Jag ska byta ut spisen mot en beg induktionshäll med kombinerad ugn. Det står 8975w tot/ 7200w ind. Den borde väll säkras med 16A. Jag tänkte köra den på 3 fas n+jord.
Tacksam för svar
Elanslutningsschema för induktionshäll med olika konfigurationer för 230V och 400V.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Typskylt på en Electrolux induktionshäll med tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Det räcker med 13A, lär gå att köra på 10A också om man inte maxar effekten per fas.

Nedersta inkopplingsalternativet är det som gäller för trefas.

Säkerställ att du har nollan annars brinner spisen upp.

• Gilla
Danne3
  • Laddar…
Ok. Tack för svar jag har 10A eller 16A att välja på, är det ok att säkra med 16A eller ska jag prova med 10A? Det är ca 5m till proppskåpet.

Kör på 16A om du har möjlighet!

Med 10A kan du plocka ut ca 6kW, med 16A ca 9kW

• Gilla
Danne3 och 1 till
  • Laddar…
@Andreas La Motte en trefas 10A ger 6,9kW, en trefas 13A ger 8,97kW och en trefas 16A ger 11kW.

@Danne3 vad är det för grovlek på befintliga trådar/kabel?

För 16A kräver 2,5mm2, 13A kan fungera med 1,5mm2 men det beror bla på förläggningssätt, för 10A räcker 1,5mm2.

På (nästan) alla(?) induktionsspisar så går det att ställa in vilken säkringsstorlek man har så att man inte bränner säkringarna om spisen/hällen är kraftigare än vad säkringarna tål.

Hur ofta maxar du tre/fyra plattor på samma gång?
Det är bara vid dessa tillfällen som spisen kommer dra mer än vad 10A säkringar klarar av att ge.

• Gilla
Danne3 och 1 till
  • Laddar…
Jag har kört mina (2 spisar på) 10 A 3x230+N i över 30 år och har ALDRIG behövt byta säkring. Jag har diazed (smältsäkringar) och satte in 10A bara för att prova när huset var nybyggt trots att jag har 2,5mm2 draget till spisen.

• Gilla
Danne3 och 2 till
  • Laddar…
Det är 5g 2.5mm2 från skåpet till spisen och sitter idag en 16A 3-polig automat där. Kan jag köra på 16A eller måste jag gå ner?

Kör du på 16A.

• Gilla
Danne3 och 1 till
  • Laddar…
Ni ska ha tack allihopa

Fick se nu när jag skulle koppla in spisen att sladden från spisen till perilex uttaget endast är 5G1.5mm2? Måste jag gå ner till 10A ändå då kanske?

BirgitS
Nej, det behöver du inte. Anslutningstrådarna får vara tunnare eftersom de kan kylas av mycket bättre när kabeln hänger fritt än när ligger inne i väggen.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Nej det behöver du inte. Det är det normala att en anslutningskabel till en spis är 1,5 mm². Och det är det normala att spisuttaget är avsäkrat 16A.

• Gilla
Danne3
  • Laddar…
Ni får ha tack så mycket(y)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.