S
hej, min slipmaskin, Bosch PSS 250 AE, 250W, dog plötsligt.
Bosch PSS 250 AE slipmaskin på ett bord, visar tydligt märkningen och tillståndet efter rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har mätt lite med voltmeter och tror att problemet ligger i att reglage för variabel hastighet har givit upp. Spänning finns fram till det reglaget, men ej efter.

Bild på innanmäte (efter ordentlig rengöring med tryckluft!). Reglaget längst till höger.
Öppnad Bosch PSS 250 AE slipmaskin med synligt kretskort och hastighetsreglage.
Skapa konto

Närbild på kretskortet
Rengjort kretskort inuti slipmaskin med fokus på variabelhastighetsreglage.
Skapa konto

Andra sidan av kortet
Närbild av ett kretskort från Bosch PSS 250 AE slipmaskin med fokus på variabelhastighetsreglaget.
Skapa konto

Om jag kopplar förbi det kretskortet går motorn, vilket jag testat. Dvs jag lade en ledare mellan inkommande och utgående vit kabel.

Fråga: möjligt att få maskinen att gå en sommar till genom att koppla förbi reglaget? Helt enkelt strunta i att kunna variera hastigheten? Eller kommer maskinen gå bananas?

Säg till om mer info behövs.

Bästa svaret

Inget problem att koppla förbi den om du nöjer dig med fullvarv. Den ser ut att kunna hålla länge till inte bara en sommar.

S
Låter bra. Visste inte om komponenterna på kretskortet hade någon annan viktig funktion. Har nog kört på maxfart 99 % av tiden ändå. Vill jag vara försiktig handslipar jag.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
S
Kan meddela till eftervärlden att det gick alldeles utmärkt att koppla förbi varvtalsreglaget. Nu full spätta hela tiden.

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
För en del år sedan "reparerade" jag en planslip, av lite annorlunda modell.

Problemet var att det hade kommit så mycket slipdamm i strömbrytaren, att den inte gick att manövrera. Jag plockade isär den, och försökte rensa brytaren. Jag reflekterade lite slött att det var otroligt långa skruvar som höll "locket" till brytaren.

Var lite osäker på om jag hade fått bort tillräckligt med damm, så jag provkörde innan jag skruvade på locket.

Maskinen exploderade, rotorn flög i en bana genom rummet, små brickor och andra småprylar från motorn landade i hela rummet. Det blev en blå blixt när kolen slog ihop.

De långa skruvarna höll inte bara locket, utan höll ihop hela motorn. Så när jag startade den utan skruvar, och excenteraxelsn som skapar vibrationen gick igång så slets motorn i bitar. Jag fick aldrig ihop den igen.

S
H hempularen skrev:
För en del år sedan "reparerade" jag en planslip, av lite annorlunda modell.

Problemet var att det hade kommit så mycket slipdamm i strömbrytaren, att den inte gick att manövrera. Jag plockade isär den, och försökte rensa brytaren. Jag reflekterade lite slött att det var otroligt långa skruvar som höll "locket" till brytaren.

Var lite osäker på om jag hade fått bort tillräckligt med damm, så jag provkörde innan jag skruvade på locket.

Maskinen exploderade, rotorn flög i en bana genom rummet, små brickor och andra småprylar från motorn landade i hela rummet. Det blev en blå blixt när kolen slog ihop.

De långa skruvarna höll inte bara locket, utan höll ihop hela motorn. Så när jag startade den utan skruvar, och excenteraxelsn som skapar vibrationen gick igång så slets motorn i bitar. Jag fick aldrig ihop den igen.
Vilken grej. Man behöver rengöra sin planslip i tid, kanske sensmoralen är. Och inte starta oscillerande motorer utan att de är fästa ordentligt :rofl:

S
J jimmie.p skrev:
Ett litet tips om du vill ha varvtalsreglering, Bosch säljer reservdelar på [länk]
Men det kostar ju pengar att köpa delar...:D och det tar tid innan man får dem - och bara professionella får installera delarna...så då blir det mera pengar och tid som går åt...:sweat:
Skämt åsido, är det ju en utmärkt idé att köpa ny del istället för att köpa helt ny maskin, tack för tipset. (y)

Huruvida du är professionell nog kan du ju som tur är avgöra själv.

• Gilla
stugfar
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.