Hej,

Ska installera en elcentral för 230V i en off grid stuga med solpaneler/inverter/batteripack.

Är lite fundersam bara på om jag tänker rätt med inkopplingen i elcentralen.

Jag har jord via ett 3 meter nedborrat jordspett i koppar som sedan går till både invertern och batteriet för jordning.
Jordspett i koppar med monteringsdetaljer, används för jordning i elinstallationer, stuga off grid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från inverterns kopplingsplintar går det sedan fas, noll & jord som jag drar till elcentralen.
Diagram av en elcentralanslutning: kablar från en inverter (fas, noll, jord) till en elcentral med huvudbrytare och jordfelsbrytare, visar inkopplingar.
Skapa konto

Eftersom det är bara 1-fas från invertern så tänker jag att jag splittar upp fasen till alla tre ingående i huvudbrytaren via ett kopplingsblock så att alla säkringar får ström via fasskenan (då jag har en 3-fas förmonterad central med huvudbrytare och jordfelsbrytare).
Elektriskt kopplingsblock med flera terminaler och en blå transparent skyddskåpa, används för att ansluta elektriska kablar i en elcentral.
Skapa konto

Därefter ska jag koppla in jorden på jordskenan och nollan är redan dragen.
Elcentral för off grid-stuga med inkopplade säkringar, huvudbrytare, jordfelsbrytare och färgmarkerade kablar. Kopplingsblock syns ovanför säkringarna.
Skapa konto

Behöver jag göra något annat?

Har även sett på en del anvisningar att skenan är sammankopplad för jord/nolla?
Tänker att jag kan inte göra på så många sätt med de förutsättningar jag har (?)

Svar nej, det som ska tänkas på är att fasen kommer på rätt ställe, till brytaren. det är en jordfelsbrytare där och nollskena och jordskena ska vara skilda.
Det med inverter av mindre karraktär, så brukar dom vara med ett vanligt uttag och då med en stickpropp, så kan man vända stickproppen 180 grader och då skiftar fas och nolla in, inget bra.

J jonaserik skrev:
Svar nej, det som ska tänkas på är att fasen kommer på rätt ställe, till brytaren. det är en jordfelsbrytare där och nollskena och jordskena ska vara skilda.
Det med inverter av mindre karraktär, så brukar dom vara med ett vanligt uttag och då med en stickpropp, så kan man vända stickproppen 180 grader och då skiftar fas och nolla in, inget bra.
Tack för svaret! Då verkar jag ha tänkt rätt kring separerad skena i alla fall.

Invertern är en 8kW Deye så ingen random kina-modell, de känns väligt sketchy när de väger 1/3 av premiummärkena.

Behöver jag göra ngt annat för att säkerställa att jag inte behöver rotera stickproppen då?

S SweDanne skrev:
Tack för svaret! Då verkar jag ha tänkt rätt kring separerad skena i alla fall.

Invertern är en 8kW Deye så ingen random kina-modell, de känns väligt sketchy när de väger 1/3 av premiummärkena.

Behöver jag göra ngt annat för att säkerställa att jag inte behöver rotera stickproppen då?
Hej
Tänker du använda en fas på en trefaldig 8 kW inverter dvs ca 2,7 kW

M Martin Lundmark skrev:
Hej
Tänker du använda en fas på en trefaldig 8 kW inverter dvs ca 2,7 kW
Njae, invertern är 1-fas med men vi kommer väldigt sällan gå över 2kW. En pumpautomat kanske drar igång och gör ett par sekunder med hög belastning som följd.

S SweDanne skrev:
Njae, invertern är 1-fas med men vi kommer väldigt sällan gå över 2kW. En pumpautomat kanske drar igång och gör ett par sekunder med hög belastning som följd.
S SweDanne skrev:
Är invertern en 8kW enfas?

S SweDanne skrev:
Behöver jag göra något annat?
Ja, gå tillbaka till ritbordet. Kontrollera att din inverter har en fungerande skyddsjord, och kontrollera hur den fungerar, om den är relaterad till ena polen eller om den är mittpunktsjordad, eller flyter helt i luften.

Endast om du kan bekräfta att ena polen har kontakt med skyddsjord så kan du göra en fast anslutning till din elcentral. Annars blir det jobbigare.

Står inte så mycket kring hur jorden fungerar men den ser ut så här.
Diagram över jordanslutning för en omriktare med kabelstorlek, momentvärde och varning om läckströmsdetekteringskrets.
Skapa konto

Sedan antar jag att kopplingsplinten är ansluten till inkommande jord.

Illustration som visar ledningsdragning för en kopplingsplint med gen, load och grid terminaler samt genomföring av kablar genom magnetring.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.