakningen ska fungera. Stämmer inte det?

På det ena taket så kommer sotaren att behöva ta sig upp så där vill jag ha det så säkert som möjligt.
 
Vissa invertera har inbyggd funktion för isolationprov. Den kräver F/PUS jord.

Läs även montageanvisningen för panelerna. Många anger att panelerna skall jordas och följs inte det gäller inte garantierna.

Du kan även öka risken för PID och indirekt då även risken för hotspots om det inte är jordat.
 
P Mattiaz skrev:
Jag är inte så jädra sugen på att låta elektrikern ansluta alltihop till jordskenan i centralen. Jag är lite orolig för risken att leda ner åskan.
Ja du har en konflikt mellan att leda bort åska och att ge funktionsjord till DC-omriktarens isolationsövervakning. Men det är väl inget annat att göra än att försöka kombinera dessa, dvs ett åskskydd enligt boken parallellt med funktionsjordningen. Åskskydd innefattar fler rejäla nedledare och ett rejält jordtag med mycket lågt övergångsmotstånd, inget "jordspett"... Men som alltid när det gäller åskskydd och överspänningsskydd så är det en chansning, en avvägning av kostnaden mot risken för en direktträff i byggnaden, och chansen att rädda huset vid en direktträff. Tor kan elda upp en 20,000:-investingen på en millisekund om han så vill. Betydligt högre risk är det för indirekta nedslag så överspänningsskydd kanske är tillräckligt skydd för de flesta. Du har ju inget skydd mot direktträff idag och solcellerna tror jag inte ökar detta behov nämnvärt.
 
Både bärstället och solcellerna ska jordas enl anvisningen.

Kan man mäta övergångsresistansen till jordtaget med vanlig multimeter, mätt mellan jordskenan på huset och jordtaget? Om det inte räcker med ett jordspett, kan man inte slå ner fler bara?
 
Du får ju ett värde genom en sådan mätning, och är värdet bra, under 10 ohm, då är det ju bra. Får du ett högre värde vet du inte om det är ditt jordtag eller nätets jordtag som har för hög övergångsresistansen. Mätning av övergångsresistansen hos enskilda jordtag är lite mer komplicerat. CA har en bra guide: https://camatsystem.com/info/jot/ Den kräver dock mätinstrument som inte var man har...

Vilket slags jordtagselektrod som du behöver beror på vilken jordmån du har så det är svårt att säga. Man behöver alltså först ta reda på markens resistivitet på platsen. Den kan variera mellan 15 ohmmeter för kärrmark till 3000 ohmmeter för stenig mark. Skulle ett spett användas så kan det räcka med ett (1) spett som är två meter långt för kärrmark medan stenig mark kan kräva 100 sådana spett för stenig mark. En jordlina kan vara lättare att lägga ned även om längden tumregelmässigt behöver dubbleras jämfört med spett.

Tabell som visar erfarenhetsvärden för jordtagsresistans för olika jordarter och jordtag av olika typer och storlekar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vill du riskera att elda upp dina solceller vid åska, så jorda på!
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Varför skulle den risken öka märkbart?
 
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle den risken öka märkbart?
För potentialskillnaden som uppstår vid åsknedslag (som sker i närheten).
 
Vilken potentialskillnad?
 
Blixten slår ner i marken, letar sig upp via jordspettet, genom anläggningen, tillbaka via nätägarens jord.
Ha en jordpunkt om det nu ska jordas något.
 
Jag trodde att det var nätjorden du syftade på.
Då förstår jag. Flera olika jordar medför ju risker.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du får ju ett värde genom en sådan mätning, och är värdet bra, under 10 ohm, då är det ju bra. Får du ett högre värde vet du inte om det är ditt jordtag eller nätets jordtag som har för hög övergångsresistansen. Mätning av övergångsresistansen hos enskilda jordtag är lite mer komplicerat. CA har en bra guide: [länk] Den kräver dock mätinstrument som inte var man har...

Vilket slags jordtagselektrod som du behöver beror på vilken jordmån du har så det är svårt att säga. Man behöver alltså först ta reda på markens resistivitet på platsen. Den kan variera mellan 15 ohmmeter för kärrmark till 3000 ohmmeter för stenig mark. Skulle ett spett användas så kan det räcka med ett (1) spett som är två meter långt för kärrmark medan stenig mark kan kräva 100 sådana spett för stenig mark. En jordlina kan vara lättare att lägga ned även om längden tumregelmässigt behöver dubbleras jämfört med spett.

[bild]
Om jag experimenterar: Slår ner ett spett och mäter tex 50ohm. Kopplar på ytterligare ett spett och mäter låt säga 30ohm. Då borde mitt jordtag utgöra begränsningen. Blir det ingen skillnad om jag slår flera så borde begränsningen vara i andra änden. Rätt tänkt?

Har gemene elektriker rätt instrument?
 
X xLnT skrev:
Blixten slår ner i marken, letar sig upp via jordspettet, genom anläggningen, tillbaka via nätägarens jord.
Ha en jordpunkt om det nu ska jordas något.
Så du menar att det är bättre att ansluta direkt till elcentralen? Eller mätarskåpet i mitt fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.