Funderar på hur de tänkt att man ska montera bottenlådan innan väggskivorna är på plats? Bottenlådan har utvikta kanter som gör det omöjligt att montera väggskivor efter elektrikern gjort sitt. Iallafall om man inte monterar den jäms med regeln. Om man monterar den mot regeln och sedan skivor så bilr det i mitt fall med osb+dubbelgips=37mm längre ut som normcentralen monteras med extra långa m4skruvar mot bottenlådan.
Jag funderar på om man inte kunde montera bottenlådan 24mm ut från regeln (24mm =1osb+1 gips) så att normcentralen hamnar 13 mm ut från bottenlådan.
Alternativet jag ser är att montera bottenlådan i nivå med färdig innervägg men att man då behöver vika in bottenlådans utvikta kanter för att det inte ska bli spalt mellan gipsskiva och monterad normcentral runt om.
Jag funderar på om man inte kunde montera bottenlådan 24mm ut från regeln (24mm =1osb+1 gips) så att normcentralen hamnar 13 mm ut från bottenlådan.
Alternativet jag ser är att montera bottenlådan i nivå med färdig innervägg men att man då behöver vika in bottenlådans utvikta kanter för att det inte ska bli spalt mellan gipsskiva och monterad normcentral runt om.
Vad får dig att tro att de har tänkt? ;-)doublepeak skrev:
Som många andra av Garos produkter är deras skåp ogenomtänkta, fula och har onödiga brister. Inte så att de är farliga, dålig kvalité eller inte fyller sin funktion, utan mer att de missar enkla självklarheter i utformningen. Det känns lite som att deras marknad är robusta, grovyxiga och klumpiga prylar för industrin och distribution. Miljöer där elektriker dunkar up saker på ackorrd, dikterar allt och ingen bryr sig hur det ser ut eller om lösningar är korkade och krystade. Inte produkter som över huvudet taget skall sitta i bostäder där det finns estetiska krav. Deras grejer känns helt enkelt osofistikerade och saknar finess!
De gör alltså ofta fel! Lite som att lägga ananas på pizza elle att stoppa äpplen i falukorven. Det går, men hur fan tänker folk? Samma sak här: Det där är en infälld central. När jag tänker infälld så tänker jag precis som du: Den skall vara enkel att montera i nivå med den färdiga ytterväggen och sticka ut max 1-2 millimeter. Annars är den inte korrekt infälld.
Men som du upptäckt är det inte fallet. Nu vet jag inte om du kommet så långt att du reflekterat över nästa problem. Ramen kommer bygga 3-4 mm och sedan sticker den förbannade luckan ut ytterligare ungeär 20 milimeter för den är inte infälld utan monteras utanpå. Helt obegripligt att de designat den på det där sättet. Deras fastadmätarskåp däremot har en acceptabel konstruktion, och den där centralen borde vara konstruerad på samma sätt.
Mitt förslag är att göra som jag gjort: Fäll in skiten så djupt att ramen hamnar i nivå med ytterväggen. Ta sedan en tunn L-format aluminiumlist eller plastlist och limma runt om för att få en snygg tålig kant på gipset. Det är enda sättet att få det snyggt. Sen lär man sin sig av sina misstak och slutar köpa centraler ifrån Garo!
Redigerat:
Hej! Tack för ditt svar. Jag beställde den här centralen eftersom det satt en Garo i vårt relativt nybyggda hus och jag ville ha en enhetlig tanke och design. Jag förstår att det kan upplevas fult att luckan är utanpåliggande men det har jag accepterat.
Att vika in kanterna som jag tänkte som en av lösningarna skulle medföra att man inte måste riva väggen för att kunna lyfta ur bottenlådan om det behovet skulle upostå så jag funderar alltmer på den lösningen. Å andra sidan så ger den andra lösningen lite mer djup inuti lådan vilket kanske gör det lättare för alla tåtar att få plats.
Att vika in kanterna som jag tänkte som en av lösningarna skulle medföra att man inte måste riva väggen för att kunna lyfta ur bottenlådan om det behovet skulle upostå så jag funderar alltmer på den lösningen. Å andra sidan så ger den andra lösningen lite mer djup inuti lådan vilket kanske gör det lättare för alla tåtar att få plats.
Eldon Installation har en serie el och media centraler som går på under beteckningen EKC, där bottenlådan kan monteras innan gips sätts på plats.
Ytterkanterna är bockade inåt istället för utåt och sen har den utfällbara plåtflikar om man vill ”fälla” in den efter man satt gipsen.
https://www.eldoninstallation.se/produkt/kombicentral-ekc#disclosure-product-description
Ligger en PDF här…
https://a.storyblok.com/f/247356/x/7b94762d17/ekc.pdf
Ytterkanterna är bockade inåt istället för utåt och sen har den utfällbara plåtflikar om man vill ”fälla” in den efter man satt gipsen.
https://www.eldoninstallation.se/produkt/kombicentral-ekc#disclosure-product-description
Ligger en PDF här…
https://a.storyblok.com/f/247356/x/7b94762d17/ekc.pdf
Det är inte bara Garo, Hagers infällda centraler fungerar likadant.O Oldfart skrev:
TS, dra fast centralen med två skruv åt sidan inne i bottendelen med ett ungefärligt mått i närmsta regel. Sen kan snickaren justera mer noggrant när hen skivar. Alltså släppa på skruvarna och stöta OSB+gips in i sidan på centralen och sen skruva fast den i rätt läge.
Svårt att förklara men hoppas det går fram ändå.
Ligger nu uppe en nyare PDF..B Bastens skrev:Eldon Installation har en serie el och media centraler som går på under beteckningen EKC, där bottenlådan kan monteras innan gips sätts på plats.
[länk]
Ligger en PDF här…
[länk]
https://a.storyblok.com/f/247356/x/d01249d925/ekc-3-digital.pdf
Det där förstår jag inte. Ramen skall sitta direkt dikt an ovanpå flänsen.doublepeak skrev:
Du har alltså två alternativ:
1. Göra som jag gjorde och montera bottenlådan, ramen och dörren en bit in i väggen. Skär OSB och gips runt flänsen och sätta en egen ram mot gipset.
2. Göra som det är tänkt och montera alla skivor först och sedan montera bottenlåda, ram och dörr utanpå. Om skåpet måste monteras innan skivorna så gör man som @Müssli säger och lossar och efterjusterar det.
I båda fallen kan du lossa allt och dra det rakt ut. Det sitter inga skivor över någonting.
Om du monterar bottenlådan först, sätter en massa skivor över flänsen och sen monterar ramen så gör du fel och skapar problemet du beskriver. Dessutom blir det nog en icke godkänd installation eftersom du inte följer tillverkarens anvisningar, glipan mot gipset gissar jag att paragrafryttarna har invändningar mot. Det brukar bli ett jävla liv i en del trådar när någon vill göra motsvarande med en apparatdosa, extra långa dosskruv och ingen förhöjningsram.
Fast nu var det ju inte det som jag raljerade över, utan det faktum att även om man monterar det korret så är det inte infälld enligt min definition när ramen sticker ut 5mm och luckan ytterligare 25mm. Det är skitfult och i allra högsta grad utanpåliggande. Det vill säga: Det är bara nästan infällt. Ett annat exempel är hjälp- och signalkontakter för deras jordfelsbrytare som monteras på "fel sida" och gör det omöjligt att använda deras fasskenor, och inte gör de då som t.ex. Hager och erbjuder en särskilt skena för att lösa problemet. Det är den den typen av "tankefel" som stör mig med deras produkter.Müssli skrev:
Det finns ett alternativ till som jag tror på. Om man viker ut flänsen så att djupet på lådan blir 90-95 istället för 80 och så förmonterar jag bottenlådan så att kanten hamnar precis vid färdig vägg. Blir inga glipor.
Det är pga brandskyddsreglerna som det blir dubbelgips.
Det är pga brandskyddsreglerna som det blir dubbelgips.
Klicka här för att svara