El
jojo99: Provade att byta mot en annan glödlampa av modernare snitt och nu funkar det fint igen. Behövde inte bända. Den gamla funkar i vissa socklar men tydligen inte i denna som är lite äldre. :-)
Josth: Man lånar Perilexuttaget i köket när man ska slipa golven. Brukar finnas sådana kablar hos de som slipar golv av olika typ. Annars finns ofta en byggcentral med el och 3-fas uttag CEE.
Millox: Min gissning är väl att man kvalificerat användning av ändhylsor utifrån dels den tyska marknaden där det är vanligt förekommande att det används, men också för att kunna använda dem tillsammans med färdigklämda sladdställ från lampnasaren. Det är inget som jag tror kommer att vara speciellt vanligt förekommande i en fast installation. Edit: Och ändhylsor i en
Magnus E K: Bryt strömmen till uttaget helt (dubbelkolla att det verkligen är strömlöst). Skruva sen av kåpan och posta en bild av hur det ser ut på insidan. Om uttaget är slitet så att det behöver bytas är det även tillåtet att göra det själv, förutsatt att du vet hur man gör och att det byts till ett nytt av samma sort. (I det här fallet är det dock en kostnad som hyresvärden borde ta.)
KenNo: [citat] Kan intyga att detta stämmer... det senaste jag läste när jag tittade på installationsanvisningar var max 5 meter när man gick från utomhus till inhomhus
Alfredo: [citat] Det kan vara så. Det kan också vara så att den boende har full åtkomst till sina egna huvudsäkringar.
kia2: Vi har en induktionsspis där ena sidan har lossnat lite från metallkanten (se bild). Det är ett glapp på som mest ca 1 cm. Det är en Electrolux-spis. Går det att laga detta själv, och hur gör man i så fall? Jag har testat att söka på youtube, men hittade inte riktigt någon med samma problem - fast jag kan tänka mig att det nog ändå är ett vanligt problem, så jag kanske bara är
Mikael_L: Det kan hända att en del fabrikat har förhöjningsram till sina lågbyggda uttag för 1,5-dosa. Dock en smått fånig grej, då hela vitsen med det lågbyggda uttaget direkt försvinner, och man skulle istället kunnat köpt vanliga uttagen som är billigare. Men en vits kan finnas, ifall det är något uttag som inte går att få 1,5-dosa till, så blir det samma utseende förutom att det
LantbrukarN: [citat] I brist på brö får man äta limpa! Fixar en större kulvert dit framöver ☺️
Alfredo: [citat] Ni var snällare än vi... Vi "testade" ibland diazeden och då satt kopplingstråden mellan stickproppens två stift... 😳😎
lars_stefan_axelsson: [citat] Ja, fast den är ju inte viktig… Den säger ju snart sagt ingenting om hur säker apparaten är i praktiken…
hsd: Ett litet tips i all välmening Läs igenom bruksanvisningen och lär Dig funktioner, hur instrumentet fungerar Lita inte på chattforum eller ai
Nygge72: [citat] Var jag som drog rakaste vägen nu från elskåp. Den nuvarande skulle gå rakt in i nya byggnaden om jag ritat nogrannare
hempularen: Men oavsett om det är behörighetskrävande i Danmark eller inte så vill troligen den elektriker som senare skall koppla ihop det hela att TS diskuterar dragningen INNAN. OM detta vore i Sverige så skulle man oftast valt att dra 16 mm felxslang mellan uttagen, och i den drar man 1,5 kvmm FK (trådar). Brun för fas, blå för nolla (neutral) och gulgrön för jord. Det är viktigt att slangen
Mikael_L: [citat] Går det ingen ström i kretsen så blir det inte heller någon induktivt inducerad spänning, så enkelt är det ju. Och i bostäder brukar ju strömmar ute i anläggningen ofta vara rätt beskedliga, och särskilt om man har släckt lampor, tagit ur säkringar osv, så brukar det inte bli så mycket kvar som kan inducera upp spänning i andra kablar. Men oavsett, så kan det dock väl
xxargs: Kolla först att motorn/pumpen går att rotera alls tex. skuva bort fläktkåpan och sedan försöka rotera fläkten - sitter det hårt fast och inte går att vrida eller att vrida loss med rimlig beständ handkraft så hjälper inte en ny kondensator. --- Titta på motorkondensator - sådant fins på elektronik-komponetleverantörer som elektrokit, elfa distrelec, RS-component (de sistnämda
KenNo: Vill man ha laddare av hög kvalitet så vill jag rekommendera ett svenskt företag vid namn unisynk, har haft en viss kontakt med dem där jag pekade på nästan överkvalitet. Dom svarade med att vissa av produkterna i deras sortiment utvecklade dom bara för att dom själva ville ha dem.
deadlock: Tack @HerrME jag skruvade mpnga varv förra gpngen utan resultat. Visade sig bara behövas 2 varv till o nu sitter den 👍
Totte_S: Så kallad robotslang kan kanske vara ett alternativ. Betydligt tåligare än vanlig flexslang. Sen beror det ju lite på hur armaturerna ser ut hur du måste dra kabeln. Finns det in och utgång för kabel? Robotslang kan anslutas med gängade muffar, typ förskruvning, om armaturen klarar det. Svart kabel syns mindre än vit, det finns lite olika svarta installationskablar.
ripz_gul: [citat] Alright, that clears things up. Thanks so much for your help! Much Appreciated.
Fairlane: En annan fråga är om TS menar häll när han skriver spis. Spis plus ugn är möjligt, men inte den vanligaste setupen tänker jag. Dvs om det nu är 3-fas är det stor skillnad på att ugnen delar uttag med en spis eller en spishäll (som troligen kör 2 faser). Att ta dit en elektriker är väl en bra idé om man är osäker, men man kan ju kolla förutsättningarna först, med lite bilder.
Panor82: Fast kan inte låter bli att tycka att den högra delen är fin att se på 😉 Kablaget skulle jag som sagt inte rör förrens jag var redo att dra nytt.
Höghus: [citat] Såhär gjorde hyresvärdens elektriker när handukstorken byttes till elektrisk. Förhöjningsram och kanal. /Höghus [bild]
bygges: [citat] Hej! Nej det var som jag skrev i första i lägget. Funkar kanon, dubbeltryck på Plejd vriddimmer i badrummen triggar CTR och forcerad ventilation med timer inställd i Plejd om 10 min.
Appfly: [citat] Tack, det var just kring brandsäkring mot trätak som jag hade funderingar på
Laurentiusson: [citat] Ja, det är inga problem med Wago, men det är väl det som är elektrikerns jobb? Att välja rätt grejer för jobbet och sedan montera och testa av? Vilken klammer som är finast är en smaksak men jag tycker Letti är fina.