Hej,

Jag håller på och ska riva en vägg och behöver koppla ur ett element som sitter på väggen. Elementet är kopplat till en annan vägg (se bild). Hur kopplar jag ur elementet utan att dö?

Mvh

• Ett öppet eluttag med synliga ledningar och klämmor på en vit vägg som är delvis sönderriven.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Steg 1: Åk till varuhuset och köp ett gäng WAGO-kopplingar med fyra ingångar, samt en enkel spänningsmätare
Steg 2: Stäng av den säkring som säkrar elementet. Mät med spänningsmätaren mellan gulgrön och alla andra färger. Är du osäker slå av huvudströmbrytaren.
Steg 3: Skruva av den första av de röda hattarna. Ta bort ledaren till elementet som ska bort. Stoppa övriga ledare från den hatten i en av WAGO. Se till att inga synliga koppartrådar finns.
Steg 4: Gör samma sak med de övriga hattarna.

Färdigt.

Känner du dig bekväm med dessa röda hattar så kan du även återanvända dom och slipper WAGO.
Är du osäker: fråga, fråga, fråga!

• Gilla
Antwerpen
  • Laddar…
A
Du stänger av strömmen och säkerställer att det är strömlöst. Därefter lossar du de röda toppklämmorna genom att vrida moturs, som om du öppnar en kork.
När kabeln är väck så skruvar du tillbaka toppklämmorna

• Gilla
Antwerpen och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Steg 1: Åk till varuhuset och köp ett gäng WAGO-kopplingar med fyra ingångar, samt en enkel spänningsmätare
Steg 2: Stäng av den säkring som säkrar elementet. Mät med spänningsmätaren mellan gulgrön och alla andra färger. Är du osäker slå av huvudströmbrytaren.
Steg 3: Skruva av den första av de röda hattarna. Ta bort ledaren till elementet som ska bort. Stoppa övriga ledare från den hatten i en av WAGO. Se till att inga synliga koppartrådar finns.
Steg 4: Gör samma sak med de övriga hattarna.

Färdigt.

Känner du dig bekväm med dessa röda hattar så kan du även återanvända dom och slipper WAGO.
Är du osäker: fråga, fråga, fråga!
Tack!

A Emil_K skrev:
Du stänger av strömmen och säkerställer att det är strömlöst. Därefter lossar du de röda toppklämmorna genom att vrida moturs, som om du öppnar en kork.
När kabeln är väck så skruvar du tillbaka toppklämmorna
Tack!!

Pröva mätinstrumentet på något du vet är spänningssatt så du vet att instrumentet är schysst. Ha som regel att aldrig röra blanka ledare.

• Gilla
Antwerpen
  • Laddar…
Magnus E K
Mycket bättre att använda Wago-klämmor än att skruva tillbaka de gamla. För att garantera bra kontakt skulle man i så fall behöva skala om alla inblandade ledare. (De gamla "hattar" jag hade i mitt hus gick dessutom ofta sönder när man lossade dem.)

• Gilla
Antwerpen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.