Har en 4 ledar anslutning som sitter på väggen och tänker byta ut den mot en 5 handske/ anslutning.
Helst hade jag bytt ut kabeln till 5 ledare men det låter sig inte göras utan att borra i betongväggen.
Hur skall skärmen anslutas från 4 ledaren ,, till nolla eller jord på den nya "5 ledar" kontakten i väggen ?
Jag avser att använda en 3 fas 5kW byggfläkt som har 5 ledare i sin anslutning.
I centralen ser jag att jord och nolla har en gemensam skena/ plint i centralen.
Hoppas jag förklarar ordentligt.
Helst hade jag bytt ut kabeln till 5 ledare men det låter sig inte göras utan att borra i betongväggen.
Hur skall skärmen anslutas från 4 ledaren ,, till nolla eller jord på den nya "5 ledar" kontakten i väggen ?
I centralen ser jag att jord och nolla har en gemensam skena/ plint i centralen.
Moderator
· Stockholm
· 56 046 inlägg
Du kan inte, och får inte ansluta en 4 ledare till den där 5 poliga kontakten.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 049 inlägg
Det stämmer, du varken kan, får eller ska montera ett CEE416-uttag på en ledning som saknar nolla.
Du behöver antingen montera ett CEE316-6 eller byta kabel till en femledare.
Det blå uttag du har på bild är avsett för 200-250 V. Kommer det från Norge?
Du behöver antingen montera ett CEE316-6 eller byta kabel till en femledare.
Det blå uttag du har på bild är avsett för 200-250 V. Kommer det från Norge?
Nja,, men huset är nära Norge 
Det blå uttaget har 3 fas och har försörjt en spis.
Att det skall finnas en nolla förstår jag, problemet är att jag inte kommer att ha en skyddsjord vid uttaget. Fasen vilken knasig installation det är i huset, vissa 220 uttag har fas, nolla och jordkabel men nolla och skyddsjord sitter på samma skena i proppskåpet.
Det blå uttaget har 3 fas och har försörjt en spis.
Att det skall finnas en nolla förstår jag, problemet är att jag inte kommer att ha en skyddsjord vid uttaget. Fasen vilken knasig installation det är i huset, vissa 220 uttag har fas, nolla och jordkabel men nolla och skyddsjord sitter på samma skena i proppskåpet.
Att man inte får är en sak.
På fartyg har man ofta 690 V 3 fas för att kunna gå ner i kabetdiameter.
Den enda Nollan på fartyg är en som går på 2 ben.
Med andra ord där kopplar dom ingen nolla för den behövs inte.
Om du använder 3 faser och en jord så kommer din maskin att fungera.
Att den inte fungerar med anslutning där nolla behövs är en annan sak.
Moderator
· Stockholm
· 56 046 inlägg
Det är som sagt normalt att nolla och jord är sammankopplade i centralen, i äldre centraler på samma skena. Men det är under inga omständigheter OK att koppla samman nolla och jord ute i ett uttag. EN av flera olika scenarier är att om du får avbrott/glapp i "jordledaren" så blir i så fall apparater som är anslutna till uttaget strömförande på sitt hölje, en direkt livsfarlig effekt.
Det räcker då med enda (inte helt osannolikt) fel för att anläggningen skall bli direkt livsfarlig.
Det räcker då med enda (inte helt osannolikt) fel för att anläggningen skall bli direkt livsfarlig.
TS skulle ju använda uttaget bland annat till en byggfläkt som med stör sannolikhet kräver nolla. Bara att göra som Bo skriver i #4 och i ena fallet då inte kunna köra fläkten.J Jonas928 skrev:Att man inte får är en sak.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Men, om TS med skärm menar att kabeln har en kraftig biledare så skulle den väl kunna användas som skyddsjord? Så är det i flera uttag i min kåk från 61, och det är orginal...
Lägg ner det där! Du förstår inte vad Du pratar om! Noviser ska inte peta på el över huvud taget! Var rädd om Ditt och andras liv! Det finns regler som begränsar amatörers rätt att jobba med el-installationer!R Rob Kit skrev:Har en 4 ledar anslutning som sitter på väggen och tänker byta ut den mot en 5 handske/ anslutning.
"Regler" får mig bara att gå igång..Christer G.V. skrev:
Upplever mig inte som novis med ett helt arbetsliv som flygingenjör, däremot verkar vi i sverige ha fuskat ihop ett regelverk för att ursäkta en dålig konstruktion.
Det finns en anledning till att jag är här och hör mig för lite..H hempularen skrev:Det är som sagt normalt att nolla och jord är sammankopplade i centralen, i äldre centraler på samma skena. Men det är under inga omständigheter OK att koppla samman nolla och jord ute i ett uttag. EN av flera olika scenarier är att om du får avbrott/glapp i "jordledaren" så blir i så fall apparater som är anslutna till uttaget strömförande på sitt hölje, en direkt livsfarlig effekt.
Behöver ta reda på om min byggfläkt behöver en nolla, om inte då kan jag väl bara strunta i den och använda L1,2,3 och skyddsjord.. Eller !?
Skall kolla fläkten,, har inte öppnat den än.J Jonas928 skrev:Att man inte får är en sak.
Antar att även båtar kan ha en byggfläkt..