Purre
Alla värmefläktar jag skruvat på har krävt nolla. Det har suttit kontaktorer i dom som haft 230V till manövern eftersom dom har en termostat som även den är 230V.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Panor82 Panor82 skrev:
Jag har pillat med lite värmefläktar 6 kW upp till 30 kW de flesta utav dem har varit utan nolla typ Elbjörn:
[länk]
Men det är som sagt liten större saker oftast.
Jag har exakt den 6 kW-modellen och fläktmotorn är enfas. Den fungerar inte utan nolla. (Om de inte gjort om den sen 2019.)

Panor82
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
tommib
Jag tänker lite att den här värmefläktsdiskussionen är ett sidospår.

Installationen är felaktig som den är nu, med det blåa CEE-uttaget som matas med 400 V. Det borde fixas oavsett. Det bästa är att byta kabeln till en femledare och sätta ett korrekt, rött, CEE416. Det rör sig enligt uppgift om 11 m kabel. Det är kabel för några hundralappar samt lite klammer. Arbetsinsatsen är nog inte mer än några timmar. Troligen har TS lagt mer tid på att försöka hitta en genväg än den tiden det hade tagit att bara göra jobbet korrekt.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 6 till
  • Laddar…
Panor82
Håller med det finns egentligen inget alternativ till att inte byta kabeln i detta sammanhang.

Ville mest få fram att det finns alternativ till värmefläktar som inte kräver nolla.

Det finns både 230V & 400V motorer till värmefläktar, så en del behöver inte Nolla. Bild av tre fläktmotorer med specifikationer: 10/40W 400V, 25W 240V och 22W 380/440V. Alla med olika spänningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Purre och 2 till
  • Laddar…
A
Alla trefasiga motorer är ju balanserade oavsett vilken spänning lindningarna är gjorda för. Det är nog mer det Purre är inne på i inlägg 91.

Magnus E K
Panor82 Panor82 skrev:
Enligt ritning som är bifogad i förra inlägget och Elbjörn sida är motorn 400V:
[länk]

Är det säkert att du just har den modellen som inte behöver nolla?
Oj, det verkar som jag har helt fel. Ville bestämt minnas att jag undersökte detta efter att jag skaffat min hösten 2019. Eller så finns det flera olika till utseende och effekt likadana modeller. Det är ju positivt om det inte behövs nolla; slipper oroa mig för att fläkten pajar (med åtföljande härdsmälta i värmeelementen) om jag skulle få nollsläpp.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Oj, det verkar som jag har helt fel. Ville bestämt minnas att jag undersökte detta efter att jag skaffat min hösten 2019. Eller så finns det flera olika till utseende och effekt likadana modeller. Det är ju positivt om det inte behövs nolla; slipper oroa mig för att fläkten pajar (med åtföljande härdsmälta i värmeelementen) om jag skulle få nollsläpp.
Jag tror att du inte behöver vara rädd för nollsläpp, det är mycket ovanligt och sker mest på lite grövre anslutningar.

Magnus E K Magnus E K skrev:
(med åtföljande härdsmälta i värmeelementen)
Det lär den ha skydd för, om inte annat så sitter det säkert en temperatursäkring där. Fläktar kan stanna av andra orsaker än nollsläpp.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.