L
Laurentiusson: [citat] Ja, det är inga problem med Wago, men det är väl det som är elektrikerns jobb? Att välja rätt grejer för jobbet och sedan montera och testa av? Vilken klammer som är finast är en smaksak men jag tycker Letti är fina.
4 svar · 1,4k läst
·
S
Statice: [citat] Spänningen var självklart avstängd. Den var endast igång ur diagnostiskt syfte för att identifiera fasen. Men bra tips hur som, tack!
9 svar · 1,0k läst
·
H
Hybro: Jag är förlåten m a o
7 svar · 1,8k läst
·
A
avh67f: [citat] 1. Ja. Det går säkert bra med ekk. 2. Troligtvis. 10 m från en elcentral är nära nog försumbart. Kontrollera gärna om det finns andra ledningar med samma area och avsäkring utan snabb karaktär. 3. Ja. Här är en bra möjlighet att använda 514.3.Z4 Det är en egen gruppledning utan avgreningar och dosor med andra blå ledare så ingen förväxlingsrisk finns. Märk upp det
4 svar · 697 läst
J
Josth: Ok tack, då är jag bättre med!
7 svar · 768 läst
·
H
hempularen: Ja
5 svar · 897 läst
H
H
hempularen: [citat] Det där går inte att förklara annat än med slump. Du har en glappkontakt i lampan eller i din kabelskarv. När du mäter, exakt hur mäter du? Vad är det för spänningsprovare? Jag tänkte lite. Diu skrev att du är helt nyinflyttad. Det finns inte möjligen något lamputtag i det rummet eller i ett annat rum, utan uttag. Där man bara har skruvat bort en lampa, och lämnat lösa
8 svar · 672 läst
·
S
Strinde: [citat] Nej dom är ur sortiment för många år sedan.
6 svar · 583 läst
tommib
tommib: Varför skulle man ha fem återfjädrande knappar? Fyra blir det om TS har fyra tändställen. Ang själva grundfrågan så kopplas dimmern i ena änden, vilket också blir den enda plats man kan reglera ljusstyrkan från. I andra änden kopplas en vanlig trappbrytare. Mellan dem läggs två korsbrytare. Inte konstigare än så. TS, rita ett kopplingsschema själv så kan vi säga om det är
2 svar · 415 läst
A
Andreas Kneg: Tack även Useless såklart! Uppskattar mycket alla inlägg o svar. Det är väldigt informativa!
14 svar · 1,1k läst
·
R
rand: [citat] Tack!
4 svar · 860 läst
·
H
HenrikHuslöse: [citat] Jag skulle knuffa den gamla avkortade luftledningsstolpen hemma för ett par år sedan för att kolla hur stabilt den satt i marken. Den såg inte jättedålig ut, bara halvdålig. Till min förvåning gick den av i marknivå. Jag använde bara mina armar, inga verktyg.
35 svar · 7,9k läst
·
useless
useless: Ok. Jag uppfattade "rejält tjocka" som ännu mer. Typ 4-6 kvadrat. 2,5 är ju bara normalt tjock...
20 svar · 1,5k läst
·
A
AndersS: Vill man själv kolla var om det finns elkablar, etc, och var de finns hyr man en sådan här eller liknande, ett exempel via länken och 350 kr/dag. Vissa grävare har dessutom egna men inget man kan räkna med. Kabelsökare
10 svar · 1,1k läst
tommib
tommib: Jag gissar att man vänt på funktionen blå/svart, dvs att svart är nolla och blå går till plint 1. Det är dock en gissning. Som övriga säger så måste inkopplingsanvisningen och vägguttaget kontrolleras, det går inte att säga generellt.
4 svar · 589 läst
·
B
bhus2021: [citat] Vill du att den ska tända/släcka tvärtom (uppe/nere på knappen) så byter du plats på den som sitter i L1 till plats L3
8 svar · 561 läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Troligen så ja. De kallas sockeldosa. De finns att köpa lösa eller med uttag. https://www.elbutik.se/product.html/elko-rs-sockeldosa-med-2-vagsuttag
2 svar · 462 läst
·
S
snikanor: Nu ser jag dock på din bild att du redan verkar ha lyckats få ner tidsspannet till under en dag.. hur gjorde du det? Eller ditt screenshot kanske inte är på ett kort på dashboarden, utan du kanske är inne direkt på sensorn?
5 svar · 640 läst
·
P
plan-g: [citat] Det är elbaklucka. Den öppnar bara 10 cm sen piper en konstig varningssignal. Finns nån film på youtube.
14 svar · 2,0k läst
·
U
Uffe A: [citat] Ta den tredje i munnen så löser det sig 😉
6 svar · 910 läst
·
Fairlane
Fairlane: [citat] Fast Ellevio får ta in X kr, oavsett om de väljer metod A, B eller C (det finns oändligt många varianter som är tänkbara). De får inte ta in mer för att de väljer en annan metod. De skulle till exempel kunna välja en metod där de gör precis likadant som idag, men delar antalet kW med 2. Kommer det då bli halva effektavgiften? Inte om de istället multiplicerar med 162
7 svar · 642 läst
·
F
-=fullmoon=-: Ingen fara alls med att lägga ett oljefyllt element ner. Akta bara som sagt termostaten / anslutnings kabel annars tål det att lasta lite resväskor på utan bekymmer. / Elektriker
2 svar · 565 läst
Fotografen
Fotografen: Jo.
7 svar · 571 läst
·
Fotografen
7 svar · 571 läst
·
Müssli
Müssli: Det räcker inte alltid att slå av säkringarna, koppla ur spabadet helt istället.
2 svar · 505 läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Varför upprepar du vad du redan skrivit? Det blir inte mer rätt för det. I den bästa av världar bör det se ut så här. En trefasig gruppledning till spis/häll/ugn, 3x16 A, 2.5 mm². En enfasig gruppledning till ugn om den är placerad långt ifrån hällen, 1x16 A, 2.5 mm². En enfasig gruppledning till diskmaskin om man har en sådan, 1x10 A, 1.5 mm². Två/tre stycken enfasiga
12 svar · 1,2k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Och jag kan ju nämna att nu skriver jag jalusier här hela tiden, men samma gäller om man har markiser. Om man vill ha två strömbrytare till en markis. Bara för att ge denna lilla tråd en mer byggahus-förankring, det bör ju finnas de som vill styra sin markis från 2 eller fler platser.
3 svar · 1,1k läst
husägaren TS
husägaren TS: [citat] Robotkablar har bara en ledare.
16 svar · 2,2k läst
·
H
hempularen: Som sagt, det mest sannolika här, är att diskmaskinen inte är skyddsjordadå. Men teoretiskt kan man tänka sig tvärtom också. Någon apparat som saknar skyddsjord men är ansluten till vatten med metallrör, och apparaten saknar skyddsjord. Om då rörsystemet i huset inte är jordat, ex plastledningsr in från marken. Så kan diskbänken hålla 115V mot den jordade diskmaskinen. I båda
8 svar · 763 läst
·
S
stugan_i_skogen: [citat] Ska se vad som går att ordna. Tack för all hjälp.
30 svar · 1,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.