Hej!
Undrar om anslutningen i pumpbrunnen är okej utförd av elektriker, kommer in en vit stel sladd ca. 50cm löst en bit ner i brunnen och på denna sitter det sedan ett skarvuttag där pumpen sedan är ansluten.
Kan det vara okej?
Typ ett sådant:
https://www.biltema.se/bygg/elinsta...zeZQ9KpgxXzZsjaZQsWCCMG2V3sdUSHAaAiWUEALw_wcB
Undrar om anslutningen i pumpbrunnen är okej utförd av elektriker, kommer in en vit stel sladd ca. 50cm löst en bit ner i brunnen och på denna sitter det sedan ett skarvuttag där pumpen sedan är ansluten.
Kan det vara okej?
Typ ett sådant:
https://www.biltema.se/bygg/elinsta...zeZQ9KpgxXzZsjaZQsWCCMG2V3sdUSHAaAiWUEALw_wcB
Redigerat:
Väldigt skum lösning.Jag satte en stolpe tryck 95x95 med vanligt vägguttag(ip 54) så gjorde jag som en lite "hatt"som skydd för regnvatten.ranzor skrev:
Men hoppas det sitter ett övsvämningskydd i pumpbrunnen annars hade nog elektrikern en väldigt dålig dag😢ranzor skrev:
Jag tror inte att man får sätta en sådan hona på en installationskabel. Och installationskabeln skall inte hänga löst utan klamras. Med det sagt lär det i praktiken inte vara någon större fara. Du kommer troligen inte lyfta på locket till pumpbrunnen och röra på kabeln speciellt ofta. Så jag skulle säga att det är formellt fel och inte snyggt gjort, men inte farligt.
Riktigt dålig lösning skulle jag säga. Känns som en tidsfråga innan det kommer in fukt i den där kontakten och löser jfb.
Vet ej exakt vad regler och lagar säger, men jag hade inte godtagit den där installationen i ett så pass fuktigt miljö som en pumpbrunn. Jag hade bett om en fast anslutning av pumpen. Skarvad med krympslang med smältlim i.
Vet ej exakt vad regler och lagar säger, men jag hade inte godtagit den där installationen i ett så pass fuktigt miljö som en pumpbrunn. Jag hade bett om en fast anslutning av pumpen. Skarvad med krympslang med smältlim i.
Då ska det vara en arbetsbrytare ovan jord. Sätter alltid en brytare med lampa, som vändes mot huset, då syns det om pumpen är strömlös. Drar alltid fram en 5 ledare och kopplar in en larmvippa som påverkar en signal i källare eller i centralen. Pump och larm ska ha varsin säkring och det går bra med en 3-poligt brytare för att bryta allt i pumpgropen. ( pump och larm )Nilstyko skrev:
Riktigt dålig lösning skulle jag säga. Känns som en tidsfråga innan det kommer in fukt i den där kontakten och löser jfb.
Klicka här för att svara