Nej ser man på de länkade är det snarare säkert inte spole 400 V på dem, men TS kanske har uttag med nolla tillgängligt så det går att ordna.

Jag har för tillfället ingen nolla i centralen i garaget men matarkabeln och centralen skall bytas inom kort till 5-ledare.

Men såvitt jag kan se och förstå finns det ingen nolla i tvätten.

Är inte på något vis låst till just detta motorskydd. Råkade bara hitta det, finns det annat som passar bättre kör jag på det.

Pen Pen skrev:
Vad tror ni om denna?

[länk]

Den finns ju även utan kapsling och vad jag kan se finns där ingen anslutning för nolla. Obs att förskruvningar M25 måste köpas till.
Det går ju fint men bör kanske då kompletteras med underspänningsutlösare 400 V som finns i tillbehör för den.

Tittar man på bilden ifrån länkade motorskyddet på Elbutik så ser man att anslutningen till nollan är uppe på höger sida.

Som sagt, inom kort kommer den gamla 4-ledar matningen bytas ut till 5-ledare men spelar det någon roll i detta fall? Finns ju ingen nolla att ansluta till på tvätten.

Har jag någon större nytta av nolla annars gällande säkerheten osv. Tvätten kommer stå inbyggd i ett skåp och när jag i 99% av fallen använder den är jag inte mer än ett par meter bort från start/stoppknapparna. Skulle maskinen ex råka sättas på av misstag händer inger mer än att den står och går i skåpet. Finns inga farliga roterande delar eller liknande att lyckas fastna i om den skulle råka hoppa igång efter ex ett strömavbrott osv.

H hc77 skrev:
Jag har för tillfället ingen nolla i centralen i garaget men matarkabeln och centralen skall bytas inom kort till 5-ledare.

Men såvitt jag kan se och förstå finns det ingen nolla i tvätten.

Är inte på något vis låst till just detta motorskydd. Råkade bara hitta det, finns det annat som passar bättre kör jag på det.
Det du skriver här är märkligt, om du har en central i garaget kan du ordna trefasuttag med nolla oavsett ev matning. Nu har det inte så mycket med ditt motorskydd att göra om du väljer ett manuellt likt det Pen har i länken så spelar nollan ingen roll. Däremot kan det vara vettigt att ha underspänningsutlösning på maskiner som inte är avsedda att gå kontinuerligt. Sånt skydd kan du med fördel använda en typ som använder 400 V för spolen och därför oberoende nolla även om den finns tillgänglig.

Fel skrivit av mig. Har ju idag 4-ledare med nolla och jord i samma kabel.

Motorskyddet kan dock lämpligen dimensioneras efter att central och matning med 5-ledare kommer installeras inom kort. Som tur var inte av mig. Kunskapen är som ni märker alldeles för dålig för det. Mer om nuvarande och byte av central kan ni se här:

https://www.byggahus.se/forum/threads/ny-elcentral-4-ledare-230v-i-innertak-med-isolering.334304/

Funderingen jag hade var mer om det ens är lönt med ett motorskydd med nollspänningsutlösare när motorn bara har ingång för tre faser +jord?

NOLLspänningsutlösare har inget att göra med NOLLan.
Nollspänningsutlösare gör att maskinen stannar vid ett strömavbrott och förblir avstängd när strömmen kommer tillbaka.
Spänningen till nollspänningsutlösare kan tas mellan 2 faser (400 V) eller mellan en fas och nollan (230V)

Det är klart lönt med motorskydd oavsett, det räddar motorn vid fasbortfall. Nollspänningsutlösare är väl inte helt nödvändigt bara man kommer ihåg att trycka på stopp när det blir elavbrott.

Motorskyddet dimensioneras efter motorn, INTE om det är 4 eller 5 ledare fram till centralen, efter centralen har du 5 ledarsystem till ditt trefasuttag. ALL eldistribution i Sverige börjar med 4 ledarsystem i transformatorkiosken, sedan någonstans på vägen till sista elcentralen eller i sista elcentralen så delas det upp till 5 ledarsystem.

Protte

Det är ju samma fabrikat på alla 3, hjälpkontakten har du ingen nytta av med traderaauktionen kanske blir billigast.
Är 9-14 A rätt för motorn?

Protte

Anledningen till att jag la in alla 3 länkar var för att all info ev. inte fanns med i Tradera annonsen.

Gamla motorskyddet var ställt på cirka 13A och motorn uppskattade någon här i tråden till cirka 5kw.

Behållaren under är mest troligen en spill behållare.
Det borde sitta en typskylt inne i tvätten någonstans.
Tryckte går o ställa genom att byta munstycket i lansen, dock behöver du veta flödet liter per min samt trycket för o få rätt munstycke för vad din tvätt klarar.

Jag skulle inte byggt om elen, många gamla tvättar går tills man stänger av dem så det äe inte säkert att din har en tryckvakt.

Finns många firmor som säljer o servar o renoverar högtryckstvättar, du kanske kan ta den till en sådan för konsultation eller prisförslag på service o rep.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.