pacman42 pacman42 skrev:
Dra fram jord till eluttaget istället.
Eluttaget är jordat. Det är sladden med knapp och stickpropp som jag tänkt köra ojordat då många liknande drivdon och ledstrips inte kräver jordat. Och de flesta sladdar med knapp är ojordade.

Får lösa en knapp med jord helt enkelt.

T Tokv41 skrev:
Eluttaget är jordat. Det är sladden med knapp och stickpropp som jag tänkt köra ojordat då många liknande drivdon och ledstrips inte kräver jordat. Och de flesta sladdar med knapp är ojordade.

Får lösa en knapp med jord helt enkelt.
Ja, det får du göra.

• Gilla
Tokv41
  • Laddar…
Om du inte vill ha jord så byt trafo som inte behöver jordas

J J-banan skrev:
Om du inte vill ha jord så byt trafo som inte behöver jordas
Bara nyfiken men varför behöver den här trafik ha jord? 99/100 lampor/ledstrips behöver ju inte det så är bara nyfiken på varför denna ska ha jord?

Det är som sagt en spegel med trafik och ledstrips från Philips på baksidan.

Det är ju en sådan här fast med jordad kabel jag behöver då. Finns det eller behöver man bygga ihop en?

• Svart sladd med strömbrytare och stickpropp, öppen ända med blå och brun ledning, på Clas Ohlson-webbsida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Tokv41 skrev:
Bara nyfiken men varför behöver den här trafik ha jord? 99/100 lampor/ledstrips behöver ju inte det så är bara nyfiken på varför denna ska ha jord?

Det är som sagt en spegel med trafik och ledstrips från Philips på baksidan.
Eftersom trafon har ett metallhölje. Den här t.ex. behöver inte anslutas till skyddsjord då den är dubbelisolerad och hölje av icke ledande material.

https://ledmegastore.se/24v-transfo...erads&utm_medium=affiliate&utm_campaign=22130

J J-banan skrev:
Eftersom trafon har ett metallhölje. Den här t.ex. behöver inte anslutas till skyddsjord då den är dubbelisolerad och hölje av icke ledande material.

[länk]
Okej det är det som gör det alltså. Tack för svaret.

snaggletooth snaggletooth skrev:
[länk]
Tack. Kanske lika bra att köpa annan trafik istället.

snaggletooth snaggletooth skrev:
Trafik?
Trafo skulle det stå. 😉

Är det noga för en ledstrip vilken transformator/driver man använder eller finns det ett spann? Nuvarande är 24 volt /45 watt.

Tänkte köpa en ny utan jord.

• IMG_0831.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_0830.jpeg
    Skapa konto
Bara den är 24V DC och tillräcklig ström A (mer är ok) så går det med vad som helst.
Jag tvivlar på att den drar 45W men det kan man ju enkelt mäta.

Okej. Så 24 volt och tillräckligt med ampere.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.