I vår hantverkarbyggda familjestuga från 1965 (allt orört förutom duschens ytskikt...) finns/fanns i ett förråd ett gammalt "motoruttag" avsäkrat 3×16A, som nu är demonterat till förmån för nytt 16A-uttag. Dock tycks elektrikern då det begav sig ha använts sig av andra kabelfärger än jag tolkar brukligt . Uppmätning ger följande resultat (se bild):
Svart-Grön = ca 400V
Grön-Gulgrön = ca 400V
Svart-Gulgrön = ca 400V
Svart-Röd = ca 230V
Svarr-Grå (ej använd) = ca 230V
Röd-Grå = 0V
Således är svart, grön och gulgrön faser och röd och grå nolla eller jord. Hur vet jag vilken kabel som är jord resp nolla med detta färgval?
Visst kan jag ansluta faskablarna till L1, L2 och L3 och vid behov kasta om två trådar ifall det inte funkar? Har dock ingen 3-fasmotor att kolla med. Hur reagerar t ex en elbilsladdare på felvända faser?
Nä, jag har inte elbehörighet men är en säkerhetsreflekterande läskunnig civilingenjör med hyfsat praktisk läggning även om el aldrig har varit det jag brunnit för... Och blir det någon grad av osäkerhet lovar jag att kontakta en elektriker. Jag råkar nämligen ha en besökande idrottshjälte som skulle behöva ladda sin elbil med mer än 230V vilket jag trodde mig kunna erbjuda. Om jag räknar rätt får man ut max 2,3 kW med 230V 10A och närmare 11kW med 400V 16A...
Svart-Grön = ca 400V
Grön-Gulgrön = ca 400V
Svart-Gulgrön = ca 400V
Svart-Röd = ca 230V
Röd-Grå = 0V
Således är svart, grön och gulgrön faser och röd och grå nolla eller jord. Hur vet jag vilken kabel som är jord resp nolla med detta färgval?
Visst kan jag ansluta faskablarna till L1, L2 och L3 och vid behov kasta om två trådar ifall det inte funkar? Har dock ingen 3-fasmotor att kolla med. Hur reagerar t ex en elbilsladdare på felvända faser?
Nä, jag har inte elbehörighet men är en säkerhetsreflekterande läskunnig civilingenjör med hyfsat praktisk läggning även om el aldrig har varit det jag brunnit för... Och blir det någon grad av osäkerhet lovar jag att kontakta en elektriker. Jag råkar nämligen ha en besökande idrottshjälte som skulle behöva ladda sin elbil med mer än 230V vilket jag trodde mig kunna erbjuda. Om jag räknar rätt får man ut max 2,3 kW med 230V 10A och närmare 11kW med 400V 16A...
Om grå inte används alls, men uppför sig som nolla, så borde ju den vara skyddsjord — om det ens finns någon sådan (1965 års standard, sa du? Inte lika vanligt med skyddsjord då.) Mindre troligt att man kopplat trefas utan nolla.
Mot det talar förstås skärmen som sitter hoptvinnad med röd ledare, vilket är ologiskt.
Men hur ser det ut i andra änden, alltså i elcentralen?
Mot det talar förstås skärmen som sitter hoptvinnad med röd ledare, vilket är ologiskt.
Men hur ser det ut i andra änden, alltså i elcentralen?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Det är det avgörande, alla kopplingspunkter fram till centraler om det finns sådana. Då får vi veta om grå är tänkt som nolla eller skyddsjord eller om den bara är fulnollad någonstans. Då kan man passa på och anpassa färgerna lite.ricebridge skrev:
Svart-Grå-Röd-Gul-Grön är en normal färguppsättning i en kabel från 60-talet. Det som sticker ut här är den gröna randen på den gula ledaren, som gör den till gulgrön. Jag har aldrig sett en sån förut, kabel med både röd och gulgrön! Unikt!
Annars är färgvalet standard för nådens år -65, röd jord och grå/vit nolla.
Annars är färgvalet standard för nådens år -65, röd jord och grå/vit nolla.
Du måste se efter hur det är gjort i matande ände centralen och ev dosor, skarvar på vägen det är enda rätta som vi alltid framhåller här på forumet. Dina mätningar är bra och logiska, röd och biledaren är så gott som säkert jord stämmer väl med tiden det är från. Och sätter du ett nytt uttag se till att koppla in grå som nolla i centralen om det inte är gjort redan. Förr var det relativt ovanligt med nolla i trefasuttagen så även det stämmer bra. Laddaren tar rimligtvis inte hänsyn till fasföljden så i det fallet behöver du inte oroa dig, men bra att hålla den rätt i uttaget ändå på sikt.
Sen som lite kuriosa ska du se den du kallar gulgrön som rent gul det är så kabeln är gjord och den gröna smittan har inget med nutida gröngul jordledare att göra. Och vanligt använd färgkodning du har där dvs röd jord och svart, grön, gul faser och grå nolla om den använts. En kabel med röd och gröngul har aldrig funnits och särskilt inte vid tiden -65 om runt -70 kunde man tänkt sig någon lapsus i tillverkningen då skiftet infördes på allvar.
Sen som lite kuriosa ska du se den du kallar gulgrön som rent gul det är så kabeln är gjord och den gröna smittan har inget med nutida gröngul jordledare att göra. Och vanligt använd färgkodning du har där dvs röd jord och svart, grön, gul faser och grå nolla om den använts. En kabel med röd och gröngul har aldrig funnits och särskilt inte vid tiden -65 om runt -70 kunde man tänkt sig någon lapsus i tillverkningen då skiftet infördes på allvar.
Stort tack för imponerande snabba OCH vägledande svar.
Ja, ju tolkade den gula med smalt grönt streck som gulgrön vilket rörde till det i mitt hiäuvud och skapade misstro mot allt.
3-fasuttaget "sitter " 1 dm från undercentralen utan annat delat krafs så det förenklar något kontrollen av inkopplingen där.
Är det något jag borde veta gällande detaljen om färgmatchning mot L1, L2 resp L3 samt hur jag kan kontrollera att de "ligger rätt"?
Ja, ju tolkade den gula med smalt grönt streck som gulgrön vilket rörde till det i mitt hiäuvud och skapade misstro mot allt.
3-fasuttaget "sitter " 1 dm från undercentralen utan annat delat krafs så det förenklar något kontrollen av inkopplingen där.
Är det något jag borde veta gällande detaljen om färgmatchning mot L1, L2 resp L3 samt hur jag kan kontrollera att de "ligger rätt"?
Är det en vanlig central med proppar i matris och kolumner tre i höjd kan du lägga L1-L2-L3 i uttaget som de i så fall är inkopplade uppifrån och ned i centralen. Är det en typ med orientering i sidled följer du vänster mot höger på samma sätt. Följden kan ändå vara fel men då ligger det fackmässigt rätt i ordning och ev ändring kan göras uppströms på lämpligt ställe i matningar till centralerna i stället och bli rätt över större delar på en gång.
Ok. Logik är fantastiskt, det gillar jag.
Fick på bryggan ikväll veta att en stuggranne är elektriker men tyvärr inte hemma så jag tog mig en försiktig titt i undercentralen enligt vägledningen, med följande slutsats (se bild och den högra säkringsraden samt grå kabel synlig från bildens högra underkant upp till vänster överkant):
Gul = L1
Svart = L2
Grön = L3
Grå (= 0) är ansluten i undercentralen och därtill på egen skena skild från jord (röd). M a o bara att skala i andra ändan och ansluta till "0"- kontakten i nya 3-fasuttaget.
Ska blanka kabeln fortsatt vara tvinnad med röd?
Fick på bryggan ikväll veta att en stuggranne är elektriker men tyvärr inte hemma så jag tog mig en försiktig titt i undercentralen enligt vägledningen, med följande slutsats (se bild och den högra säkringsraden samt grå kabel synlig från bildens högra underkant upp till vänster överkant):
Gul = L1
Svart = L2
Grön = L3
Grå (= 0) är ansluten i undercentralen och därtill på egen skena skild från jord (röd). M a o bara att skala i andra ändan och ansluta till "0"- kontakten i nya 3-fasuttaget.
Ska blanka kabeln fortsatt vara tvinnad med röd?
Det är ingen Gul/Grön!
Den har bara blivit färgad av grön ledare! Grön rand är för smal på Gul ledare.
2:a på den, nu när jag läst hela tråden.
Den har bara blivit färgad av grön ledare! Grön rand är för smal på Gul ledare.
2:a på den, nu när jag läst hela tråden.
Redigerat:
Har elektrikern satt upp ett nytt 3fas uttag(europakoppling/CEE) men bara använt 4trådar eller jag har missuppfattat det?P Pistvakt skrev:I vår hantverkarbyggda familjestuga från 1965 (allt orört förutom duschens ytskikt...) finns/fanns i ett förråd ett gammalt "motoruttag" avsäkrat 3×16A, som nu är demonterat till förmån för nytt 16A-uttag. Dock tycks elektrikern då det begav sig ha använts sig av andra kabelfärger än jag tolkar brukligt . Uppmätning ger följande resultat (se bild):
Svart-Grön = ca 400V
Grön-Gulgrön = ca 400V
Svart-Gulgrön = ca 400V
Svart-Röd = ca 230V
Röd-Grå = 0V
De motoruttag man hade förr så användes inte nollan, så kolla att den är riktigt ansluten