M martinagebjar skrev:
Jag kan inte hitta fler inställningar om motorn än dess nominella frekvens (50Hz760Hz).

Ja, manualen hittar du här: [länk]
Ja som sagt finns inte så mycket att ställa in på den, det kan ju iofs vara bra och passa bra för en bandslip.
Om vi börjar med de olika valen med vippor så kolla att följande är valt förutom givetvis fabriksläge på övriga:

Frekvens - 50 Hz
Multiplikator - 1x
Boost mode - ADJ
Brake - RG
Torque - CT

Boost så att du kan ställa inverkan med pot i låga frekvensområdet vid start.
Brake så det inte av misstag ligger fel och injicerar likström istället för att höja mellanledets spänning vid retardation.
Torque pga att det passar din typ av last, variabla är avsedd för tex pumpar, fläktar där momentet beror kvadratiskt sett till varvtal.

Se sen till att potarna är rätt enligt fabrik i manualen och ändra följande:

ACCEL/DECEL - öka lite tex 3-5 s på dessa.
BOOST - minska till nära 0 som första försök, olastat ska du inte behöva mycket för test.
COMP - slip comp kan du också ställa ner mot 0 så den inte stör, den är vad Pen var inne på tidigare en kompensering så att utfrekvensen höjs med ökande ström/last.

Börja så och om det ändå beter sig likt din filmsnutt kan det nog luta åt fel på omformaren. Vore ju som sagt bra om du hade någon annan motor < 2 kW att kunna snabbtesta med. Du har inte heller tillräckligt med instrument för att få till vettiga mätningar på en PWM utgång men även det såg inte rimligt ut på filmen trots fel instrument. Att du får höga mätvärden är inte så konstigt eftersom PWM drivs av en DC-nivå > 500 V som pulsas ut med olika kvot till motorn.

• Gilla
Keld
  • Laddar…
K Keld skrev:
Konstigt att det heter Variable Torque om det inte är ställbart.
Det finns ingen reglering i den här styrningen. Det man ställer in är om spänningen skall öka linjärt eller kvadratiskt med ökad frekvens. Kvadratiskt passar till laster med varvtalsberoende moment "variable torque" som till exempel fläktar och pumpar.

Jag är nog lite bortskämd med lite mer avancerade riktare, Annars är ju ställbart vridmoment en väldigt användbar funktion.

GK100 GK100 skrev:
Ja som sagt finns inte så mycket att ställa in på den, det kan ju iofs vara bra och passa bra för en bandslip.
Om vi börjar med de olika valen med vippor så kolla att följande är valt förutom givetvis fabriksläge på övriga:

Frekvens - 50 Hz
Multiplikator - 1x
Boost mode - ADJ
Brake - RG
Torque - CT

Boost så att du kan ställa inverkan med pot i låga frekvensområdet vid start.
Brake så det inte av misstag ligger fel och injicerar likström istället för att höja mellanledets spänning vid retardation.
Torque pga att det passar din typ av last, variabla är avsedd för tex pumpar, fläktar där momentet beror kvadratiskt sett till varvtal.

Se sen till att potarna är rätt enligt fabrik i manualen och ändra följande:

ACCEL/DECEL - öka lite tex 3-5 s på dessa.
BOOST - minska till nära 0 som första försök, olastat ska du inte behöva mycket för test.
COMP - slip comp kan du också ställa ner mot 0 så den inte stör, den är vad Pen var inne på tidigare en kompensering så att utfrekvensen höjs med ökande ström/last.

Börja så och om det ändå beter sig likt din filmsnutt kan det nog luta åt fel på omformaren. Vore ju som sagt bra om du hade någon annan motor < 2 kW att kunna snabbtesta med. Du har inte heller tillräckligt med instrument för att få till vettiga mätningar på en PWM utgång men även det såg inte rimligt ut på filmen trots fel instrument. Att du får höga mätvärden är inte så konstigt eftersom PWM drivs av en DC-nivå > 500 V som pulsas ut med olika kvot till motorn.
Tack för ett väldigt utförligt svar! Just kombinationen av inställningarna som du rekommenderar har jag inte testat, och jag ser verkligen fram emot att göra det. Blir nog i början på veckan som jag har möjlighet till det. Då ska jag också se om jag kan testa på en annan lite svagare motor :)

Återigen tack för alla svar jag fått och allt engagemang som visats! Jag får ursäkta att mina svar har kommit så sporadiskt... Jag återkommer med uppdatering om hur det går, och har även kontaktat tillverkaren av frekvensomriktaren.

M martinagebjar skrev:
Tack för ett väldigt utförligt svar! Just kombinationen av inställningarna som du rekommenderar har jag inte testat, och jag ser verkligen fram emot att göra det. Blir nog i början på veckan som jag har möjlighet till det. Då ska jag också se om jag kan testa på en annan lite svagare motor :)

Återigen tack för alla svar jag fått och allt engagemang som visats! Jag får ursäkta att mina svar har kommit så sporadiskt... Jag återkommer med uppdatering om hur det går, och har även kontaktat tillverkaren av frekvensomriktaren.
Hej får man fråga var du köpte din kbac 45? Har du fått ordning på den?

N Niklas Nilhammer skrev:
Hej får man fråga var du köpte din kbac 45? Har du fått ordning på den?
Just denna frekvensomriktare köpte jag oöppnad av en privatperson (USA) via eBay. Jag vet inte om du är intresserad av att köpa en, men i så fall är t.ex. SDT. återförsäljare i Sverige.

Ursäkta att uppdateringen på hur det går har dröjt så länge.

Jag testade de inställningar som GK100 föreslog, men det fick tyvärr inte motorn att gå bättre. Däremot testade jag också en annan motor, en äldre (från 1999) WEG-motor, 2,2kW 2-polig. Den motorn fungerar helt perfekt genom hela varvtalsområdet! Således är det något som skiljer motorerna avsevärt från varandra.
I samband med denna "upptäckt" tog jag med mig båda motorerna och frekvensen till motorfirman där den nya (Busck)motorn köptes, för att höra om de hade en aning om vad som kan skilja motorerna åt på det här sättet. Trots superbra service och ett helhjärtat försök att hjälpa mig, slutade det med att alla stod och kliade sig i huvudet. De på motorfirman ska nu försöka kontakta någon som de tror kan veta mer om detta.

Jag har även varit i kontakt med leverantören, KB Electronics. Det första svaret jag fick var att motorns uppförande beror på "dead time compensation", en egenskap hos motorn som jag aldrig har hört talas om, men som tydligen skiljer sig mellan motorer. Jag fick rådet att justera "Slip Compensation (COMP)", men när jag gör det förändras inte någonting. Enheten för COMP är V/Hz och man kan ställa den mellan 0 och 3 V/Hz, vilket enligt min uppfattning borde göra en stor skillnad för motorns uppförande. Jag mätte även spänningen (med en true-rms multimeter den här gången :)) från frekvensomriktaren, och spänningen förändras inte när jag justerar COMP Om detta inte är normalt så är det detta jag misstänker är problemet. Jag har nu skrivit om allt detta till KB Electronics och inväntar svar.

Detta blev verkligen en avancerad felsöknings-historia! :)

• Wow
Leif i Skåne
  • Laddar…
Intressant fenomen, generellt har äldre motorer en högre intern induktans som begränsar den 3:e övertonen.

M martinagebjar skrev:
Ursäkta att uppdateringen på hur det går har dröjt så länge.

Jag testade de inställningar som GK100 föreslog, men det fick tyvärr inte motorn att gå bättre. Däremot testade jag också en annan motor, en äldre (från 1999) WEG-motor, 2,2kW 2-polig. Den motorn fungerar helt perfekt genom hela varvtalsområdet! Således är det något som skiljer motorerna avsevärt från varandra.
I samband med denna "upptäckt" tog jag med mig båda motorerna och frekvensen till motorfirman där den nya (Busck)motorn köptes, för att höra om de hade en aning om vad som kan skilja motorerna åt på det här sättet. Trots superbra service och ett helhjärtat försök att hjälpa mig, slutade det med att alla stod och kliade sig i huvudet. De på motorfirman ska nu försöka kontakta någon som de tror kan veta mer om detta.

Jag har även varit i kontakt med leverantören, KB Electronics. Det första svaret jag fick var att motorns uppförande beror på "dead time compensation", en egenskap hos motorn som jag aldrig har hört talas om, men som tydligen skiljer sig mellan motorer. Jag fick rådet att justera "Slip Compensation (COMP)", men när jag gör det förändras inte någonting. Enheten för COMP är V/Hz och man kan ställa den mellan 0 och 3 V/Hz, vilket enligt min uppfattning borde göra en stor skillnad för motorns uppförande. Jag mätte även spänningen (med en true-rms multimeter den här gången :)) från frekvensomriktaren, och spänningen förändras inte när jag justerar COMP Om detta inte är normalt så är det detta jag misstänker är problemet. Jag har nu skrivit om allt detta till KB Electronics och inväntar svar.

Detta blev verkligen en avancerad felsöknings-historia! :)
Ja verkar som du hamnat mellan två "fel" dvs inget direkt fel på omformare eller motor men lite av att båda är åt budgethållet, särskilt omformaren. Som varit uppe tidigare finns väldigt få möjligheter att ställa in något som berör motorns egenskaper på den. I kombination med en motor där man sparat in lite på både material och utformning har du då hamnat i detta läget.

Har du ingen möjlighet att få byta ut motorn, kanske enklast. Omformaren är ju annars vettig för din enkla drift och kanske svårare att returnera. Och om du ska se någon verkan av att justera COMP får du nog försöka att få till någon last på motorn. Har du testat med den monterad i slipen?

Glöm inte att skriva med ev framsteg eller resultat det är alltid intressant att få veta.

L Leif i Skåne skrev:
Intressant fenomen, generellt har äldre motorer en högre intern induktans som begränsar den 3:e övertonen.
Hmm… skulle detta kunna förklara motorernas olika uppförande? Jag har inte skrivit det tidigare, men i samband med att jag testade den äldre motorn så testade jag också att driva en nästan ny Lönne-motor, vilken tyvärr vibrerade väldigt likt Busck-motorn.

GK100 GK100 skrev:
Ja verkar som du hamnat mellan två "fel" dvs inget direkt fel på omformare eller motor men lite av att båda är åt budgethållet, särskilt omformaren. Som varit uppe tidigare finns väldigt få möjligheter att ställa in något som berör motorns egenskaper på den. I kombination med en motor där man sparat in lite på både material och utformning har du då hamnat i detta läget.

Har du ingen möjlighet att få byta ut motorn, kanske enklast. Omformaren är ju annars vettig för din enkla drift och kanske svårare att returnera. Och om du ska se någon verkan av att justera COMP får du nog försöka att få till någon last på motorn. Har du testat med den monterad i slipen?

Glöm inte att skriva med ev framsteg eller resultat det är alltid intressant att få veta.
Jag tror precis som du att kombinationen av motor och VFD är problematisk... Varför vet jag dock inte. Jag har även testat att driva en nästan ny Lönne-motor (2,2kW, 2-polig, IE2) och den betedde sig nästan exakt likadant som Busck-motorn. Om jag inte misstagit mig så är Lönne-motorer av god kvalitet? Om jag bara visste vilken ny motor som skulle gå bra med min frekvensare så skulle jag köpa den direkt! Busck-motorns färg ock form passar dock väldigt bra tillsammans med slipen :love:

Ang. COMP så har jag faktiskt inte testat att justera denna när motorn driver hjul och band. Tror du det kan göra någon skillnad?

Jag uppskattar verkligen alla förslag jag fått, jag ska absolut uppdatera när ev. framsteg sker (y)

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Nu har en ingenjör från KB Electronics äntligen kunnat ge ett definitivt svar på vad problemet är:

"The issue here is the compensation required on some 2 pole (3,600 rpm) and high efficiency motors. Our 2G drives were designed before the high efficiency motor era that is why we are replacing the old technology with the 3G. […]
Some older 2 pole motors work fine with our controls. I do not have an example or brand to recommend.[…]
If you were to purchase a brand new KBAC-45 it would be a (2G). I do not have a firm date on the availability for the KBAC-45 (3G) controls."

Tekniken i de frekvensomriktare jag har köpt är alltså inte anpassad för de nya effektiva motorerna, och särskilt inte om det är en 2-polig motor. Jag är besviken över att det inte finns någon som helst information om detta, varken på KB's hemsida eller i manualen. Jag gjorde verkligen en grundlig research innan jag köpte dem, men ingen info om detta. Nu har jag köpt 6st frekvensare anpassade för äldre motorer, vilka är svåra att köpa nya...

Lösningen för att få första slipen att snurra, blev att använda den äldre WEG motorn. Jag kapade av fötterna och målade motorn svart, så utseendet passar med resten av slipen (elkablarna är dock inte färdig-gjorda på bilden). Slipen går i alla fall som en dröm nu!

• En modifierad svart motor monterad på en grön slipmaskin med avkapade fötter, i en verkstadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad äldre WEG motor monterad på en slipmaskin, målad svart, med frekvensomriktare vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pen och 3 till
  • Laddar…
Jag/Vi på forumet hoppassat elkabel bara är för test.
Den saknar förskruvning och därmed dragavlastning!
För övrigt nämnde jag problemet i inlägg #13 att den frekvensomformare kräver en tung svängmassa som finns i gamla motorer med hög inre induktans.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Jag/Vi på forumet hoppassat elkabel bara är för test.
Den saknar förskruvning och därmed dragavlastning!
För övrigt nämnde jag problemet i inlägg #13 att den frekvensomformare kräver en tung svängmassa som finns i gamla motorer med hög inre induktans.
Jag är glad att du reagerar på installationens brister, det hade jag också gjort! Som tur är (som jag också skrev i inlägget) så är elkabeln inte färdig-gjord, utan enbart väldigt provisoriskt fastsatt för test. Kabeln byttes också givetvis ut mot en skärmad kabel, med förskruvning i metall!

Jag är nog för okunnig på elmotorers egenskaper för att förstå likheter mellan hög svängmassa och hög inre induktans... jag får nästan be om ursäkt, men eftersom så många använder denna frekvensomriktare till just bandslipar, så utgick jag från att svängmasan inte var problemet. Men om du menar att man får samma egenskaper när det är hög inre induktans så har jag missat det!

M martinagebjar skrev:
Jag är glad att du reagerar på installationens brister, det hade jag också gjort! Som tur är (som jag också skrev i inlägget) så är elkabeln inte färdig-gjord, utan enbart väldigt provisoriskt fastsatt för test. Kabeln byttes också givetvis ut mot en skärmad kabel, med förskruvning i metall!

Jag är nog för okunnig på elmotorers egenskaper för att förstå likheter mellan hög svängmassa och hög inre induktans... jag får nästan be om ursäkt, men eftersom så många använder denna frekvensomriktare till just bandslipar, så utgick jag från att svängmasan inte var problemet. Men om du menar att man får samma egenskaper när det är hög inre induktans så har jag missat det!
Du har nog råkat ut för den "hårdare" karaktäristik nyare motorer som ska uppfylla högre energieffektivitetsklass har. Normalt ger det bara en betydligt högre statrtström och på det även en ännu högre inkopplingstransient. Så gamla tumregler 6-8 gånger märkström hamnar nu gärna över 10 för motsvarande motor.

Din enkla omformare som inte tar hänsyn till motormodell eller mäter upp några parametrar hamnar nog då lätt i olika form av (över)strömreglering. Och då får den normalt överordnade varvtalsregleringen backa dvs lätt att hamna i instabilitet där inget finns att trimma på.

Som Leif skriver kan ev svängmassa jämna ut momentuttaget och medel med glättningen funka i något driftfall. Samma med de induktanser han ibland tar upp dvs extra tillägg av spolar på utgången till motorn och som på samma sätt som trögare rotor var en naturlig del i äldre motorkonstruktioner. Nu passar knappast någon av lösningarna i ditt fall då föll ju besparingen för inköpet, frågan är hur mycket det skiljer mot en typ som hanterar problemet. Ett sätt man kan tänka på om man köper de enklaste kan vara att ta större än märkdata. Inte omöjligt att en 4 kW klarat av din drift. Du kunde om inte annat valt fyrpolig motor då och D-kopplat kört upp till knäpunkten 87 Hz.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.