J
jojo99: Provade att byta mot en annan glödlampa av modernare snitt och nu funkar det fint igen. Behövde inte bända. Den gamla funkar i vissa socklar men tydligen inte i denna som är lite äldre. :-)
2 svar · 492 läst
·
J
Josth: Man lånar Perilexuttaget i köket när man ska slipa golven. Brukar finnas sådana kablar hos de som slipar golv av olika typ. Annars finns ofta en byggcentral med el och 3-fas uttag CEE.
4 svar · 487 läst
M
Millox: Min gissning är väl att man kvalificerat användning av ändhylsor utifrån dels den tyska marknaden där det är vanligt förekommande att det används, men också för att kunna använda dem tillsammans med färdigklämda sladdställ från lampnasaren. Det är inget som jag tror kommer att vara speciellt vanligt förekommande i en fast installation. Edit: Och ändhylsor i en
17 svar · 1,3k läst
·
Magnus E K
Magnus E K: Bryt strömmen till uttaget helt (dubbelkolla att det verkligen är strömlöst). Skruva sen av kåpan och posta en bild av hur det ser ut på insidan. Om uttaget är slitet så att det behöver bytas är det även tillåtet att göra det själv, förutsatt att du vet hur man gör och att det byts till ett nytt av samma sort. (I det här fallet är det dock en kostnad som hyresvärden borde ta.)
20 svar · 1,7k läst
·
K
KenNo: [citat] Kan intyga att detta stämmer... det senaste jag läste när jag tittade på installationsanvisningar var max 5 meter när man gick från utomhus till inhomhus
50 svar · 4,7k läst
·
Alfredo
Alfredo: [citat] Det kan vara så. Det kan också vara så att den boende har full åtkomst till sina egna huvudsäkringar.
7 svar · 1,1k läst
K
kia2: Vi har en induktionsspis där ena sidan har lossnat lite från metallkanten (se bild). Det är ett glapp på som mest ca 1 cm. Det är en Electrolux-spis. Går det att laga detta själv, och hur gör man i så fall? Jag har testat att söka på youtube, men hittade inte riktigt någon med samma problem - fast jag kan tänka mig att det nog ändå är ett vanligt problem, så jag kanske bara är
0 svar · 462 läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Det kan hända att en del fabrikat har förhöjningsram till sina lågbyggda uttag för 1,5-dosa. Dock en smått fånig grej, då hela vitsen med det lågbyggda uttaget direkt försvinner, och man skulle istället kunnat köpt vanliga uttagen som är billigare. Men en vits kan finnas, ifall det är något uttag som inte går att få 1,5-dosa till, så blir det samma utseende förutom att det
16 svar · 1,6k läst
·
L
LantbrukarN: [citat] I brist på brö får man äta limpa! Fixar en större kulvert dit framöver ☺️
15 svar · 1,2k läst
·
Alfredo
Alfredo: [citat] Ni var snällare än vi... Vi "testade" ibland diazeden och då satt kopplingstråden mellan stickproppens två stift... 😳😎
17 svar · 1,5k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Ja, fast den är ju inte viktig… Den säger ju snart sagt ingenting om hur säker apparaten är i praktiken…
6 svar · 1,1k läst
hsd
hsd: Ett litet tips i all välmening Läs igenom bruksanvisningen och lär Dig funktioner, hur instrumentet fungerar Lita inte på chattforum eller ai
46 svar · 15,7k läst
·
N
Nygge72: [citat] Var jag som drog rakaste vägen nu från elskåp. Den nuvarande skulle gå rakt in i nya byggnaden om jag ritat nogrannare
8 svar · 491 läst
·
H
hempularen: Men oavsett om det är behörighetskrävande i Danmark eller inte så vill troligen den elektriker som senare skall koppla ihop det hela att TS diskuterar dragningen INNAN. OM detta vore i Sverige så skulle man oftast valt att dra 16 mm felxslang mellan uttagen, och i den drar man 1,5 kvmm FK (trådar). Brun för fas, blå för nolla (neutral) och gulgrön för jord. Det är viktigt att slangen
6 svar · 894 läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Går det ingen ström i kretsen så blir det inte heller någon induktivt inducerad spänning, så enkelt är det ju. Och i bostäder brukar ju strömmar ute i anläggningen ofta vara rätt beskedliga, och särskilt om man har släckt lampor, tagit ur säkringar osv, så brukar det inte bli så mycket kvar som kan inducera upp spänning i andra kablar. Men oavsett, så kan det dock väl
49 svar · 6,1k läst
·
X
xxargs: Kolla först att motorn/pumpen går att rotera alls tex. skuva bort fläktkåpan och sedan försöka rotera fläkten - sitter det hårt fast och inte går att vrida eller att vrida loss med rimlig beständ handkraft så hjälper inte en ny kondensator. --- Titta på motorkondensator - sådant fins på elektronik-komponetleverantörer som elektrokit, elfa distrelec, RS-component (de sistnämda
4 svar · 574 läst
·
Thvvh
Thvvh: [citat] Tack för svar
2 svar · 524 läst
·
K
KenNo: Vill man ha laddare av hög kvalitet så vill jag rekommendera ett svenskt företag vid namn unisynk, har haft en viss kontakt med dem där jag pekade på nästan överkvalitet. Dom svarade med att vissa av produkterna i deras sortiment utvecklade dom bara för att dom själva ville ha dem.
10 svar · 1,1k läst
·
deadlock
deadlock: Tack @HerrME jag skruvade mpnga varv förra gpngen utan resultat. Visade sig bara behövas 2 varv till o nu sitter den 👍
4 svar · 555 läst
·
Totte_S
Totte_S: Så kallad robotslang kan kanske vara ett alternativ. Betydligt tåligare än vanlig flexslang. Sen beror det ju lite på hur armaturerna ser ut hur du måste dra kabeln. Finns det in och utgång för kabel? Robotslang kan anslutas med gängade muffar, typ förskruvning, om armaturen klarar det. Svart kabel syns mindre än vit, det finns lite olika svarta installationskablar.
4 svar · 609 läst
R
ripz_gul: [citat] Alright, that clears things up. Thanks so much for your help! Much Appreciated.
4 svar · 646 läst
·
Fairlane
Fairlane: En annan fråga är om TS menar häll när han skriver spis. Spis plus ugn är möjligt, men inte den vanligaste setupen tänker jag. Dvs om det nu är 3-fas är det stor skillnad på att ugnen delar uttag med en spis eller en spishäll (som troligen kör 2 faser). Att ta dit en elektriker är väl en bra idé om man är osäker, men man kan ju kolla förutsättningarna först, med lite bilder.
10 svar · 645 läst
Panor82
Panor82: Fast kan inte låter bli att tycka att den högra delen är fin att se på 😉 Kablaget skulle jag som sagt inte rör förrens jag var redo att dra nytt.
2 svar · 559 läst
·
H
Hybro: Varför inte ta hjälp av en elektriker på plats?
21 svar · 1,4k läst
·
Höghus
Höghus: [citat] Såhär gjorde hyresvärdens elektriker när handukstorken byttes till elektrisk. Förhöjningsram och kanal. /Höghus [bild]
1 svar · 653 läst
·
B
bygges: [citat] Hej! Nej det var som jag skrev i första i lägget. Funkar kanon, dubbeltryck på Plejd vriddimmer i badrummen triggar CTR och forcerad ventilation med timer inställd i Plejd om 10 min.
2 svar · 764 läst
·
Thorsteen
Thorsteen: [citat] Tack, funkar, fick trycka allt jag orkade då släppte de!
5 svar · 497 läst
·
A
Appfly: [citat] Tack, det var just kring brandsäkring mot trätak som jag hade funderingar på
3 svar · 1,3k läst
·
L
Laurentiusson: [citat] Ja, det är inga problem med Wago, men det är väl det som är elektrikerns jobb? Att välja rätt grejer för jobbet och sedan montera och testa av? Vilken klammer som är finast är en smaksak men jag tycker Letti är fina.
4 svar · 1,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.