Hej !

Ska dra ut ström till hundhuset för element lampor och div så grejjer.
Har redan nu ett 380/16A uttag som sitter på väggen bredvid elskåpet så jag tänkte slita ner det och skicka den kabeln över till hundhuset istället.
Hade tänkt gräva ner kabeln och lägga i rör, men vad skall jag ha för kabel samt dimension ?

Hade funderingar på att spänna över en vajer och dra kabeln där för att slippa gräva.
Är det ens godkänt ?

Vilken kabel du ska ha beror på i första hand på hur långt det är och hur stor belastning det blir. Om huset blir bra isolerat kan du räkna med ca 60 - 70 Watt/m2 belysningen är i stort försumbar. Men säg att det blir 10m2 så klarar du dig med en 5g2,5 även om du vill ha lite mer grejer.
Gräv ner ett rör och dra kabeln i marken (även om det är tråkigt och jobbigt att gräva) det är betydligt bättre än att ha nått som hänger och slänger i luften, oavsett om det är tillåtet eller ej.

E elmont skrev:
Vilken kabel du ska ha beror på i första hand på hur långt det är och hur stor belastning det blir. Om huset blir bra isolerat kan du räkna med ca 60 - 70 Watt/m2 belysningen är i stort försumbar. Men säg att det blir 10m2 så klarar du dig med en 5g2,5 även om du vill ha lite mer grejer.
Gräv ner ett rör och dra kabeln i marken (även om det är tråkigt och jobbigt att gräva) det är betydligt bättre än att ha nått som hänger och slänger i luften, oavsett om det är tillåtet eller ej.
Belastningen blir inte så stor skulle jag kunna tro. Den delen som blir till hundarna är 6kvm och kommer isoleras på bra, blir 1 element där inne 1 lampa, kanske något uttag för laddning av pejlar och div, 1 lampa som lyser upp hundgården.
Den andra delen blir förråd men ingen värme och bara 1-2 lampor inne.
Utsidan blir nog 10-15 LED spottar i underspikningen.
Utöver detta blir det inget mer..

Längden blir vid grävning 20-25m, hade tänkt sätta något liknande som Malmbergs färdig normcentral 2x12 med JFB. Hade tänkte dra med 5G6 utifall man vill dra vidare till "snickarboa" som ligger vägg i vägg..

Din "plan" är helt OK :ok:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.