Självbyggare
· Stockholm
· 10 290 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det har funnits CEE 3-fas uttag som brukar vara röda men i vitt utförande.
Men ska ni ha bruna elprylar så går det måla ett vanligt med brunfärg.
Kanske skulle vara möjligt att gömma ett CEE i ett gammalt 25 A gjutjärns uttag.
Protte
Men ska ni ha bruna elprylar så går det måla ett vanligt med brunfärg.
Kanske skulle vara möjligt att gömma ett CEE i ett gammalt 25 A gjutjärns uttag.
Protte
Ett CEE uttag i en öppningsbar gjutjärnslåda av det gamla slaget skulle nog kunna funka.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Gjutjärnsdosor med hel porslinsinsatas är 100 % säkra. Skulle porslinet vara skadat går det koppla med WAGO & Company.X xLnT skrev:
Fanns ju bruna backelitdosor också. Dosor finns ju i aluminium också att köpa nya.
Ska du ha textilklädd kabel också?
Jag har slängt rubbet
Ja, tänkte det.prototypen skrev:
Vet att det finns aluminium, men vill gärna ha något som passar utseendemässigt.
Kommer att bli lite imponerad om du lyckas få tag i en värmepump som matchar också.
Vattenpumpen blir nog inga problem, en gammal ringpump med ASEA-motor går nog att hitta på blocket.
Vattenpumpen blir nog inga problem, en gammal ringpump med ASEA-motor går nog att hitta på blocket.
Fast anslutning skall det vara till de fasta maskinerna, speciellt om man vill ha äldre stil, förr användes inte kontaktdon alls i sådana sammanhang!X xLnT skrev:
Platta (Arbets-)brytare i aluminium/gjutjärn med "flaggmanöver" på sidan har funnits läge, kan målas bruna om så önskas. Inte olika "i princip" de moderna i plast, men en helt annan känsla med runda hörn... Går helt klart att få ihop med "gammal stil". Leta på skrotar, fråga några gamla elinstallatörsfirmor etc. I Göteborg fanns det en tid en skrot som var lite mer inriktad på el-prylar, rostfritt mm, men den tog slut, tråkigt nog. Jag vet inte om Sydsverige kan ha något liknande.
De gamla "halvrunda" brytarna i bakelit (knivbrytare) är/går att serva/smörja upp mekaniskt om man är bra på sådant, men inget att rekommendera trots allt. Det finns risk att en kniv av de 3 inte följer med vid brytning vid vissa inre skador.
Om stilen är noga går det att köpa silicon-strumpa att trä utanpå kabel så den ser tygomspunnen ut, innan man målar den förstås. Klammer måste vara JR (rostfria), om inte stilen skall vara så gammal att man får klippa till egna mässingremsor med en skruv på varje sida.
Alla skruv måste givetvis vara spårskruv - krysskalle är något modernt...
Skall stilen vara "Väldigt gammal" (värmepump ???) så blir det att beställa en skiva marmor med rätt mått och håltagning, svarva handtag i mässing och bakelit, men sätta moderna, säkra, vridbrytare på baksidan, men då talar vi väl närmast separata ledningar på porslinsknopp i källartaket, något som idag bara medger max 50V, och det lär inte värmepumpen fixa ;-)
/Erfaren från museiefartyg...
Jag sitter och skissar lite på dragningen, men har stött på ett litet hinder ni kanske kan hjälpa mig med?
Såhär ser de tre väggarna ut jag tänkt dra på.
på bilden uppe till höger hade jag tänkt komma ner med matningen till vänster, gå upp igen till taklampan, men även ha ett uttag under brytaren till lampan.
Nu finns det inga brytare som har två anslutningar uppe och en nere, det finns bara med en genomföring uppe och en nere.
Hur gör man snyggast för att få uttag under brytaren?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
på bilden uppe till höger hade jag tänkt komma ner med matningen till vänster, gå upp igen till taklampan, men även ha ett uttag under brytaren till lampan.
Nu finns det inga brytare som har två anslutningar uppe och en nere, det finns bara med en genomföring uppe och en nere.
Du lär inte lyckas måla en silkonstrumpa.S Soltorp40 skrev:Fast anslutning skall det vara till de fasta maskinerna, speciellt om man vill ha äldre stil, förr användes inte kontaktdon alls i sådana sammanhang!
Platta (Arbets-)brytare i aluminium/gjutjärn med "flaggmanöver" på sidan har funnits läge, kan målas bruna om så önskas. Inte olika "i princip" de moderna i plast, men en helt annan känsla med runda hörn... Går helt klart att få ihop med "gammal stil". Leta på skrotar, fråga några gamla elinstallatörsfirmor etc. I Göteborg fanns det en tid en skrot som var lite mer inriktad på el-prylar, rostfritt mm, men den tog slut, tråkigt nog. Jag vet inte om Sydsverige kan ha något liknande.
De gamla "halvrunda" brytarna i bakelit (knivbrytare) är/går att serva/smörja upp mekaniskt om man är bra på sådant, men inget att rekommendera trots allt. Det finns risk att en kniv av de 3 inte följer med vid brytning vid vissa inre skador.
Om stilen är noga går det att köpa silicon-strumpa att trä utanpå kabel så den ser tygomspunnen ut, innan man målar den förstås. Klammer måste vara JR (rostfria), om inte stilen skall vara så gammal att man får klippa till egna mässingremsor med en skruv på varje sida.
Alla skruv måste givetvis vara spårskruv - krysskalle är något modernt...
Skall stilen vara "Väldigt gammal" (värmepump ???) så blir det att beställa en skiva marmor med rätt mått och håltagning, svarva handtag i mässing och bakelit, men sätta moderna, säkra, vridbrytare på baksidan, men då talar vi väl närmast separata ledningar på porslinsknopp i källartaket, något som idag bara medger max 50V, och det lär inte värmepumpen fixa ;-)
/Erfaren från museiefartyg...
Ska du som du vill vara tidstypisk får du sätta en dosa uppe och bara en kabel nedåt. Och i den tidens terminologi var det en dosa nr:5. De har två ingångar från ena sidan och en på motsatta som du då får sätta nedåt.X xLnT skrev:Jag sitter och skissar lite på dragningen, men har stött på ett litet hinder ni kanske kan hjälpa mig med?
[bild]