GK100
GK100: [citat] Vi får nog tänka på att det fallet och en del andra under åren gick under regimen där yrkesmän "arbetade under tillsyn" av behörig installatör dvs inte enligt nutida reglering. Nu kommer troligen inte den för regelefterlevnad, stöd och EKP etc ansvarige komma in här det blir nog rena arbetsmiljöfall av det.
70 svar · 18,9k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det kanske fungerar... Fjädern ska sitta på den sida som gör att brytaren sluter när man trycker in vippan. Det är viktigt att det blir rätt.
7 svar · 3,4k läst
·
M
Massito: Blev till att köpa en multimeter! Tack så mycket för hjälpen!
4 svar · 8,8k läst
E
Et1975: Har 5ledarsystem/TN-S i hela anläggningen inklusive inkommande matning från nätägaren. Så jag tror jag kör enligt mitt ursprungliga förslag. Kan inte se att jag kommer behöva ansluta några trefaslaster i det förrådet heller. Lite belysning o nått litet uttag räcker långt. Vill man vara extra ambitiös kan man ju skylta i klartext i undercentralen att det är inkommande tvåfas...
5 svar · 3,1k läst
S
Soltorp40: Plåtbrickan Du visat på bild är allt annat än vanlig. Jag tror inte att någon elyrkesman monterat det som en del av installationen, och inte med två olika skruvar, tror inte heller att det har något beställningsnummer hos elgrossist, utan har hört till en lamparmatur. (Obs: "jag tror", dvs jag vet inte exakt...) Skulle rätt bestämt gissa att det är förra hyresgästen/ägaren som
13 svar · 2,1k läst
·
J
John Karlsson: Sök på PR så hittar du platta kablar, norskt precis som du säger.
1 svar · 2,3k läst
·
S
SonnyListon: Redan gjort! Behövde bara ha det fixat tillfälligt direkt. Visserligen var jag tvungen att hitta på lite fler arbetsuppgifter för att någon skulle vara intresserad att komma ut. Det är väl det som är problemet för många. Det går helt enkelt inte att få någon elektriker att ta ett femminutersjobb.
21 svar · 7,7k läst
·
E
etompau: Du får försöka luska ut varför det ser ut som det gör. Annars ska dimmern in i serie med fas och tändtråd. Den bryter bara enpoligt. Dimmern lär komma med en bruksanvisning som visar inkopplingsprincipen.
5 svar · 1,3k läst
·
bjornhallberg
bjornhallberg: Det var som faderulingen! Jag ska kolla om den passar i gjutjärnschassit. Vill minnas att det var liksom format på insidan passade K&N cylindriska brytare. Men denna Eaton verkar vara mindre, 48x48mm frontpanel och ser ju ut att vara lika bred baktill så det kanske går in utan att börja såga i gjutjärnet.
2 svar · 1,8k läst
E
elmont: Jag vet att bla Malmbergs har/harhaft ett utanpåliggande dubbelt IP44 uttag där det är tråd som kopplar ihop dom bägge enkeluttagen som sitter i kapslingen. Men uttaget är ju billigt det kostar bara en bråkdel av ett Elko eller Eljo.
5 svar · 2,0k läst
L
Leif i Skåne: Ja. Skärmen skall (bör) anslutas i matad ända. Vid en skada på kabel leder skärmen kortslutningströmmen till närmsta punkt där skyddsjord med rätt area tar över kortslutningströmmen.
1 svar · 2,5k läst
E
elmont: Och så vitt jag kan se är det två trappbrytare, ska det vara trappfunktion så är i alla fall den ena brytaren felkopplad (den första) och som föregående skriver är den förstsa brytaren felkopplad oavsett vilken funktion som är tänkt. Samt som snaggeltooth skriver så är det ett mycket grov fel att använda G/G som något annat än jord, samt det är ett fel som mycket enkelt kan
3 svar · 3,5k läst
·
Magnus E K
Magnus E K: EKK fungerar utmärkt i källaren, på vinden, i snickarboden, inne i garderober och klädkammare etc, bara i bostadsrum den är olämplig.
25 svar · 13,2k läst
·
Stormen
Stormen: Jag letar led list o fick sökträff, efter att ha läst en stund i tråden hajjar jag till o känner igen människorna på bilderna :) Nå Andreas, såhär 5 år senare, blev det nöen lädd-list?
8 svar · 10,5k läst
·
platon1980
platon1980: Jo, efter arkeologi med pensel och dammsugare fick jag in ny FK! Men såg också också att jag mosat ett till rör bakom, men där ser trådarna hela ur. Blir ingjuten FK imorgon..
6 svar · 1,5k läst
S
stugfar: [citat] Jamendåså. Cyklade till Kjell som ligger närmast och köpte grejer. Allt inkopplat och klart, nu lyser allt igen. Skönt! Tror att de har ett bra påslag på den här trafon, kanske mer än en elektriker skulle ha tagit...eller erhm, givetvis fick jag hit en elektriker att göra bytet idag. (Och det är inte dumt att 100% av dimbara 12Vac LED kan dimras med denna!) Vadsbo Zero 70.2
14 svar · 6,3k läst
·
J
jonaserik: Har det börjat att lukta bränt så är motorn gången, ny hittar du med att googla Fabrikat och nummer som står på motorn, pris kan skilja från 3500 till 1200, det hög blir det säkert om du köper från Allaway, motorerna brukar passa i många fabrikat av dammsugare
4 svar · 5,5k läst
·
E
elmont: Sluta vara lat och ta bort sladden då den inte används eller så gör du en permanent lösning med en nergrävd jordkabel.
2 svar · 2,6k läst
E
elmont: Ulltand, använd N1XV. Den är mycket enklare att hantera och jobba med.
9 svar · 8,8k läst
·
P
ptrlkrs: OK, tack för tipset. Om man då utgår ifrån att det (tydligen?) är för jobbigt att dra kabel från uttaget bakom vägg, varför inte ansluta till takpottarnas slinga? Vill ju helst inte ha 12V LED där, men det får gå om det blir snyggast. Jag vet efter att själv ha haft en kamera in över undertaket att det är öppet ner bakom väggen med spegeln så det borde vara en relativt enkel sak
4 svar · 3,5k läst
·
A
alfista: [citat] De verkar trevliga, gillar hur de monteras. I detta fall är vinsten dock liten jämfört med de andra IKEA-listerna. Så som de skulle monteras hos mig blir tillför de dock inget extra, de kommer att ersätta en klassisk lysrörsarmatur med T8-rör innanför en sarg under skåpen.
8 svar · 1,8k läst
H
Husqvarna220Ac: [citat] Inte mina, alltid med 100%
19 svar · 37,4k läst
·
J
jonaserik: [citat] Tänk då på att det finns flera typer av krympslang, du ska ha en som det är ett klister i och det kommer att svälla ut när du värmer för krympning
11 svar · 3,0k läst
H
hempularen: Beskrivningen av skenan med jordkabel osv, låter inte helt orimlig. Lägg upp ett par bilder av det. Det kan mycket väl vara den fabriksmonterade inkopplingen.
4 svar · 2,8k läst
hsd
hsd: 3polig cee har välan blivit standard på camping för husbilar och vagnar
19 svar · 6,0k läst
·
Rrrrr
Rrrrr: Eftersom ett SPA-bad bör (ofta SKA enligt installationsanvisningen) kopplas via en helt egen jordfelsbrytare så borde inte materialet bli speciellt mycket dyrare för att han ansluter den till mätarskåpet istället för husets elcentral. Vi brukar sätta en 4polig personskyddsautomat till SPA-bad. Vad är det för material din elektriker använt och vad kostar det? Står det enr på fakturan?
51 svar · 15,9k läst
·
jlind74
jlind74: [citat] Eldirekt erbjuder ju fri frakt (min order 149kr). Om dosan kostar lika mycket som frakten är det väl bara att slå till.:D
14 svar · 2,6k läst
N
Nypåtorpet: Hej, Vi håller på att renovera ett gammalt torp och behöver göra om elinstallationerna från grunden. Vad bör man räkna med för kostnad för jobbet nedan? Vi behöver: Elcentral Kabel över vind från inkommande kabel till elcentral Spisuttag, 3-fas 5x eluttag, 4-vägs 1x eluttag tvåvägs 3x eluttag enkel (kyl, spisfläkt, diskmaskin) 2x anslutning elradiatorer 1-fas (via eluttag) 5x
0 svar · 1,9k läst
E
elmont: Och eftersom man ibland måste "svänga" undan för andra saker som ligger i betongen tex vatten, avlopp, ventilation mm så kan man hitta elrör nästan vart som helt i taken.
5 svar · 4,9k läst
M
mrkjellman: [citat] Nej fixade till de
6 svar · 3,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.