Hej
Undrar om någon vet vilka färger som är vad.
Gul/grön vet jag är jord
Och metalltråd är skyddsjord
Men vad är resten?
Det är ett gammalt hus 1946 , gamla kablar
Det såg ut som de två sista bilderna innan

• Flera gamla elkablar med olika färger som grön/gul, blå, svart och metalltråd hänger från en kopplingsbox i ett gammalt hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla elkablar med olika färger synliga, inklusive gul/grön kabel och metalltråd. Bilden visar en grupp kablar i ett äldre hus.
    Skapa konto
  • Gammal elcentral i ett hus från 1946 med kablar i olika färger och kopplingsplintar, samt trä- och gipsväggar i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gammal elinstallation med synliga kablar i en kopplingsdosa, gul/gröna jorden finns med, frågetecken kring andra färgers funktion.
    Skapa konto
Redigerat:
Hej och välkommen till Byggahus!
Du kan inte se på färgen vad som är fas eller nolla.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Färger på elkablar kan i stort ha vilken funktion som helst. Det går inte att säga med bestämdhet att en viss färg har en viss funktion, till och med gulgrön kan vara annat än jord även om det inte skall vara så. Enda sättet är att mäta och titta i tidigare dosor och på den vägen försöka hitta resp. färgs funktion.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 10 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hej och välkommen till Byggahus!
Du kan inte se på färgen vad som är fas eller nolla.
Okej. Tack

R roli skrev:
Färger på elkablar kan i stort ha vilken funktion som helst. Det går inte att säga med bestämdhet att en viss färg har en viss funktion, till och med gulgrön kan vara annat än jord även om det inte skall vara så. Enda sättet är att mäta och titta i tidigare dosor och på den vägen försöka hitta resp. färgs funktion.
Tack. Jag satte till två bilder till, hur det såg ut innan

Som sagt metalltråden är INTE skyddsjord, det är en biledare som kan kopplas till jord.

Men gulgrön som "skall" vara skyddsjord får man inte lita på, bara baserat på färgen. Det måste kontrolleras. Kopplar man skyddsjord fel så kan det bli akut livsfarligt, människor har dött pga. antagandet att gulgrön är jord.

• Gilla
ElFredde och 5 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Som sagt metalltråden är INTE skyddsjord, det är en biledare som kan kopplas till jord.

Men gulgrön som "skall" vara skyddsjord får man inte lita på, bara baserat på färgen. Det måste kontrolleras. Kopplar man skyddsjord fel så kan det bli akut livsfarligt, människor har dött pga. antagandet att gulgrön är jord.
Ojdå. Det var illa.
Jaha, så det är en biledare. Okej.
Hm, det låter mer som att jag måste anlita en elektriker.

• Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
L
Under förutsättning att det är korrekt inkopplat så är blå nolla och svart och brun fas. Men som tidigare sagt så måste man kontrollmäta innan att det verkligen är så.

• Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
Dom där kablarna och dosan ser inte gamla ut, kanske 80 -90 tal som tidigast. Köp bara en multimeter, det är enkelt att kolla spänningen.

• Gilla
Intet och 3 till
  • Laddar…
L Lennart 57 skrev:
Under förutsättning att det är korrekt inkopplat så är blå nolla och svart och brun fas. Men som tidigare sagt så måste man kontrollmäta innan att det verkligen är så.
Okej. Tack

I InsidersUnited skrev:
Dom där kablarna och dosan ser inte gamla ut, kanske 80 -90 tal som tidigast. Köp bara en multimeter, det är enkelt att kolla spänningen.
Tack
Dosan har jag köpt nu
Hur kollar man spänningen med en multimeter?

S Smulan_77 skrev:
Tack
Dosan har jag köpt nu
Hur kollar man spänningen med en multimeter?
Om du inte vet hur man hanterar en multimeter så skall du inte ge dig på att koppla heller. Tomtehattarna (de röda skarvklämmorna) kräver ett visst handlag för att fungera ordentligt och det verkar inte som om du inser riskerna med dåliga kopplingar.

Det är bra att du ber om hjälp på ett forum men det vore ännu bättre om du bad någon om hjälp som kan visa dig.

• Gilla
tompa_62 och 6 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Om du inte vet hur man hanterar en multimeter så skall du inte ge dig på att koppla heller. Tomtehattarna (de röda skarvklämmorna) kräver ett visst handlag för att fungera ordentligt och det verkar inte som om du inser riskerna med dåliga kopplingar.

Det är bra att du ber om hjälp på ett forum men det vore ännu bättre om du bad någon om hjälp som kan visa dig.
Jag har aldrig använt en multimeter. Men någon gång måste jag lära mig. Därför frågar jag.
De två sista bilderna (med hattarna), så såg det ut innan jag tog isär kablarna. Det är hur det gamla var kopplat. Men det var en röra och stack rakt ut ifrån väggen utan skydd.
Därför skulle jag sätta dit en dosa istället.
Men tack för ditt svar.

S Smulan_77 skrev:
Jag har aldrig använt en multimeter. Men någon gång måste jag lära mig. Därför frågar jag.
De två sista bilderna (med hattarna), så såg det ut innan jag tog isär kablarna. Det är hur det gamla var kopplat. Men det var en röra och stack rakt ut ifrån väggen utan skydd.
Därför skulle jag sätta dit en dosa istället.
Men tack för ditt svar.
Det är bra att du frågar men vissa saker är bättre att få visade i praktiken.

Hur (med vad) hade du tänkt koppla ihop trådarna när du bytt dosa?

• Gilla
Smulan_77
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Det är bra att du frågar men vissa saker är bättre att få visade i praktiken.

Hur (med vad) hade du tänkt koppla ihop trådarna när du bytt dosa?
Jo, det är sant att det är bättre att få visade i praktiken.
Grön/svarta och metalltråden på jorden.
Svarta o svart.
Blå och brun.
Kollade på den gamla kopplingen, men det var så rörigt.
Så därför frågar jag här, innan jag gör något dumt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.