Mikael_L Mikael_L skrev:
Ett exempel på detta blev det redan idag.
Två kablar, N1XV, som kommer genom källarvägg, ska en bit fram till befintlig matning och ett par lådor med hemligt innehåll. Och N1XV är ju öht inte lätt att förlägga snyggt, och ännu sämre med svart kabel på vita väggar, och sen skulle det runt bakom bergvärmepumpen.
Så här drog jag fram detta i VP-rör. Det är rören mellan de röda cirklarna.
[bild]
Fast den där klamringen borde du få bakläxa på. Man väljer ju en sida av kabeln/röret att sätta klammerns skruv/spik på och sen håller man sig till det hela vägen ;) Samma gäller när man klamrar flera kablar/rör bredvid varandra. Då skall klamrarna sitta åt samma håll diagonalt för att det skall se snyggt ut.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
-RB- -RB- skrev:
Fast den där klamringen borde du få bakläxa på. Man väljer ju en sida av kabeln/röret att sätta klammerns skruv/spik på och sen håller man sig till det hela vägen ;) Samma gäller när man klamrar flera kablar/rör bredvid varandra. Då skall klamrarna sitta åt samma håll diagonalt för att det skall se snyggt ut.
Den där förläggningen är verkligen inte det jag är mest stolt över, det ska jag välvilligt medge. :sweat:
Det är också ganska slappa och oprecisa böjar på VP-röret, men ska man sen lyckas trycka in kabel så är det svårt att få snäv radie att fungera.

Men det lirar någonstans i medelvärdet av installationerna i det där gamla pannrummet, det finns gamla elinstallationer som inte ser speciellt bra ut, likaså en del gammal VA.

Men den nya VVS'n är fint gjord, ja hela rummet har får sig en ordentlig uppryckning sen en gammal kombipanna åkt ut samt gamla BVVP, och det röjts bort ordentligt med gamla rör och circpumpar och sånt.
Så jag kan nog tycka att jag kanske borde lagt lite mer tid på att få snyggare böjar på rören. :oops:

• Gilla
-RB-
  • Laddar…
När jag kommer i det läget brukar jag skippa böjar och köra utan rörböj utan ha det "öppet" i böjarna.

• Gilla
prototypen
  • Laddar…
Mikael_L
E elmont skrev:
När jag kommer i det läget brukar jag skippa böjar och köra utan rörböj utan ha det "öppet" i böjarna.
Trångt där bakom värmepumpen ... ;)

Men visst, på vänster sida hade jag kunnat kört med raka rör och synlig kabel i böjarna.

• Gilla
prototypen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.