Ja, som rubriken lyder, hur ska jag koppla detta? Bifogar bilder och är tacksam för all hjälp Uppstickande röda elkablar ur ett runt hål i en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk kopplingsdosa hålls i hand framför en öppen vägg, synliga anslutningar och skruvar.
Skapa konto

Ser inte så bra ut.
Du saknar jord, men har ett jordat uttag.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
tommib
Inte alls är väl svaret.

Du måste först berätta vad du vill åstadkomma, hur det var innan och vad det är för utrymme.

Ett jordat uttag kan inte sättas där med mindre än att det dras fram skyddsjord.

Jag är också väldigt fundersam till vad det är för ledare som sitter där nu. Det ser nästan ut som förtent RK, möjligen bilkabel typ RKUB. Den högra ledaren ser illa åtgången ut också.

Det är nog läge för en större översyn av elen här.

• Gilla
Zideman och 1 till
  • Laddar…
Skaffa som sagt ett ojordat uttag, om nu tåtarna är kopplade för ett uttag och förutsättningarna i rummet inte kräver ombyggnad till jordat...hursomhelst, enda sättet att veta hur det ska sitta ihop är se efter i andra änden, och följa kopplingarna hela vägen till centralen.
Sen att två röda används till ett uttag, tja, inte enligt modern standard men så gjorde man ibland på 50- och 60-talet.

• Gilla
Zideman
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Inte alls är väl svaret.

Du måste först berätta vad du vill åstadkomma, hur det var innan och vad det är för utrymme.

Ett jordat uttag kan inte sättas där med mindre än att det dras fram skyddsjord.
Okej, utrymmet är i köket vid ett fönster, och jag vill kunna använda uttaget. Har ju den gamla kontakten kvar men vet ej om den borde användas. Hand håller en öppen, gammal elektrisk väggkontakt nära ett köksbord.
Skapa konto

Borde och borde. Det är en bättre lösning än det gamla.
Finns det några planer på att de över elen i en när framtid? Om ja, sätt tillbaka det gamla så länge.
Kök är ju annars ett rum som med fördel bör vara jordat

A
Jag skulle vilja påstå att det ska jordas. Jag gissar att köket renoverats och uttagen byts i samband med det. Elinstallationen i köket faller då in under dagens standard vilka gör gällande att samtliga uttag i rummet ska vara av samma typ vad gäller jordat/ojordat, till skillnad mot förut då köksdelen och matplatsen kunde anses vara två separata rumsdelar

• Gilla
Zideman
  • Laddar…
BirgitS
Med tanke på att det gamla uttaget ser svartbränt ut på sina håll är det väl olämpligt att använda det något mer. Det är väl det som har gjort att ledarna som sticker fram ser ut att vara i så dåligt skick också.

• Gilla
Zideman
  • Laddar…
Jag tackar för alla svar, jag kommer att ringa en elektriker så fort som möjligt och låta ett proffs lösa problemet. Känns som att det är bästa lösningen.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Om du är ute efter en permanent lösning kan du absolut ringa en elektriker.

Annars är det pengar i sjön, då det är väldigt enkelt att koppla själv. Köp ett nytt ojordat uttag i så fall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.