I samband med att jag ändrade abonnemang för mitt elavtal byttes säkringarna på inkommande el.
Upptäckte då att den ena säkringen hade kraftiga skador.
Porslinsdelen på bottendelen var i det närmaste helt borta.
Jag har bott i fastigheten i 4 år och inte märkt av några problem med elförsörjningen.
Har säkringen varit dåligt åtdragen, överslag, rostangripen, eller vad?
Dom övriga (2) säkringar hade inga skador.
Mätare och huvudbrytare med säkringar sitter i ett skåp utomhus.
Upptäckte då att den ena säkringen hade kraftiga skador.
Porslinsdelen på bottendelen var i det närmaste helt borta.
Jag har bott i fastigheten i 4 år och inte märkt av några problem med elförsörjningen.
Har säkringen varit dåligt åtdragen, överslag, rostangripen, eller vad?
Dom övriga (2) säkringar hade inga skador.
Mätare och huvudbrytare med säkringar sitter i ett skåp utomhus.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Den har troligen varit dålig dragen, kanske med nån förorening, som orsakat dålig kontakt. Att bryta säkringen med ström på är kanske det vanligaste sättet att orsaka detta fenomen på, men då brukar man se svetsloppor och sot. Detta ser mer ut som rost.
Om detta pågått länge så kan det ha blivit värmeskador på anslutna ledare. Det kan vara värt att kolla. Det sitter dock under plombering men en elfirma kan klippa den och meddela nätägaren sedan.
Om detta pågått länge så kan det ha blivit värmeskador på anslutna ledare. Det kan vara värt att kolla. Det sitter dock under plombering men en elfirma kan klippa den och meddela nätägaren sedan.
Jo jag misstänker dåligt åtdragen säkring.Bo.Siltberg skrev:
Den har troligen varit dålig dragen, kanske med nån förorening, som orsakat dålig kontakt. Att bryta säkringen med ström på är kanske det vanligaste sättet att orsaka detta fenomen på, men då brukar man se svetsloppor och sot. Detta ser mer ut som rost.
Om detta pågått länge så kan det ha blivit värmeskador på anslutna ledare. Det kan vara värt att kolla. Det sitter dock under plombering men en elfirma kan klippa den och meddela nätägaren sedan.
Dock så byttes elmätaren utför 1-2 år sedan och detta fel är troligen betydligt äldre.
Det ser ut som rost på bilden. Ofta när ytan är ful beror det som du säger på att den är dåligt åtdragen eller att det finns smuts som minskar kontakten. Jag kan inte säga från bilden om någon satt dit en rostig säkring som det blivit varmgång i eller om det är en skada som uppkommit för att den var dåligt åtdragen. Men åtgärden blir densamma. Byt säkring och passkontakt och kontrollera att resten av hållaren ser bra ut.
Klicka här för att svara

