1 294 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Uttag med separat brunnständning
Du kan ha gemensam nolla om de drivs från samma gruppsäkring. Färg på tändtråd är en smaksak. Använd inte blå eller gröngul bara 🙂P ptlf skrev:
Jorden ska va gemensam.
Edit: men de är helt separerade, brunnarna alltså, så du behöver bygla
Redigerat:
Här har du installationsanvisningarna till ett sådant uttag:P ptlf skrev:
https://www.elbutik.se/dokument/MFR1759401_03.pdf
Där kan du se att de har gemensam anslutning för neutral- och skyddsjordsledare.
Det finns två sätt använda dessa uttag och du har inte talat om vad du vill göra så här kommer båda:
1. Du skall ansluta båda brunnarna till samma fas, från samma gruppledning och skyddade av samma säkring, men vill olika funktion. Den ena brunnen kan vara fast ansluten och alltid leverera spänning, och den andra styrs via en brytare, eller så vill du brytare på båda och styra dem var för sig. Är den fast ansluten är brun en lämplig färg. Är den bruten så brukar den kallas tändtråd och då är vit eller orange vanliga färger.
2. Du vill kunna ta ut extra mycket ström och vill därför ha olika faser på de två brunnarna. Här är det viktigt att uttaget är godkänt för det. En del är bara godkända för 230V och då får det inte finnas två olika faser i uttaget eftersom spänningen mellan dem är 400V. Om uttaget är godkänt så går det bra att koppla in två olika faser från samma gruppledning, dvs: de delar neutral- och skyddsjordsledare samt skyddas av samma 2- eller 3-poliga dvärgbrytare. Lämpligt färgval är är brun, svart och grå. Det går givetvis även här att dra fasen via en brytare för att manöverera dem. Då kan argumentera för att byta färg till orange eller vit och kalla det "tändtråd", men det blir lite lömskt när de är flera faser inblandade så är det som upplagt för en jättelång debattråd här i forumet.
Edit: Uttag med helt separerade uttagsbrunnar, eller där de är byglade med lös tråd, har jag bara sett i utomhusuttag. Om du håller dig till kvalitetsmärken som Schneider Exxact, Renova,Trend eller Eljo RK, osv, så kommer du inte hitta något sådant inomhus.
Redigerat:
Det är samma gruppsäkring, det var det där med om dom var helt separerade men då vet jag så tack för hjälpen!S Snikhol skrev:
Ja, det stämmer. Har stött på båda delar.O Oldfart skrev:Här har du installationsanvisningarna till ett sådant uttag:
[länk]
Där kan du se att de har gemensam anslutning för neutral- och skyddsjordsledare.
Det finns två sätt använda dessa uttag och du har inte talat om vad du vill göra så här kommer båda:
1. Du skall ansluta båda brunnarna till samma fas, från samma gruppledning och skyddade av samma säkring, men vill olika funktion. Den ena brunnen kan vara fast ansluten och alltid leverera spänning, och den andra styrs via en brytare, eller så vill du brytare på båda och styra dem var för sig. Är den fast ansluten är brun en lämplig färg. Är den bruten så brukar den kallas tändtråd och då är vit eller orange vanliga färger.
2. Du vill kunna ta ut extra mycket ström och vill därför ha olika faser på de två brunnarna. Här är det viktigt att uttaget är godkänt för det. En del är bara godkända för 230V och då får det inte finnas två olika faser i uttaget eftersom spänningen mellan dem är 400V. Om uttaget är godkänt så går det bra att koppla in två olika faser från samma gruppledning, dvs: de delar neutral- och skyddsjordsledare samt skyddas av samma 2- eller 3-poliga dvärgbrytare. Lämpligt färgval är är brun, svart och grå. Det går givetvis även här att dra fasen via en brytare för att manöverera dem. Då kan argumentera för att byta färg till orange eller vit och kalla det "tändtråd", men det blir lite lömskt när de är flera faser inblandade så är det som upplagt för en jättelång debattråd här i forumet.
Edit: Uttag med helt separerade uttagsbrunnar, eller där de är byglade med lös tråd, har jag bara sett i utomhusuttag. Om du håller dig till kvalitetsmärken som Schneider Exxact, Renova,Trend eller Eljo RK, osv, så kommer du inte hitta något sådant inomhus.
Köp kvalitetsgrejor så slipper du bygla TS.
Tänker att jag lyfter tråden istället för att skapa en egen. Jag planerar att installera uttag med separat brunnständning i anslutning till fönster i mitt hus, när jag ändå ska tråda om för att jorda skiten. Jag undrar därför vilken praxis som finns, jag tycker det är lite oklart.
Tanken är att övre brunnen är tänkt för belysning och den undre för andra förbrukare. Då kan KNX eller något annat ta hand om den övre för julbelysning osv. Men jag blir inte klok på vilken märkning, om någon, som måste till för att ett sådant uttag ska vara korrekt installerat? Klart man kan printa en dymo-strip och sätta dit men det är ju fruktansvärt fult. Finns det uttag med färdig-märkta brunnar? Eller finns det praxis som säger att uttag vid golvet under fönster är special?
Tanken är att övre brunnen är tänkt för belysning och den undre för andra förbrukare. Då kan KNX eller något annat ta hand om den övre för julbelysning osv. Men jag blir inte klok på vilken märkning, om någon, som måste till för att ett sådant uttag ska vara korrekt installerat? Klart man kan printa en dymo-strip och sätta dit men det är ju fruktansvärt fult. Finns det uttag med färdig-märkta brunnar? Eller finns det praxis som säger att uttag vid golvet under fönster är special?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Jag känner inte till några sådana krav, dvs det finns inga sådana krav i elinstallationsreglerna eller standarden för placering av uttag. Den senare förespråkar styrning av uttag för belysning men säger ingenting mer om hur det ska utföras.
När frågan varit på tal har det rekommenderats att uttaget märkts på lämpligt sätt. T.ex om det är dimmerstyrt vill man kanske veta vilken max effekt som får pluggas i. En liten etikett tycker jag inte skäms för sig.
När frågan varit på tal har det rekommenderats att uttaget märkts på lämpligt sätt. T.ex om det är dimmerstyrt vill man kanske veta vilken max effekt som får pluggas i. En liten etikett tycker jag inte skäms för sig.
Jag gjorde som du tänkte att den övre går via strömbrytare, iofs inte lika avancerat som KNX men kändes logiskt att den brunnen var den som styrdes iaf men har inte märkt upp på något sätt.jonmo skrev:
Tänker att jag lyfter tråden istället för att skapa en egen. Jag planerar att installera uttag med separat brunnständn
Tanken är att övre brunnen är tänkt för belysning och den undre för andra förbrukare. Då kan KNX eller något annat ta hand om den övre för julbelysning osv. Men jag blir inte klok på vilken märkning, om någon, som måste till för att ett sådant uttag ska vara korrekt installerat?
Klicka här för att svara
