Byggahus.se

En till fråga om saltade materialkostnader

18k läst  149 svar

1. S
    Medlem Nivå 6
    Har varit väldigt nöjd med elektrikern som varit här, men räkningen känns något saltad när det kommer till materialet. Jämfört med onlinebutiker som elbutik.se är allting ungefär dubbelt så dyrt, men även jämfört med t.ex. Clas Ohlson är det ett påslag med ungefär 80%. Rabatten på 20% kan man kvitta rakt av mot momsen som sedan tillkommer på 25%.

Läst tidigare trådar på ämnet att vid billig timpenning får man räkna med påslag på materialet, men jag har betalat 545 + moms i timmen så känner inte att timpriset är en faktor. Bifogar faktura, tankar?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_0414.JPG

Själva jobbet var delat på två, där de tidigare momenten innehållit rätt lite material men mer arbetstid (därav bara fem timmar för slutinstallation)

• Laddar…
  2. E
    Medlem · Nivå 18
    Tankar:
    1. Vad var avtalat ang. materialinköp?
    2. Framför dina synpunkter till firman och se om det går att pruta på materialkostnaden.

• Laddar…
  3. S
    Medlem Nivå 6
    Några jämförelseexempel:

Schneider Exxact Vägguttag 2-V, jordat.
    Kod:
    Clas Ohlson: 129:-
    Elbutik.se: 89.5:-
    Via firman: 222:-
    Hager dvärgbrytare C, 10A, 2-polig
    Kod:
    Elbutik.se: 480:-
    Via firman: 1105:-

4. A
    Medlem · Nivå 9
    Det finns flertal trådar om materialpåslag, så jag tänkte inte kommentera just det.

Dock så undrar jag varför elektrikern satt in en 2-polig säkring, artikel# 2106257 (480 kr inkl moms på elbutik) när man oftast, om plats finns, kan köpa en mycket billigare 3-polig version av samma säkring och lämna en pol oanvänd. Då hamnar kostnaden på 262 kr istället.

Känns ju inte som om elektrikern värnat om kundens pengar, om nu inte det var ont om plats och en modul i kapslingen kunnat offras.

• Laddar…
  5. S
    Medlem Nivå 6
    Inget uttalat runt materialkostnader tyvärr, jag erbjöd mig att göra inköpen men fick svaret att de bara ville köra egna grejor. Första gången jag tagit in elektriker, materialkostnadsdiskussion kommer definitivt hållas nästa gång. Ska absolut höra av mig dit, men de har stängt hela juli så kommer behöva betala fakturan innan de kommer tillbaka och går att få kontakt med.

• Laddar…
  6. S
    Medlem Nivå 6
    Ingen aning faktiskt, han fick fria händer att göra det som behövdes. Dock ser det ju väldigt rimligt ut att han skulle kunna använt en trea här?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Screenshot 2019-07-04 at 19.32.55.png

• Laddar…
  7. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 15
    Eftersom ni inte hade ett avtal om priset ska du enligt konsumenttjänstlagen betala vad som är skäligt för materialet. Fakturan får du se som firmans förslag på vad de ser som ett skäligt pris. Betalar du så har du godtagit att priset är skäligt.

Menar du att priset inte är skäligt så kontakta firman och meddela detta genom att bestrida den oskäliga delen. Betala resten av fakturan.

Sedan får firman ta ditt bud eller driva ärendet vidare. T ex genom att förhandla med dig eller skicka kravbrev. I slutändan får de gå till tingsrätten om det vill ha mer pengar. Hur tinget bedömer skäligheten är nog rätt oklart.

8. D
    Medlem · Nivå 18
    Nackdelen med dessa höga påslag är ju förutom påslagen, att elektrikern tjänar på att använda dyrt material.

9. E
    Medlem Nivå 1
    En tanke till... Om nåt av detta materialet går sönder eller på annat sätt blir obrukbart. Då ringer man samma elektriker som kommer och byter det gratis på garantin. Det tänker inte privatkunder på tyvärr.
    Är i denna branschen själv, och sätter man upp billiga grejer så kan man anställa en person som åker runt och byter prylar på garantin=dålig affär. Jag anser att denna fakturan är i överkant men inte helt orimlig.
    Sen vilken elektriker sätter en hagersäkring när resten är Från garo? Där blir man ledsen i elektrikerögat.

En tanke till. Vad tror ni mataffärer och klädaffärer har för påslag? Prutar ni där också?

10. tommib
    Självbyggare · Nivå 21
    Det är absolut inte det värsta som synts här, men det är över skamgränsen tycker jag. Kring 100 procent påslag på enkelt verifierbara produkter och dessutom mage att hävda att kunden får rabatt.

Ett typexempel på varför privatkunder tycker illa om hantverkare.

Apropå garantin så ser jag inte mycket där som skulle kräva någon form av garanti utöver vanliga produktgarantier. Dessutom oprofessionellt att välja tvåpolig brytare med tanke på priset, som redan påpekats.

11. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 15
    De får naturligtvis ha vilket påslag de vill men det blir inte affär om de tar oskäligt betalt. Levererar de som en del av en tjänst hem matvaror till mig utan överenskommelse om priset får vi ta en diskussion vad som är ett skäligt pris.

• Laddar…
  12. S
    Medlem Nivå 6
    Har inga invändningar mot materialval, där får man lita på expertisen och kommer alltid vara i beroendeställning. Det som skaver är att det, på grund av att jag inte uttryckligen förhandlat om materialpris, blev nästan dubbelt så dyrt jämfört med samma prylar över disk på exempelvis Clas Ohlson. Jag gissar att elfirman kanske betalar hälften (?) av det priset, vilket innebär att mitt pris snarare är 4 ggr vad de betalar snarare än dubbelt.

13. X
    Medlem Nivå 8
    Dina argument är väldigt dåliga. En hager brytare från elbutik.se går väl inte sönder fortare än vart nu elektrikern har köpt sin?
    Påslagen är inte problemet, problemet är att konsumenten kunde köpa exakt samma produkt till väsentligt billigare pris.
    Men för att vända på ditt dåliga argument, hade du inte reagerat om du köpt en matkassa och mjölken kostade 30:-/l?

@Setomidor
    Jag hade aldrig betalt hela den fakturan, gör som Clas säger, betala det du tycker är skäligt med hänvisning till elbutiks priser och bestrid resten. Låt dom inte komma undan med detta, för då fortsätter beteendet.

14. D
    Medlem · Nivå 18
    Jämförelser som dykt upp tidigare visar att det verkliga priset ligger i nivå med elbutik.se. Så räkna med att de priserna är ungefär vad elektrikern har betalat.

15. X
    Medlem Nivå 8
    Jag hade skämts om jag tog mer betalt till kund för material än vad de själva skulle kunna köpa in det för på konsumentsiter.
    Jag blir lycklig var gång kunder frågar om de själva kan köpa in materialet, så länge de köper exakt de produkter jag säger åt dom att köpa.