Hej alla! Jag har ett hus från 1959 som ursprungligen värmdes med en olje- och koks-panna placerad i källaren. Den har sen 2004 varit ersatt av en elpanna. När elpannan installerades kopplades bara elen, vattnet och oljan bort från gamla pannan och man drog en ny kabel till nya elpannan. Eldragningen är inte oerhört estetisk, vilket beror på att man inte brydde sig om då hur det såg ut i källaren. Men nu står vi inför en renovering och jag planerar dra in en undercentral i pannrummet varifrån jag sen ska koppla in elpanna, varmvattenberedare samt framtida värmepump. Jag hade tänkt sätta en fyrpolig C16A dvärgbrytare i huvudcentralen som sedan skulle efterföljas av 5x 2.5mm2-ledare. Från huvudcentralen går två flex-slangar med fem ledare i vardera (gissningsvis 1.5mm2 eller däromkring). Båda rören har vardera 3st svarta (faser) en vit (nolla) och en röd (skyddsjord) enligt då gällande standard. Grupperna är uppmärkta "Cirkulationspump 4A" respektive "Oljebrännare 6A". Jag har försökt mäta dimensionen på flexslangen och får det till cirka 11/15mm inner-/ytterdiameter. Slangen är uppskattningsvis cirka 3m och går igenom bjälklaget som består av betong, lättbetong samt mineralull. I huvudcentralen ligger slangarna direkt bredvid varandra, men i pannrummet kommer de ut ur väggen cirka 20cm från varann, men det är ju inga som helst problem att täcka båda med samma normkapsling. Jag hade tänkt använda 2.5mm2-ledare, som sagt, och lägga en fas och nolla i ena röret och två faser och jord i det andra. Får man göra så? Hur grova ledare och hur många av varje får man lägga i så smala slangar?

Mikael_L
Nej, du får ej dra gruppens ledningar i olika rör.

Ur SS4364000

521.8 Kretsuppbyggnad
521.8.1

Ledare som tillhör samma krets ska inte dras via olika flerledarkablar, elinstallationsrör, kabelkanaler eller elkanaler utom då flera flerledarkablar som tillhör samma krets installeras parallellt. Då flerledarkablar installeras parallellt ska varje kabel innehålla samtliga faser.

Klarar du dig inte med 3x10A och 1,5 mm[SUP]2[/SUP] ?
Det ger upp till 6,9 kW ...

Det tror jag inte om jag ska driva värmepump (i och för sig planerar jag att införskaffa en trefas-pump eftersom jag har 16A huvudsäkringar), elpanna (går att begränsa i effekt i menyerna) och varmvattenberedare (3kW tvåfas)...

Men av vad som står i ditt citat så borde jag kunna lägga 5x1.5mm2 i båda rören och koppla in parallellt?

Mikael_L
Ja mitt citat är ju alltså inte alla regler. :)

Parallella kablar har så mycket specialbestämmelser kring sig att jag inte orkar klippa ur och länka in allt.
Men du får väldigt mycket krav, såsom att du troligtvis inte kan lägga dessa under samma överströmsskydd, och då måste du tillförsäkra dig att ledare klarar sig oavsett om ett överströmsskydd löst vilket brukar resultera i att du behöver 4 st överströmsskydd.
Krav på dokumentation osv.

Jag kan kort sammanfatta att "parallella kablar" aldrig används i ett sådant här arrangemang, med dessa små areor och effekter.
Du kan hitta installationer med två eller flera 4x240mm[SUP]2[/SUP] parallellt.

Men varför klarar du dig inte med 7kW ?

Pumpen drar väl max 2 kW. Och måste du köra mycket värmepatron så har du mest ett feldimensionerat hål. Borra tillräckligt djupt är mitt råd.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L
Och annars river du bara bort den oestetiskt förlagda kabeln och lägger en ny efter samma sträckning, men nu estetiskt.
Hur svårt kan det vara?

Det ligger väl närmast till hands nu all lägga ny egen kabel... :-/
Värmepumpen jag planerar är av luft till vatten-typ så borra är inte aktuellt... läser man data på värmepumpen så står det:
"Märkeffekt in 2,85kW"
"Märkström in 5,5A"
"Nätanslutning 400V 3-fas (12A säkring)"

Det måste vara nått fel för 12 A finns inte som säkring, i alla fall inte när det gäller elistallation.

Vet någon görresten varför det inte är tillåtet att dra på det sättet som jag först beskrev? Av den lilla kunskap jag besitter känns det som att det skulle vara säkrare att dra 5x2,5mm2 i två separata slangar med samma last än om man istället la 5x1,5mm2

Får jag förresten lägga 5x1,5mm2 i en 11/15mm slang? Är inte den för smal?

Nä, 12A är väl minsta tillåtna säkring, så i verkligheten blir det (13A eller) 16A

Personligen tror jag att D10A hade funkat utmärkt till värmepumpen, och det var det jag hade planerat...

Redigerat:
Handlar det bara om ca 3 meter kan det väl inte finnas någon orsak att inte göra allt rätt?? Och troligen har elsäkerhetsverket rätt bra koll på hur det ska vara. Jag orkar inte med att förklara för någon som tror sig veta bättre :(
Och 5 FK i ett 15 rör är inga som helst problem.

"tror sig veta bättre"
Förlåt för att jag försöker lära mig något då! Jag tycker jag lär mig bättre och kan förstå annat bättre om jag kan förstå bakgrunden till en regel/beslut/etc. Om du inte har tid eller lust att görklara så är det fullt förståligt! Jag tar inte din tid i anspråk och är jättetacksam för alla svar som kanske dessutom kan vara andra till hjälp i framtiden.
Jag har aldrig påstått mig veta bättre, jag menade bara att jag inte stött på något hittils när jag försökt "forska i ämnet" som kunde ge en förklaring till varför det fanns en sådan regel. Men "risk för felkoppling" skulle väl kunna vara en bra gissning (men då är det ju just det - en gissning)...

Längst ner på denna sidan finns en tabell över hur många ledare av en given kabelarea man får lägga i olika dimensioner på rör:
http://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/normcentralen

Där står att man får lägga 5x 1,5mm2 i ett 16mm-rör. Men dels mäter jag 15mm på min flex-slang, och sen trodde jag att det var innerdiametern som man anga, därav min fråga.

• Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Det finns ingen gräns som talar om hur många trådar man får dra i ett rör/slang, bara rekommendationer. Tidigare var dimensionen på rör 15,2 mm och det har aldrig varit nått problem med 5 st 1,5mm2 fk.

Tack! Så om jag lyckas dra igenom 5x2,5mm2 i ena röret så är det alltså enligt reglerna?

Ja, men sedan finns det även krav på att värmen som kan bildas ska ha möjlighet att "försvinna" är det för trångt kan den stanna kvar och ledningen kan då bli överhettad. Men som alltid när det gäller elinstallationer så finns det många "det beror på". Inte minst om man frångår dom "tumregler" som man nästan alltid kan gå efter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.