El
ctxheap: Tack för alla råd! Ska kolla det där med ringen. Skruva kändes en smula riskfyllt, hålen är inte så många mm från kanten, oroar mig att kaklet spricker, så expanderade klor lät också som en bra idé.
Daniel Kron: Tack för svar! Var rädd att det skulle bli nåt sånt svar. Får bli att leta elektriker.
tommib: Det är nog väldigt svårt att leta efter en kabel med metalldetektor om inte kabeln ifråga är larvigt grov. Som Ntek skriver så är det dessutom tillståndspliktigt. Vad föranleder frågan? Det är ibland bättre att beskriva vad man vill uppnå så slipper andra gissa. Om jag ändå ska gissa och tänka att du vill lokalisera en kabel på din fastighet inför grävarbeten så är det
SkaneErik: Elbutik.se har rätt grejer, har köpt dessa vid flera tillfällen. Finns även nya skruvar (kolla så det blir rätt längd, det finns flera olika!)
Fiano1: Phuu har kollat med leverantören och sladden går att skarva. Jag kan andas ut. Tack för hjälpen Mvh Angelica
Stadsfiskalen: Killen strök med på kuppen, allt för en häll.
Mikael.S: Hej. Och nej, detta är lcd-glas. Antingen ligger lcd-kristallerna huller om buller (utan ström) och är mjölkvita eller alla åt samma håll (med ström) och är genomskinliga. /Mikael S
elmont: Du ska INTE använda en ROTdosa. När jag gör den typen av jobb så använder jag endera "vanliga" dosor eller en spårdosa. Ofta behöver man bila bort lite tegel för att de ska bli bra, men det är varken så tidsödande eller jobbigt.Fördelen är att då kan man putsa fast dosorna så att dom sitter ordentligt fast samt att det går enkelt att justera dom så att dom sitter rätt. Det är
Sten L: [citat] Kollade bara att lampan fortsatte att lysa. Inte om samtliga plattor eller ugn värmde. Det finns bara en lampa för samtliga kokplattor och en för ugnen.
Mikael_L: Jag kör med 8mm ända tills kabeln når 10mm i diameter. Dvs använder 8mm till 9,2 mm kabel. Ja när det gäller enbenta då alltså.
Bono_R: Går det att göra ngn form av ”mellandel mellan lampfästet och taket så att du får mer plats. /B
Anna_H: Har själv IKEAS lösa häll för bara 500 kr, har använt den på altanen en hel del, mest för varmhållning visserligen, men just smidigheten med att ta fram och plocka bort är väl testad. Väldigt smidigt.
Panor82: Som två andra redan sagt har haft bra erfarenhet av stegborr och till mindre hål metallborr bara man tar det lite lugnt.
tommib: Nej, men om du har kopplat enligt vänstra schemat och ditt perilexuttag är rättkopplat så är det rätt. Man ska inte nöja sig med att lampan tänds och spisen funkar. Man ska veta att man har kopplat rätt.
Demmpa: Nej! Din nya häll kräver nollan, om du kopplar in din häll utan nolla så kommer elektronik i hällen att brinna upp.
bepatient: Nu fungerar det som det ska iaf., efter att jag prövat mig fram. Ville inte pröva mig fram utan att fråga, av oro att förstöra nåt. Men tack, nu har jag fungerande takfläkt!
elmont: Hoppas du vet att det är lika "behörighetskrävande" att dra trådar som att koppla. Och kan du dra trådarna kan du ju även koppla för hur du ska koppla måste du ju veta innan du drar trådarna. Och när det gäller färgen på "tändtråden" så i princip vad som helst utom dom ter du redan nämnt. Men tänker du gå in i fläkten med FQ? Det tror jag inte blir så bra.
Leif i Skåne: Precis som julbelysning som ansluts med stickkontakt kan du göra det själv. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Klensp%C3%A4nning
Avemo: Det är tre faser (vit, grön och svart) och jord (gulgrön) som du har ut ur väggen. Du kan inte koppla in ett vägguttag på det då det saknas neutralledare. Det är möjligt att flytta en av fasledarna från sin säkring till nollskenan. Men det är inte att rekommendera då enligt reglerna neutralledaren skall vara blå och du inte har någon blå ledare där. Bättre är att dra ur
Bo.Siltberg: Nej, tyvärr. Detta är rörigt. Till vänster har du en "vanlig" dimmer, och till höger en "1-10V - dimmer"... [bild] [bild] Den gamla typen dimmers brukar kallas transistordimmer, tyristordimmer, universaldimmer, LED-dimmer, krondimmer, tryckdimmer. De har många namn som det är lätt att gå vilse i. Man behöver läsa specen för att avgöra om det är en "vanlig" dimmer som klipper
Montgomery: Tack för alla svar, har inte fått några notifikationer av någon anledning men för att uppdatera alla så löste det sig. Fick in med en elektriker på kort varsel och han löste det snabbt precis som föreslaget ny propp och ny dosa i väggen. Han menade även att anledningen var att det hade vart dålig kontakt på ena benet i stickproppen och därför skapat denna situation med varmgången.
GK100: [citat] De kablarna är inget du ska använda i ditt fall det är anslutningssladdar av olika slag. Kabelmässigt kan du som sagt välja tex N1XV eller Aceflex som du kan lägga direkt i marken med enkel markering. Med rör kan du förutom dessa även välja typerna EKLK, EXLQ, EQLQ och ingen markering om du väljer gulfärgad slang. Formellt är det rätt och bra med gula men som nämnts är det
BirgitS: [citat] Fast då gäller det ju att det är så och inte en lampa som är annorlunda konstruerad eller att sladdstället går åt sidan för att komma bort till lampan för att den inte ska hänga precis vid takuttaget.
Allfixarn: [citat] Jo men det konstiga med min slip är att den oftast startar men bryter elverket efter en kort stunds körning. Men jag ska testa lite mer när jag kommer till sommarstugan nästa gång.
Petrovski83: Tjena! Och tusen tack för svaret. Både jag och elektrikern var frågande om detta skulle funka utan d-trapp. Så jag ringde Plejds support och han sa att det funkar utan problem med en vanlig kron. Känns tryggt att du bekräftar det här också Tack igen!
tommib: Som TS säger så går det inte att öppna armaturerna i "ryggen". De är gissningsvis samma som Julas motsvarande. Man kan egentligen bara öppna en liten bit på sidorna och där drar man ut en liten klen anslutningsplint. PVC/Silikonslang blir bra. Är det en dammig miljö skulle jag gå med EKK (eller liknande) i rören istället, för att få en säkert tät anslutning.