Tänkte sätta upp en ny lampa med ingångar L, N och jord.

Elektrisk anslutningsplatta på en metallisk lamparmatur med märken för L, N och jord, samt synliga sladdar och en etikett med teknisk information.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skruvade av den ojordade lampkontakten (i 50-talshus) och den hade 3 sladdar. 1 till N, 2 till P.

Eluttag med grön platta, märkta N och P, på vit bakgrund i ett 50-talshus.
Skapa konto

Förstår att sladden som satt i N ska till N. Och att ingen ska till jorden. Då har jag TVÅ sladdar som alltså bägge satt på P.

Är båda fasledare? Varför två? Kan jag låta en av dem vara (isolerat) och bara koppla in en till L?

Och ytterligare en undran... läste att lampkontakter ska vara ojordade om även eluttagen är det. I huset finns både jordade o ojordade uttag.
Lampan är ju i metall så det känns lite olustigt om det finns någon säkerhetsrisk jag inte begriper mig på.

Tacksam för svar!

T Tummen_mitt_i_handen3500 skrev:
Tänkte sätta upp en ny lampa med ingångar L, N och jord.

[bild]

Jag skruvade av den ojordade lampkontakten (i 50-talshus) och den hade 3 sladdar. 1 till N, 2 till P.

[bild]

Förstår att sladden som satt i N ska till N. Och att ingen ska till jorden. Då har jag TVÅ sladdar som alltså bägge satt på P.

Är båda fasledare? Varför två? Kan jag låta en av dem vara (isolerat) och bara koppla in en till L?

Och ytterligare en undran... läste att lampkontakter ska vara ojordade om även eluttagen är det. I huset finns både jordade o ojordade uttag.
Lampan är ju i metall så det känns lite olustigt om det finns någon säkerhetsrisk jag inte begriper mig på.

Tacksam för svar!
Du behöver egentligen PE och du har ett lampa som behöver jordas

Det kanske är så att ena tändtråden kommer från en strömbrytare medan andra tändtråden går vidare till nästa/annat lamputtag?

Hur ser det ut i rummet där du har tänkt koppla in lampan, finns det andra uttag med jord där eller är samtliga uttag utan jord?

En bild på takdosan hade gjort susen.

Bästa svaret

T Tummen_mitt_i_handen3500 skrev:
Är detta det lamputtag du har på bild 2? Det ska du i så fall montera tillbaka precis som det var kopplat.

Istället ska du köpa en kort sladd med jordad lampstickpropp som du ansluter till din lampa och pluggar in i lamputtaget.
Kort sladd med jordad lampstickpropp och synliga koppartrådar i tre färger i andra änden.

Om det inte går att montera din armatur över lamputtaget så får du montera det på sidan om, eller byta armatur till en som går att hänga i en krok.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Är detta det lamputtag du har på bild 2? Det ska du i så fall montera tillbaka precis som det var kopplat.

Istället ska du köpa en kort sladd med jordad lampstickpropp som du ansluter till din lampa och pluggar in i lamputtaget.
[bild]

Om det inte går att montera din armatur över lamputtaget så får du montera det på sidan om, eller byta armatur till en som går att hänga i en krok.
Tack! Bara för att dubbelkolla: detta gör jag trots att lamputtaget jag har är ojordat?

Ojordat lamputtag placerat på en kartong.
Skapa konto

S snikanor skrev:
Hur ser det ut i rummet där du har tänkt koppla in lampan, finns det andra uttag med jord där eller är samtliga uttag utan jord?
Samtliga eluttag i rummet är ojordade, men ett angränsande rum har jordade kontakter. Vet inte om rummen kan betraktas som ett ändå stort rum ur elmiljö-perspektiv...

Ja, om rummet är ojordat så ska du har ett ojordat lamputtag.

Att lampan är avsedd att skyddsjordas ändrar inte på det. Lampan ska ha en jordad stickpropp. Det innebär att den inte kommer att bli ansluten till skyddsjord i ditt ojordade uttag, precis som det ska vara.

Flyttar du lampan till köket med jordade uttag så kommer den där också att bli ansluten till skyddsjord.

Så det är viktigt med rätt stickpropp på lampan.

• Gilla
Tummen_mitt_i_handen3500 och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, om rummet är ojordat så ska du har ett ojordat lamputtag.

Att lampan är avsedd att skyddsjordas ändrar inte på det. Lampan ska ha en jordad stickpropp. Det innebär att den inte kommer att bli ansluten till skyddsjord i ditt ojordade uttag, precis som det ska vara.

Flyttar du lampan till köket med jordade uttag så kommer den där också att bli ansluten till skyddsjord.

Så det är viktigt med rätt stickpropp på lampan.
Ok! Tack så mycket för svar!

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.