379 läst ·
6 svar
379 läst
6 svar
Undrar om spis
Jag har fullkkopplat perilexuttag och nuvarande spis som är ny är på 400V och stickproppen har endast tre stift samt jord såklart.Vill ha en svart spis och funnit sådana på elgigantens nätshop där tre av fem modeller var för 230V.Kan jag rakt av köpa en 230V spis och koppla in.Undrar om de kommer med perilex stickpropp med 3 fas samt nolla och bara är plugin eller om man måste koppla om i spis,uttag elller central för att det ska funka.
Vet du att du har ett fullkopplat perilexuttag? Har du mätt?
Om du har det kan du köpa vilken spis som helst. Den bör levereras med ett perilexsladdställ men om den inte gör det är det enkelt att montera själv. Se till att märkeffekten är på 11 kW, det säljs en del modeller med 7,2 kW märkeffekt och det är onödigt klent.
Om du har det kan du köpa vilken spis som helst. Den bör levereras med ett perilexsladdställ men om den inte gör det är det enkelt att montera själv. Se till att märkeffekten är på 11 kW, det säljs en del modeller med 7,2 kW märkeffekt och det är onödigt klent.
Sitter det då en blå ( kan vara en annan färg )på den upptill till vänster och i övrigt 3 tampar + jord så är det OK med vilken spis som helst och en stickpropp med 5 ledare i sig ända fram till spisens kopplingsplint.S sagan1 skrev:Jag har fullkkopplat perilexuttag och nuvarande spis som är ny är på 400V och stickproppen har endast tre stift samt jord såklart.Vill ha en svart spis och funnit sådana på elgigantens nätshop där tre av fem modeller var för 230V.Kan jag rakt av köpa en 230V spis och koppla in.Undrar om de kommer med perilex stickpropp med 3 fas samt nolla och bara är plugin eller om man måste koppla om i spis,uttag elller central för att det ska funka.
Men som sägs , bäst att mäta mellan uppe till vänster och en annan ledare, ska vara 230 V där
Ja får mäta.Antar att nolledaren kommer att belastas om 230V spis men elektrikern har väl tagit höjd för det,ska det vara 1,5 el 2,5 kvmm kabel till spis?Tegel och puts i väggarna där rören går.J jonaserik skrev:Sitter det då en blå ( kan vara en annan färg )på den upptill till vänster och i övrigt 3 tampar + jord så är det OK med vilken spis som helst och en stickpropp med 5 ledare i sig ända fram till spisens kopplingsplint.
Men som sägs , bäst att mäta mellan uppe till vänster och en annan ledare, ska vara 230 V där
Det beror på hur det är avsäkrat, vad det är för avstånd och förimpedans. Har du någon särskild anledning att tro att din elanläggning inte är i fullgott skick? Om så rekommenderar jag att du tar hem en elektriker som ser över anläggningen.
Titta i gruppförteckningen och se vad där står. För en normal spisgrupp borde det stå 16 A, 2,5 kvmm.
Anslutningskabeln till en spis är normalt 1,5 kvmm.
Titta i gruppförteckningen och se vad där står. För en normal spisgrupp borde det stå 16 A, 2,5 kvmm.
Det bör nog vara ok då elektriker alldeles nyss installerat perilex uttag i smb med köksrenovering.Tidigare var det bara ett doslock med näsa på väggen bakom spisen och jag sa särskilt till om att dra fram nolla även om vi beställde en 400V spis.tommib skrev:
Det beror på hur det är avsäkrat, vad det är för avstånd och förimpedans. Har du någon särskild anledning att tro att din elanläggning inte är i fullgott skick? Om så rekommenderar jag att du tar hem en elektriker som ser över anläggningen.
Moderator
· Stockholm
· 57 753 inlägg
Det låter ju som rätt safe, att du har nollan framdragen. Men det är väldigt enkelt att kontrollera. Och konsekvenserna om den inte finns blir rätt tråkiga.
Klicka här för att svara