Har du bytt plats på kablarna i strömbrytaren också?
Svart ska sitta på P och tändtråden på 1 om det skall vara rätt.

Mikael_L
Z zjiwago skrev:
Nu har en vän med behörighet kollat. Vit är nolla, blå är tändtråd. Så som det var kopplat var alltså fel. Eftersom jag saknar behörighet och kände att det var något lurt är jag glad att jag inte kopplade, ÄVEN om det inte hade spelat någon roll. Fel är fel, och fel ska rättas till.

TAck för alla svar.
Då ger jag inte mycket för din väns behörighet, eller åtminstone erfarenhet.

Blå tändtråd och vit nolla är faktiskt det absolut mest förväntade i en elanläggning från ett hus från den tiden.

Gör nu som jag och elmont skrivit, sätt den vita på N och den blå på L, så blir det rätt.

Ändra inte något i några färger ...förrän du drar ut precis 100% av alla kablar i lägenheten och byter rubbet, vilket du troligen inte behöver göra på minst 30 år.

edit.
Ooops, sorry .. kanske ... :oops:
Nu insåg jag att det du menade med fel kopplat var kanske hur det var kopplat av dig, i den första bilden i tråden... :thinking:

Isåfall är jag helt med på tåget igen, och du kan helt bortse från detta inlägg före min edit. :oops:

Men om det är så att du har omkastade färger i hela lägenheten så blir det ganska mycket att åtgärda. Då är det kanske bättre att notera använda färger på gruppförteckningen så man vet i framtiden. En blandning kan ställa till det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.