Betäckningen för fas, jord och nolla är något otydlig här. Skulle behöva hjälp att tyda ingångarnas beteckningar. Tack för hjälpen.
Jord i mitten. Fas och nolla varsinn sida, spelar ingen roll vilken. Om du är det minsta osäker på jordens placering så mäter du kontinuitet mellan jordstiftet och plinten.
Sen när du är klar ska du såklart också mäta att du har jord på jordstiften.
Sen när du är klar ska du såklart också mäta att du har jord på jordstiften.
Du vet, alla föds inte med "nödvändig kännedom" som du tycks ha gjort utan tillägnar sig den genom att fråga någon. Idag kan man göra det på internet istället för i skolan.K karkka skrev:
Ditt svar tillför inget alls och är bara otrevligt. Dessutom är uttaget faktiskt ganska dåligt uppmärkt med avseende på skyddsjord.
Skulle märkningarna slitits bort kan du ju alltid sumra om du är osäker, det viktiga är att jord/PE/gröngul hamnar rätt.tommib skrev:
Du vet, alla föds inte med "nödvändig kännedom" som du tycks ha gjort utan tillägnar sig den genom att fråga någon. Idag kan man göra det på internet istället för i skolan.
Ditt svar tillför inget alls och är bara otrevligt. Dessutom är uttaget faktiskt ganska dåligt uppmärkt med avseende på skyddsjord.
Jag har lärt mig genom att jag utbildat mig till elektriker. Otrevligt svar, nja, jag följer reglerna, vad gäller elinstallationer, sån är jag.tommib skrev:
Du vet, alla föds inte med "nödvändig kännedom" som du tycks ha gjort utan tillägnar sig den genom att fråga någon. Idag kan man göra det på internet istället för i skolan.
Hur ska man tolka nödvändig kännedom? Då kan alltså alla göra elinstallationer bara dom sätt eller nån visat, så då behöver vi ingen utbildning?
Eftersom du inte vet om TS håller på och byter ett befintligt uttag kan du inte börja prata om regelverket. För övrigt kanske du vill lära dig att begreppet "nödvändig kännedom" tagits bort ur senaste ELSÄK-FS 2017:2 som reglerar vad man får göra. Huruvida du skaffat dig din "nödvändiga kännedom" genom att utbilda dig till elektriker eller på något annat sätt är helt irrelevant.
Sättet du uttryckte dig på är onödigt otrevligt i sammanhanget. Om du absolut vill påpeka att detta kanske är ett behörighetskrävande arbete kan du för all del göra det men försök då vara lite trevligare och inte förutsätta att TS gör något hen inte får.
Alla kan absolut inte göra elinstallationer och det är ännu färre som får göra elinstallationer. Dessa två begrepp bör dock skiljas åt. Alla som får kan inte och alla som kan får inte. Eftersom TS uppenbart visar intresse för att göra rätt bör det uppmuntras. Oavsett "får".
Sättet du uttryckte dig på är onödigt otrevligt i sammanhanget. Om du absolut vill påpeka att detta kanske är ett behörighetskrävande arbete kan du för all del göra det men försök då vara lite trevligare och inte förutsätta att TS gör något hen inte får.
Alla kan absolut inte göra elinstallationer och det är ännu färre som får göra elinstallationer. Dessa två begrepp bör dock skiljas åt. Alla som får kan inte och alla som kan får inte. Eftersom TS uppenbart visar intresse för att göra rätt bör det uppmuntras. Oavsett "får".
Det är inte det minsta irrelevant eftersom jag svarade på ditt påstående om att jag tycktes vara född med "nödvändig kännedom" vilket inte alls är fallet.tommib skrev:
Anledningen till att jag skrev så, vilket tycks gå dig förbi, är att du nekar TS att lära sig kunskap som du själv har lärt dig via någon annan. Du är inte född med kunskapen, inte heller TS. Du lärde dig i skolan, TS vill lära sig genom att fråga här. Varför är ditt sätt ok och TS inte?K karkka skrev:
Att sprida kunskap om hur man gör rätt är säkerhetshöjande, vilket torde vara allas mål.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Hur man kopplar in ett uttag går utmärkt att lära sig via litteratur eller ett forum som detta så jag tycker din kommentar var lite onödigt motig. Men du kanske menade att TS skulle lära sig först innan han kopplar inte det såsom de två skribenterna före dig dessutom förklarade.K karkka skrev:
Men jag kan tycka att ett så stort företag som Schneider/Eljo borde lägga in ett jordtecken i verktyget så det syntes på alla kontakter var skyddsjorden skall kopplas!
Fas och Nolla har ingen betydelse, det är bara att vända kontakten rätt vid montering så fas hamnar till vänster som dom flesta elektriker kör som standard.
Fas och Nolla har ingen betydelse, det är bara att vända kontakten rätt vid montering så fas hamnar till vänster som dom flesta elektriker kör som standard.
Är det inte så att när man läst teorin bakom så lär man sig utförandet första gången man kopplar uttaget. Då har man lärt sig. Fast nästa gång är det kanske en annan sort. När man kopplat två olika sorter är man i princip fullutbildad. Sen finns ju såklart luriga uttag med 3 eller fler ledare också, men kan man både skruv- och snabbkopplingen är man bra på det.Bo.Siltberg skrev:
Det är ju ett tecken ingjutet i plasten!L Leif i Skåne skrev:Men jag kan tycka att ett så stort företag som Schneider/Eljo borde lägga in ett jordtecken i verktyget så det syntes på alla kontakter var skyddsjorden skall kopplas!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara