Vägguttag i badrum ovanför tvättmaskin, markerat med röd cirkel, bredvid en handdukstork på kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hejsan. Jag har ett uttag i badrummet till tvättmaskin. Vet inte om det är ett originaluttag eller rotdosa som sattes in i samband med renoveringen av wc. Renoveringen skedde innan jag flyttade in. Har möjlighet att öppna storarumsväggen på motsvarande sida innan tapetsering och skulle vilja ha ett uttag bakom soffan i storarum. Det är precis i samma liv fast nere vid golvet. Tänkte öppna väggen i storarum bakom dosan i wc så elektriker möjligen kan gå på dosan med ekk eller slang ner till en rotdosa i storarummet Finns det några risker med kondens eller liknande som kan leta sig ner till nya uttaget? Tätskiktet blir orört eftersom jag öppnar från ”torra” sidan.

• Gilla
Pucco
  • Laddar…
Inga problem, men ta en lite större öppning så att det blir lätt (=billigt) att komma åt den befintliga dosan samt att dra slang och montera den nya dosan. Det är ju lika lätt att laga ett större hål som ett mindre, man sätter bara tillbaka den bit man har sågat bort.

frågan är om inte tvättmaskinen behöver all ström där är i uttaget ,normalt har ju en 220 volt tvättmaskin en egen 10 amp propp

Ja tänkte ta upp typ 25x25cm och sätta regelsnuttar på insidan av kanten och skruva tillbaka den ursågade gipsen. Men inga problem med kondens eller liknande från wc/dusch sidan?

T tergo skrev:
frågan är om inte tvättmaskinen behöver all ström där är i uttaget ,normalt har ju en 220 volt tvättmaskin en egen 10 amp propp
Möjligen e det så. Men ska fram med ett uttag till biosoffan så det nya uttaget kommer bara användas när fotstöden ska upp/ner.

Nej inga problem med kondens, så stora temperaturskillnader får du inte inne i väggen. och ta upp ett dubbelt så stort hål. Och jag tror att det inte kommer att bli några problem med ev överbelastning.

E elmont skrev:
Nej inga problem med kondens, så stora temperaturskillnader får du inte inne i väggen. och ta upp ett dubbelt så stort hål. Och jag tror att det inte kommer att bli några problem med ev överbelastning.
Oki. Ja hål som hål spelar ju ingen större roll ska ju ändå spacklas o tapetseras efter. Maskinen går inte alltförofta här hos mig. Tror att recliner på soffan går oftare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.